Theeoo Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Hejsan! Jag funderar pĂ„ att inhandla ljudkortet HDSP 9652, har lĂ€st omkring pĂ„ forumet och lĂ€st om kortet och det verkar vara grymt. Saken Ă€r bara att jag Ă€r vĂ€rdelös pĂ„ den tekniska biten, koppla osv och Ă€r lite osĂ€ker pĂ„ om det kommer funka med dom grejerna jag har. Nu har jag ett Juli@ kort som jag har kopplat: röd vit frĂ„n ljudkort in till förstĂ€rkare och rödvit frĂ„n ljudkort till ett litet mixerbord. Kan man göra samma sak med HDSP kortet eller Ă€r det en annan princip pĂ„ sjĂ€lva kopplandet? Behöver man nĂ„t extra? Har lĂ€st massa som snackar om ADAT eller nĂ„got liknande men har ingen aning om vad det Ă€r för nĂ„t đ Skulle uppskatta hjĂ€lp đ
saverman Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Det Àr ett kalaskort! Jag har sjÀlv Àgt tvÄ stycken men gick över till FireFace 800. Till att börja med sÄ Àr ADAT ett sÀtt att överföra Ätta kanaler i samma kabel. Du har tre sÄnna utgÄngar pÄ det kortet sÄ 24 kanaler in/ut i t ex ett mixerbord Àr ett exempel pÄ att koppla det. Nackdelen med kortet fÄr man vÀl sÀga Àr att det inte har nÄgra analoga utgÄngar sÄ nÄgon RCA-kabel kan du inte dra. Enklaste sÀttet att fÄ ut signal ur det Àr genom SPDIF om du nu kanske har nÄgon reciever eller nÄgot med SPDIF-ingÄng som kan sköta omvandlingen mellan digital till analog signal.
Claes Holmerup Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Jag har ett sĂ„dant sjĂ€lv - och det Ă€r helt suverĂ€nt! Stabilt och bra. Tysk pansarvagn, typ... RME Ă€r alltid snabba med att uppgradera sina drivrutiner. De hade t ex Vista-drivers fĂ€rdiga till hösten 2006, nĂ€r övriga tillverkare inte ens visste hur Vista stavades. RME:s "Total Mix" Ă€r nĂ„got av det bĂ€sta sedan hjulet uppfanns - nĂ„ja, men j-t bra Ă€r det. đ Som Saverman sĂ€ger, sĂ„ Ă€r "nackdelen" med HDSP9652 Ă€r att det inte finns nĂ„gra analoga anslutningar alls frĂ„n början, utan du mĂ„ste köpa till externa omvandlare för att kunna anvĂ€nda ljudkortet - och om det handlar om 8-kanaliga, sĂ„ kopplas de in pĂ„ ADAT-portarna - eller pĂ„ S/Pdif om det Ă€r 2-kanaliga modeller. Jag ser det dock inte som nĂ„gon nackdel, utan en möjlighet i stĂ€llet, eftersom man inte behöver byta ut ljudkortet nĂ€r man vill skaffa bĂ€ttre omvandlare. Man kan rentav börja med Behringer-omvandlare om det Ă€r lite skralt i kassan - och senare byta upp sig till lĂ€mpliga RME-, Lynx-, Benchmark-, Lavry- eller Apogee-omvandlare - allt efter hur kinkigheten och finanserna utvecklas... Mitt förra ljudkort vad ett Hammerfall 9652 (föregĂ„ngaren till HDSP9652) - och det hade jag i nĂ€stan 10 Ă„r, tror jag. Det gamla kortet kör vidare i en god vĂ€ns studio, sĂ„ det funkar fortfarande efter att jag bytte för ca 2 Ă„r sedan eller nĂ„got ditĂ„t. Kvalitet Ă€r bara förnamnet, med andra ord. đ Som sagt, sĂ„ kan du anvĂ€nda en receiver med S/Pdif-ingĂ„ng för lyssningen, om du vill - och pĂ„ ingĂ„ngssidan kan du börja med t ex en Aphex 207D, som Ă€r en preamp av god kvalisort med inbyggd A/D-omvandlare.
Theeoo Postat 7 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 7 maj 2008 (redigerat) Claes sa: Jag har ett sĂ„dant sjĂ€lv - och det Ă€r helt suverĂ€nt!Stabilt och bra. Tysk pansarvagn, typ... RME Ă€r alltid snabba med att uppgradera sina drivrutiner. De hade t ex Vista-drivers fĂ€rdiga till hösten 2006, nĂ€r övriga tillverkare inte ens visste hur Vista stavades. RME:s "Total Mix" Ă€r nĂ„got av det bĂ€sta sedan hjulet uppfanns - nĂ„ja, men j-t bra Ă€r det. đ Som Saverman sĂ€ger, sĂ„ Ă€r "nackdelen" med HDSP9652 Ă€r att det inte finns nĂ„gra analoga anslutningar alls frĂ„n början, utan du mĂ„ste köpa till externa omvandlare för att kunna anvĂ€nda ljudkortet - och om det handlar om 8-kanaliga, sĂ„ kopplas de in pĂ„ ADAT-portarna - eller pĂ„ S/Pdif om det Ă€r 2-kanaliga modeller. Jag ser det dock inte som nĂ„gon nackdel, utan en möjlighet i stĂ€llet, eftersom man inte behöver byta ut ljudkortet nĂ€r man vill skaffa bĂ€ttre omvandlare. Man kan rentav börja med Behringer-omvandlare om det Ă€r lite skralt i kassan - och senare byta upp sig till lĂ€mpliga RME-, Lynx-, Benchmark-, Lavry- eller Apogee-omvandlare - allt efter hur kinkigheten och finanserna utvecklas... Mitt förra ljudkort vad ett Hammerfall 9652 (föregĂ„ngaren till HDSP9652) - och det hade jag i nĂ€stan 10 Ă„r, tror jag. Det gamla kortet kör vidare i en god vĂ€ns studio, sĂ„ det funkar fortfarande efter att jag bytte för ca 2 Ă„r sedan eller nĂ„got ditĂ„t. Kvalitet Ă€r bara förnamnet, med andra ord. đ Som sagt, sĂ„ kan du anvĂ€nda en receiver med S/Pdif-ingĂ„ng för lyssningen, om du vill - och pĂ„ ingĂ„ngssidan kan du börja med t ex en Aphex 207D, som Ă€r en preamp av god kvalisort med inbyggd A/D-omvandlare. Tackar sĂ„ hemskt mycket för svaren! đ Hur ska jag dĂ„ koppla? (jag Ă€r totalt borta pĂ„ sĂ„nna hĂ€r saker?) RĂ€cker det med att jag köper en sĂ„dan behringer omvandlare? Ska jag dra kabel frĂ„n ljudkortet till omvandlaren och sen frĂ„n omvandlaren till ljudkort och förstĂ€rkare eller? Redigerat 7 maj 2008 av Theeoo
drloop (oregistrerad) Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Claes har du provat Aphexen? Jag har nÀnligen spanat in den för egen del.
Claes Holmerup Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 drloop sa: Claes har du provat Aphexen?Jag har nĂ€nligen spanat in den för egen del. Jag kör faktiskt med 207D sjĂ€lv i vissa lĂ€gen (trots att den Ă€r billigare Ă€n annat jag har), nĂ€r jag vill ha en liten touch av rörfĂ€rgning. Jag gillar mest transparenta preampar annars, men 207D ger precis lagom mycket fĂ€rg för min smak. đ Ăr du intresserad av en sĂ„dan, sĂ„ kolla gĂ€rna pĂ„ Vendolin... đ
Claes Holmerup Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Gilbert sa: Kanske HDSP 9632 passar dig bÀttre? Ja - det kan kanske vara idé att övervÀga det i stÀllet. Det Àr i princip samma kort som 9652, men med stereo analog I/O (sÄ att du kan köra stereo in och ut utan nÄgonting extra) och bara 1 i stÀllet för 3 ADAT-portar. Om du inte har behov av fler in- och utgÄngar Àn 12, sÄ rÀcker alltsÄ 9632, men behöver du ha 26 in/ut, sÄ behöver du 9652...
Theeoo Postat 8 maj 2008 TrÄdstartare Postat 8 maj 2008 Claes sa: Gilbert sa: Kanske HDSP 9632 passar dig bÀttre? Ja - det kan kanske vara idé att övervÀga det i stÀllet. Det Àr i princip samma kort som 9652, men med stereo analog I/O (sÄ att du kan köra stereo in och ut utan nÄgonting extra) och bara 1 i stÀllet för 3 ADAT-portar. Om du inte har behov av fler in- och utgÄngar Àn 12, sÄ rÀcker alltsÄ 9632, men behöver du ha 26 in/ut, sÄ behöver du 9652... Jag tÀnkte pÄ den först, men dom hade tydligen slutat sÀlja kortet eller nÄt sÄnt sa dom pÄ 4-sound
Claes Holmerup Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Theeoo sa: Claes sa: Gilbert sa: Kanske HDSP 9632 passar dig bĂ€ttre? Ja - det kan kanske vara idĂ© att övervĂ€ga det i stĂ€llet. Det Ă€r i princip samma kort som 9652, men med stereo analog I/O (sĂ„ att du kan köra stereo in och ut utan nĂ„gonting extra) och bara 1 i stĂ€llet för 3 ADAT-portar. Om du inte har behov av fler in- och utgĂ„ngar Ă€n 12, sĂ„ rĂ€cker alltsĂ„ 9632, men behöver du ha 26 in/ut, sĂ„ behöver du 9652... Jag tĂ€nkte pĂ„ den först, men dom hade tydligen slutat sĂ€lja kortet eller nĂ„t sĂ„nt sa dom pĂ„ 4-sound Om 4sound har slutat sĂ€lja det, sĂ„ kanske det kan vara idĂ© att höra med nĂ„gon annan... đ
Implasticyde Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Jag har ett RME Hammerfall HDSP 9652 som sitter i min Power Mac 2x1GHz (Mirror door) frĂ„n 2002, kolla in http://www.apple-history.com för mer information av datorn alternativt hör av dig till mig om du Ă€r intresserad av den, och snart Ă€r det dags att sĂ€lja allt tillsammans med ett mixerbord Yamaha 03D med tillhörande ADAT-expanssionskort som synkas mot HDSP 9652. Detta betyder att jag har 8 kanaler in att tillgĂ„ vid inspelning och lite mer om jag bara vill lyssna/koppla in gitarr/mikrofon/synthar eller vad man nu önskar. Om du undrar varför jag sĂ€ljer sĂ„ beror det pĂ„ att jag köpt ny utrustning som passar mig och mina behov bĂ€ttre. Lite tankar om HDSP9652 sĂ„ fĂ„r jag vara Ă€rlig och sĂ€ga att jag aldrig haft nĂ„gra som helst problem med sjĂ€lva ljudkortet eller tillhörande mjukvara. I de fall jag faktiskt rĂ„kat pĂ„ problem Ă€r det SBS (Skit Bakom Spakarna) som Ă€r anledningen đ
Implasticyde Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Theeoo sa: Claes sa: Gilbert sa: Kanske HDSP 9632 passar dig bĂ€ttre? Ja - det kan kanske vara idĂ© att övervĂ€ga det i stĂ€llet. Det Ă€r i princip samma kort som 9652, men med stereo analog I/O (sĂ„ att du kan köra stereo in och ut utan nĂ„gonting extra) och bara 1 i stĂ€llet för 3 ADAT-portar. Om du inte har behov av fler in- och utgĂ„ngar Ă€n 12, sĂ„ rĂ€cker alltsĂ„ 9632, men behöver du ha 26 in/ut, sĂ„ behöver du 9652... Jag tĂ€nkte pĂ„ den först, men dom hade tydligen slutat sĂ€lja kortet eller nĂ„t sĂ„nt sa dom pĂ„ 4-sound LĂ„ter vÀÀÀÀÀldigt konstigt att 4sound inte skulle ha möjlighet att fixa ett nytt HDSP 9652 till dig eftersom ljudkortet finns pĂ„ deras hemsida đ LĂ„ter som att du fĂ„tt tag pĂ„ en "felaktig" försĂ€ljare đ
trombonisten Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Theeo. Att döma av dina frÄgor Àr 9652 helt fel kort för dig. Det Àr ett fantastiskt bra kort, men det har bara digitala in och utgÄngar. 9632 Àr ocksÄ ett fantastiskt bra kort som borde passa dig bÀttre. Finns att köpa frÄn thomann om inte din vanliga affÀr vill ta hem. http://www.thomann.de/se/rme_digi_9632_hdsp_pcikarte.htm Men det kanske inte Àr rÀtt kort för dig ÀndÄ? Om du skulle vilja spela in frÄn mikrofon sÄ gÄr det inte rakt av. Du kommer dÄ att behöva en extern förstÀrkare till mikrofonen. En liten varning med andra ord, de hÀr tvÄ korten Àr extremt bra men inget av dem Àr nÄgon "allt-i-ett-lösning" utan de Àr avsedda för de som vill blanda olika utrustning. Ett exempel pÄ ett "allt-i-ett-kort" frÄn RME som ocksÄ Àr extremt bra Àr det kort som heter Firewire 400. Gunnar
Theeoo Postat 8 maj 2008 TrÄdstartare Postat 8 maj 2008 Tackar för svaren. Det blir att bestÀlla ett 9632 frÄn thoman med tillhörande RME BOB-1 breakout box. DÄ ska det inte vara nÄgra problem att koppla ihop allt med det jag har? (mixerbord+förstÀrkare)
KillwithSkill Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Polaren köpte till studion och lokala studioförbundet för musiken han driver, en Frost dator med cubase 4 och kalaskortet HDSP9562 och ett ADI-8. Som sen kopplas till ett Toft Audio Designs mixerbord. Lyssningen Ă€r Genelec 8050 A VĂ€ntar pĂ„ kablar sen ska det bara kopplas och testas! đ
Gilbert Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 KillwithSkill sa: Polaren köpte till studion och lokala studioförbundet för musiken han driver, en Frost dator med cubase 4 och kalaskortet HDSP9562 och ett ADI-8. Som sen kopplas till ett Toft Audio Designs mixerbord. Lyssningen Ă€r Genelec 8050 A VĂ€ntar pĂ„ kablar sen ska det bara kopplas och testas! đ LĂ„ter mysigt...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.