Jump to content
Annons

USB-ljudkortsproblem, eller är jag korkad? (går inte att spela upp ljud)


CrilleE

Recommended Posts

Hej.

Köpte ett Tascam US-144 för att det skulle fungera i Vista.

Efter lite krångel så har jag fått det att funka att spela in och spela upp ljud i Cubase LE, latencyn är bra.

Men det går inte att lyssna på ljudfiler genom andra program, typ media player och winamp.

Ska det vara så? *förvirrad*

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste ju skicka ljudet från Winamp till ditt ljudkort. Högerklicka på själva "play"-fältet välj sen options -> preferences. Sen dubbelklickar du på Nullsoft DirectSound Output och så väljer du ditt ljudkort i rullisten där. Stäng Winamp och starta om det så borde det funka nu.

Sen, om du nu inte vill pendla mellan de olika ljudkorten, så kan du ju gå in i Windows-ljudinställningarna och ändra så att ditt Tascamljudkort blir det primäraljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du måste ju skicka ljudet från Winamp till ditt ljudkort. Högerklicka på själva "play"-fältet välj sen options -> preferences. Sen dubbelklickar du på Nullsoft DirectSound Output och så väljer du ditt ljudkort i rullisten där. Stäng Winamp och starta om det så borde det funka nu.

Sen, om du nu inte vill pendla mellan de olika ljudkorten, så kan du ju gå in i Windows-ljudinställningarna och ändra så att ditt Tascamljudkort blir det primäraljudkortet.

Oj, borde kanske sagt att jag gjort det. Winamp startar inte uppspelningen alls och Windows Media Player ger ett felmeddelande.

Men tack ändå. 😐

Men det ska alltså inte vara så här i alla fall? Tänkte att kortet kanske bara funkade genom nåt ASIO-grejs, vet inte riktigt hur det där funkar. Misstänker att det är Vistas ljudhantering som stökar. Asio i i Cubase går väl runt den?

Redigerat av CrilleE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet kanske funkar med Vista... för musikprogram, men inte i själva Vista...

Vore ju väldigt ruttet av dem i sånna fall, det står vistakompatibel på sidan och på kartongen.

Man kan inte ringa dem utan att det blir svindyrt om man inte bor i USA, kasst. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Maila... eller ännu bättre; kontakta butiken du köpt ljudkortet av.

Är lite tveksam till thomanns support. Ska prova att maila tillverkaren men mail funkar ju bara ibland tyvärr. Oftast får man ett inklippt standardsvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett EMU 0404 USB och har haft samma problem. Cubase och reason funkar men inget annat. Sen när jag avinstallderade drivrutinerna och sen installerade om dem så funkade allt helt plötsligt. Har ingen aning varför. Var precis samma drivrutiner som jag installerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt med Vista att tänka på är att högerklicka på filen som ska installeras och Kör som administratör, sen starta om för att alla filer ska hamna där de ska. Läste det nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...