Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är en gammal gitarrist som börjat sjunga på gamla(?) dar och kan inte särskilt mycket om sång och mickar.

Jag är ingen skönsångare, utan går på rätt mycket kraft och vilja och sen kan det vara lite si och så med hur rätt jag träffar tonerna. Musiken är punkig rock, eller rockig punk.

Jag har en gammal AKG-mick som jag inte vet vad det är för modell på, men jag tror inte att den ska vara nån höjdare, den får duga som förstärkarmick. Jag vill ha nåt i 1000-kronorsläget som ska funka bra live. Tips?

Har jag förresten fattat saken rätt om att man ska ha en dynamisk mick på scen o i replokal, men en kondensator i studiomiljö?

Tips på nån bra kondensatormick till hemmastudion, eller räcker det med den där 1000-kronors dynamiska då jag mest gör slask-demos hemma för bandet och det inte är så noga med den där super-kvaliteten?

Det blev några fler frågor än tänkt och jag hoppas att jag inte har startat en ny tråd på urgammalt tema (jag sökte faktiskt efter gamla passande trådar, men hittade ingen)

Annons
Postat (redigerat)

Köp en JJlabs ND6000. Billig. Rätt bra sångljud. (Jag tycker att den tom. låter bättre än Sennheisers Evolutionmikar vad gäller sångmikar kring tusenlappen. Sitter bra i handen också. Funkar även till att göra enkla demos i studion.

Sa jag förresten att den var billig och lät riktigt okej? 😛😆

PS. Kondensator/dynamisk har inte med live/studio att göra. En sångmik för livebruk kan lika gärna vara en "konding"...

Redigerat av Linus
Postat

Förmodlige vill alla ge dig en mick som är bäst i världen.

Jag tror dock att en sm78 eller 75 är hundra gånger bättre än alla andra mickar.

Inte för att dom är bättre än allt annat utan för att alla kondensatormickar även kräver att man har ljud från alla sidor.

En dyr mick kan hantera alla ljud i sidled det kan inte en billig.

Däremot tycker jag att du ska köpa en av TSM mickarna även om inte kostar alla pengar i världen.

Köp en billig TSM mick och en art tube och då menar jag det billigaste av allt.

Stanna där!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.