Jump to content
Annons

Effektpedal på mikrofon


R0bbb

Recommended Posts

Hej, tänkte om man kunde ha nån slagt effektpedal till micken?

typ man kopplar PA/EFFEKTPEDAL/MICK, och underar om man kan köra med vanlig gitarrpedal?

Skulle vilja ha lite distat röst när man kör live så skriken blir krispigare!

Lyssna på killswitch mick; http://www.youtube.com/watch?v=AUIwehsqiKk

Ungefär så jag menar.

Berätta gärna hur jag ska gå till väga;)

Tack på förhand.

/rob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Så länge mikrofonsignalen är förstärkt till linjenivå så kan du skicka in den i vad som helst. Enklast är nog att skicka mic-kanalen via en AUX från PA-mixern.

Är inte så high på detta, får gärna förklara vidare.

vill komma undan så billigt som möjligt. och en gitarrpedal är inte så dyr 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En pedal tar emot linjenivå, en mikrofonsignal är mycket svagare (oftast) och behöver förstärkas (med en micförstärkare) innan den kan skickas vidare.

Allright, men troru det funkar bra med och köra gitarrpedal med dist? 🙂

såg du länken och lyssnade på han mick? inga fudneringar hur dom kör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast kan du troligtvis skicka en splitt av mic-kanalen (i linjenivå) via en AUX send från mixerbordet.

DAMN!!! dude, va du krånglar till det. Förstår 0%, svara gärna på frågorna på ett enkelt vis 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan säkert bli bra men kanske inte om man kör 100% ”wet” (bara ljudet från distpedalen). Troligtvis får du bästa resultat om du blandar torr och "blöt" (distad) kanal.

Jo klart, vill ju inte ha för distat heller 🙂 men tack för svaren! prövar en gitarr distpedal då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till sånna saker använde jag i flera år en mick-preamp från Behringer för en femhundring!

Micken in i preampen, ampen in i vocodern eller en schysst dist, & sen vidare in i systemet för inspelning eller PA.

Enkelt, billigt & bra!

Faktum är att jag fortfarande använder den, men nu ombyggd & med ett lagom trasigt rör :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...