Jump to content
Annons

Backup program

Guest prodman

Recommended Posts

Guest prodman

Nu vill jag vara på säkra sidan hädanefter efter min hårddisk krash.

Vilka backup program funkar i Xp, vill regelbundet ta backup på min audiodisk. Den skall självklart vara stabil (pålitlig) och kunna ta endast förändringarna sen sista hela backupen.

• 3 weeks later...
Annons
Guest drloop

Jag använder Retrospect den tar inkrementel backup, dvs förändringar sedan sist.

Funkar bra som backup och har faktiskt pga har räddat mig en gång redan, jag raderade av misstag en Reason fil och den fanns i mitt backup bilbliotek så det var bara att köra en restore och så var man uppe på banan igen.

Om du kör Mac skulle jag nog köra TimeMachine som följer med i OSX v10.x nåt....

Jag kör med ett program som följde med en extern låda jag köpte; Memeo heter programmet. Lådan sitter på mitt LAN och innehåller två diskar i Raid1. Efter varje dag som jag har gjort något vettigt så kör jag backup på förändrade filer i bibliotek som jag har valt själv - så där har jag alltid en backup av det senaste. Jag kör förstås inga automatiska backuper, eftersom jag bara vill att det startar när jag väljer att starta backupen och inte medan jag håller på med en inspelning... 😠

Förutom det, så har jag en extern S-ATA-disk som jag kör image-backup till med DriveImage från Powerquest (som är uppköpt av Symantec, så det går bort om man ska köpa nytt program nu...). För den som vill göra total image-backup, så är Acronic TrueImage troligen det mest intressanta och det är det jag själv kommer att byta till om jag tycker att en uppgradering behövs.

För den som vill göra total image-backup, så är Acronic TrueImage troligen det mest intressanta och det är det jag själv kommer att byta till om jag tycker att en uppgradering behövs.

Japp Helt klart TrueImage som gäller. Det gör inte bara "Disk-kloner" längre utan även vanlig backup av valda mappar. Har kört Genie-Softs Genie Backup Manager tidigare men TrueImage slår det med både enkelhet och komplett lösning. Kör ex. extern USB disk och incrimental backup varje gång du känner att du vill ha färsk backup. Om någon olycka är framme kan du återställa delar (enstaka filer om så önskas) eller hela paketet.