Jump to content
Annons

Texter till musiken


y4r0ze (oregistrerad)

Recommended Posts

y4r0ze (oregistrerad)

Jag har endel låtar halv färdiga o lite texter. MEN jag får aldrig texterna att passa till musiken.

Någon som vet hur man kan få texterna att flyta bättre o så? Finns d något bra rim lexikon lr nått?

Gu lite trött o flöddrad men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Jag har endel låtar halv färdiga o lite texter. MEN jag får aldrig texterna att passa till musiken.

Någon som vet hur man kan få texterna att flyta bättre o så? Finns d något bra rim lexikon lr nått?

Gu lite trött o flöddrad men men...

Studera andras låtar som kan inspirera. Men måste det rimma? Ibland funkar det bra i låtar och i andra kan man tycka det där borde de fan ha låtit bli. Rimmande för rimmandets skull har sina sidor. Lite svårt också att säga något mera när man inte vet hur dina texter ser ut till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rim gör det oftast lättare att komma ihåg texter - men mer eller mindre krystade eller löjliga rim kan man verkligen vara utan, så man får tänka till ite extra. Kanske behöver man inte låta varje rad rimma på den föregående, utan kanske varannan...? Annars går det förstås bra utan rim, men det är som sagt lättare att lära sig texten utantill om det rimmar - både för den som sjunger och för publiken.

Det viktigaste är trots allt att texten betyder något för dig som skriver den, så att du inte bara staplar ord på varandra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man ofta ser exempel på många (bra) låtar där man anser att texten inte hade passat in om man själv skrivit den. Kanske är man ofta väldigt självkritisk att till slut ingenting "duger". Mycket handlar om hur sångaren framför texten som jag ser det - kolla t ex på Pearl Jams låt Alive vars dystra text handlar om när Eddie Vedder fick veta sanningen om sin far. Många ser felaktigt Alive som någon slags hyllning till livet då låten som helhet kan ge en sådan känsla.

Hur som helst kan jag rekommendera ett synonymlexikon (thesaurus på engelska) när du har fastnat - de är ofta till stor hjälp och jag tror nog att de allra flesta använder dem när låttexter ska skrivas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gu lite trött o flöddrad men men...

haha!!! Verkligen rätt forum att nämna det! Du kanske mest hänger på bluelight.nu?

Nej, men en sak du kan göra är att sjunga in hela låten med "låtsastext". Alltså Ooh baby, c'mon ålrajt och annat trams. Skriv sen upp det även om det bara ser tok ut på pappret. Därefter kan du börja byta ut orden. Då vet du var det blir flerstaviga ord, hur långa meningarna kan vara osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina texter brukar nästan börja som mest bara text utan nån struktur. Sen medans man skriver kanske man kommer på nån snygg formulering eller nåt som är rytmiskt snyggt eller nåt, som man kan bygga vidare på. Annars tycker jag att det absolut viktigaste när man skriver en text är att man vet vilken känsla man vill förmedla och att man liksom är i den när man skriver, så att det blir på riktigt. Det är svårt att få det bra om man sitter och försöker konstruera nåt ur tomma intet. Sen om det blir rim eller inte brukar ge sig av sig självt, tycker jag.

Annars är det väl som alltid, skriv skriv skriv skriv, och vips så är du asgrym 🙁 Även om det tar fem tio år.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Mina texter brukar nästan börja som mest bara text utan nån struktur. Sen medans man skriver kanske man kommer på nån snygg formulering eller nåt som är rytmiskt snyggt eller nåt, som man kan bygga vidare på. Annars tycker jag att det absolut viktigaste när man skriver en text är att man vet vilken känsla man vill förmedla och att man liksom är i den när man skriver, så att det blir på riktigt. Det är svårt att få det bra om man sitter och försöker konstruera nåt ur tomma intet. Sen om det blir rim eller inte brukar ge sig av sig självt, tycker jag.

Annars är det väl som alltid, skriv skriv skriv skriv, och vips så är du asgrym 🙁 Även om det tar fem tio år.

Svårt få det bra om man försöker konstruera nåt ur tomma intet? Det beror väl på hur man arbetar. Vissa skriver text till en redan gjord låt och vissa skriver texter först och sen hittar en låt som de passar in i. Man gör det som funkar bäst för en själv. Men det är ju värt att prova alla möjliga sätt först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt få det bra om man försöker konstruera nåt ur tomma intet? Det beror väl på hur man arbetar. Vissa skriver text till en redan gjord låt och vissa skriver texter först och sen hittar en låt som de passar in i. Man gör det som funkar bäst för en själv. Men det är ju värt att prova alla möjliga sätt först.

Naturligtvis, det varierar ju från person till person. Men i min erfarenhet funkar det bäst för mig om jag inte sätter mig ner och tänker att nu ska jag minsann hitta på en mening med åtta stavelser som passar in här, som början på en text. Möjligtvis då i slutskedet när man väl har kommit igång och vet hur texten i övrigt ser ut.

Men som sagt, det som funkar för en själv 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...