Jump to content
Annons

Läckage i nybyggd studio!


wizze (oregistrerad)

Recommended Posts

wizze (oregistrerad)

Vi har just avslutat bygget av vårt speakerrum i en källarlokal omgiven av stabila cementväggar på tre sidor. Vi har byggt som ett "lock" på den fjärde väggen med väggkonstruktion:

dubbla gips

fullisolerad 70 mm:s träreglad vägg

luftspalt ca 3 cm

fullisolerad 70 mm:s träreglad vägg

dubbla gips

Vi har satt dubbla dörrar med vardera 30 db:s dämpning. Fönsterkonstruktionen består av:

4 mm

6 mm

4 mm

8 mm

Elitfönster med 3 glas, gasbehandlat.

Mellan varje fönster är det luftspalt.

Allt är byggt efter konstens alla regler med fog och isolering i varje skrymsle.

Vi är emellertid lite besvikna på resultatet eftersom man relativt tydligt hör även en "talad" röst igenom väggarna. Frågan jag har är hur mycket kan man begära vad det gäller ljudisolering med en sån här konstruktion och hur kan man förstärka den? Vi har en fundering på att sätta en 50 mm:s markskiva och ett lager gips till på ytterväggen.

Tacksam för svar!

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudisolering är EXTREMT svårt att göra effektivt. Lite svårt att säga vad som gått snett baserat på informationen, lite (MYCKET...) bilder hade hjälpt. Du säger att ni varit noga med fogar men min första gissning är att ni missat någon. Vad har ni använt för fogmassa och hur? 4 x gips men en tunn fog kanske är svaret på den dåliga isoleringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde definitivt inte höra något tal igenom väggarna förutsatt att det är stenull i väggarna och inte glasull. Det måste vara något annat som har gått snett. Dålig fogning i väggarna med alldeles för snabb och tunn sträng. Materialåtgången är normalt helt enorm eftersom fogarna skall sträcka sig lika djupt som gipskivorna är (13mm). Mer än 20 tuber på mina 17kvm studio...

Annars är min första gissning att det kommer från dåliga fogar runt dörrarna eller direkt igenom rutan. De mm-angivna rutorna sitter i inre väggen med mjukinfattning (gummilist eller liknande) och Elit-fönstret i det yttre? Fönster är generellt sett kass på att isolera.

En hel hög med bilder från bygget hade underlättat ofantligt.

Länk om väggkonstruktion och ljud

http://byggsystem.knaufdanogips.se/mountin...seal/index.html

Länk om inverkan av misstag i konstruktion längst ned på sidan

http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics...ions/index.html

Länk till Europrofil som var behjälpliga vid mitt bygge. Skitstor pdf-fil.

http://www.europrofil.se/dokument/BG_MV-UT_Apr-08.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, va trist ! Det måste svida när man lagt ner så mycket tid och pengar.

Jag byggde upp mitt studiorum på 8-10kvm mitt i ett befintligt 200kvm rum med sångbås och det är bara enkla väggar men har väl tur för det är rätt så tät. Hör iaf inget tal in i kontrollrummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

wizze (oregistrerad)

Ja, det där med fogningen kan nog stämma lite grann. Vi har lagt olika material: latex, lim, "vanlig" fogmassa men inte gått så djupgående som kanske behövs. Upplever i o f sig inte att det är fogarna som är problemet. Om jag lägger örat till väggarna så hör jag talet klart den vägen och inte via några skarvar. Fönsterna sitter ett 4:a och ett 6 i ena väggen och ett 4:a och ett 8 i den andra. Vi har satt en list när vi satte upp fönsterna som vi har satt en latexfog på för att fixera fönstret. Sen har vi satt en fog till mot list och fönster. Detta är gjort på alla fönsterna. Treglas-fönstret har vi satt som förstärkning inne på innerväggen, lite som ett burspråk.

Vi har använt oss nästan uteslutande av rockwool i väggarna.

Funderar på att förstärka dörrarna också med extra gipsskivor eller nåt. Vad tror ni?

Vad tros om att köra markskivor på väggarna? Känns som det skulle kunna ge en schysst isolering plus att det ju är ett annat material...

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt sjukt. Har du några håltagningar för eldosor eller annat? I så fall blir det rejält läck där. Är du säker på att de två väggarna inte vidrör varandra i någon punkt? Det är inte så att det är flankning som gör att det kommer in ljud? (Brukar inte gälla när det är vanligt tal.)

Fogningen kan nog spela in en hel eftersom en 1mm sping på en meter drar ner massvis i dämpning. Har stenullen verkligen fyllt ut facken helt och hållet? Om man använder dubbla väggar och stenull så är det faktiskt svårt att höra tal igenom även om man inte har skruvat upp gipsen! Du är inte lite överkänslig? Superhörsel? 😉

Skruva dubbla markskivor ger kanske lite mer dämpning. Men min fråga är varför man skall behålla en jättetjock vägg som inte fungerar alls? Den verkar ju fungera sämre en än en vanlig gips-regel-gips-vägg. Jag hade rivit ner den och börjat om. Låter drastiskt? Jepp men resultat kan inte bli sämre. I allafall hade jag rivit ena sidans gips för att kontrollera var det har gått fel. När det gäller ljudisolering måste man vara fruktansvärt noga eftersom minsta miss ger ett dåligt resultat.

Dessutom skall du inte skruva markskivor på gips och sedan gips utanpå igen då det ger en treskiktslösning som inte är alls bra. Då är det bättre att ta bort gipsen och sätta markskivor och sedan nytt lager gips. Och då kan du ju alltid kolla var det har gått fel...

Om du bor i närheten så kunde man komma förbi och kolla, för det här låter helt sjukt. Men det får du PMa om i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

wizze (oregistrerad)

Ok, tack för visat intresse!

Blir nog svårt att visa studion. Vi håller till i Göteborg och jag såg att du är i Lund ☺️ Väggarna är helt frånskilda fån varandra med luftspalten och jag har varit noga med att täcka in isoleringen ordentligt. Vi har även varit noga med att överlappa skarvarna i gipsskivorna så jag fattar faktiskt inte... Finns inga håltagningar annat än för att dra in multikabeln och elen men de ligger helt separat från varandra och hålen en bit ifrån varandra i respektive vägg. Kanske hade varit bäst och riva ner yttre gipslagret och sätta markskivan där eller kan det vara bättre att bygga på fler lager gips? Känns konstigt det här. Funderar även lite på dörrarna som håller vardera 30 dB dämpning. Känns ju som det borde räcka en bra bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ha gjort allt rätt vilket är varför det verkar så konstigt. Men skall du i allafall sätta markskivor så skall du ta bort all gipsen på den sidan innan du skruvar dit gipsen utanför markskivorna. Och dubbla dörrar på 30dB räcker. Fogningen runt ramen och bra lister runt dörrbladet ska kunna ta hand om tillräckligt med ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

det du har gjort fel är fönsterkonstruktionen, du säger att du har glas även på inre sidan av regeln, den ska bort och in ska ett riktigt laminerat glas som har en densitet som matchar eller tom. överstiger den dubbla gipsväggens densitet.

Om rummets två seprata väggar inte har några naturliga kopplingar så bör ljudet inte gå rakt igenom, men om man inte flyter det separerade rummet så kommer det bli "flanking" problem, dvs stomljud kommer fortfaranda höras. Dock borde vanligt tal/sång dämpas kraftigt av 2 lager gips och 70mm isolering.

Ladda ner Google SketchUp och rita en enkel skiss så blir det hela MYCKET lättare.

a

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt sjukt. Har du några håltagningar för eldosor eller annat? I så fall blir det rejält läck där. Är du säker på att de två väggarna inte vidrör varandra i någon punkt? Det är inte så att det är flankning som gör att det kommer in ljud? (Brukar inte gälla när det är vanligt tal.)

Fogningen kan nog spela in en hel eftersom en 1mm sping på en meter drar ner massvis i dämpning. Har stenullen verkligen fyllt ut facken helt och hållet? Om man använder dubbla väggar och stenull så är det faktiskt svårt att höra tal igenom även om man inte har skruvat upp gipsen! Du är inte lite överkänslig? Superhörsel? 😛

Skruva dubbla markskivor ger kanske lite mer dämpning. Men min fråga är varför man skall behålla en jättetjock vägg som inte fungerar alls? Den verkar ju fungera sämre en än en vanlig gips-regel-gips-vägg. Jag hade rivit ner den och börjat om. Låter drastiskt? Jepp men resultat kan inte bli sämre. I allafall hade jag rivit ena sidans gips för att kontrollera var det har gått fel. När det gäller ljudisolering måste man vara fruktansvärt noga eftersom minsta miss ger ett dåligt resultat.

Dessutom skall du inte skruva markskivor på gips och sedan gips utanpå igen då det ger en treskiktslösning som inte är alls bra. Då är det bättre att ta bort gipsen och sätta markskivor och sedan nytt lager gips. Och då kan du ju alltid kolla var det har gått fel...

Om du bor i närheten så kunde man komma förbi och kolla, för det här låter helt sjukt. Men det får du PMa om i så fall.

Du verkar vara the main man när det kommer till ljudisolering och akustik. Har du några bilder på din studio man kan få se? Vore ruskigt roligt att få se lite sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar vara the main man när det kommer till ljudisolering och akustik. Har du några bilder på din studio man kan få se? Vore ruskigt roligt att få se lite sådant.

Jag har lovat i snart 2 år att jag skulle skicka upp bilder på min mini-studio, men det har bara inte blivit av. Enda bilderna som har kommit upp än så länge är från när jag byggde hörnabsorbenter, men de ligger på Kontrollrummet. Skall försöka få tummarna loss någongång, men det är lite svårt när man reser runt. (Värmen i NY, USA är grym! Speciellt när man måste jobba...)

Link to comment
Dela på andra sajter

För svinmånga år sedan höllt jag på lite med studiobygge och mycket har nog förändrats sedan dess. Men vad vi gjorde var två rum. Dvs ett rum i ett annat rum. Det var alltså fyra väggar totalt med luftspalt mellan det "inre" rummet och det yttre. Väggarna blev tjocka men resultatet nästan felfritt. Problemet hade vi alltid med fönstret.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...