Jump to content
Annons

Dist


Hemluth

Recommended Posts

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Det breor på vad du menar med distar, ex en förvrängning av signalen kan alstra distorsion typ som en distpedal/overdrive där signalen är belagd med en överstyrning, denna distorsion är alltså en typ av trevlig distorsion medans en signal som är högre än 0db i t ex digitala sammanhang inte är en trevlig distorsion utan låter bara spräckt och trasig med ett otrevligt fräsande ljud.

När du mixar i t ex ett program som ex Cubase så blir summan av alla de inspelade spåren en "total" (i db mätt) i mixbussen, alltså det som går ut i stereo från den till dina monitorer eller stereon eller hur du nu har kopplat ihop allt, denna signal ska i digitala sammanhang vilket innefattar då att spela in och mixa i en dator då allt har omvandlats till digital information till skillnad mot band som är analog aldrig överstiga 0db då den börjar dista vilket inte alls låter kul.

Du kan tänka att om varje spår är inspelat med ungefär -3db så kommer signalen vid mixbussen att vara betydligt högre om alla reglar (faders) står på noll 0db i mixern och därmed så kommer det troligtvis att dista beroende på hur många spår som hjälper till att höja totalen, det är därför man mixar för att säkerställa att inget får mixen att gå över 0db samt givetvis få den samlade mixen att låta bra att lyssna på.

Schkål i morgonstund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen koll på Sonar, men när du säger att du måste ner på -10 dB...gäller det inställningen på masterfadern eller vad mätaren visar. Det är ju möjligt att du har så hög nivå på kanalerna att du måste dra ner på mastern, men mixen ändå är runt 0. Gå efter mätarna och clip-indikatorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det inte ska dista måste jag ha det på så pass låg ljudvolym att man hör sus.. :S

Borde det inte finnas något sätt att höja volymen utan att det dissar?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla hela ljudkedjan och se till att du har bra volym överallt.

Ut från synten ska du hålla dig på minst 75% av vad volymratten kan ställas på - men tänk också på att inte midi-volymen är för låg. Det duger inte att jobba med midivolym som är ställd till 30 (av 128) eller liknande...

När du ser att du har bra insignal utan att det slår i taket på ingången i ljudkortet, så är det rätt volym att spela in på. Om du har för låg insignal, så kommer bruset att förfölja dig hela vägen till mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sänkt volymen över allt så att inte VARJE spår distar.

Jag har omkring 60-75% volym på keyboardet. Har jag med så distar det direkt.

Eftersom att jag har analogt ljud använder jag alltså inte MIDI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser vågformen ut på ditt audiospår när du har spelat in?

Är det en hälsosam avrundad vågform eller är den tvärt klippt i topparna?

Är det avklippt i topparna, så har du fått dist vid inspelningen, eftersom ljudkortet distar (för du körde väl direkt in i ljudkortet?).

Är vågformen mjukt avrundad i topparna och om topparna någorlunda nära max, så har du en perfekt inspelningsvolym och ska kunna få det att fungera utan mer än nödvändigt brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har för låg insignal, så kommer bruset att förfölja dig hela vägen till mix.

Men om jag har för hög kommer distet att följa mig som en kronofogde i stället?

Tyvärr är det så. Du har ingen som helst chans att få bort dist som redan är inspelad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser vågformen ut på ditt audiospår när du har spelat in?

Är det en hälsosam avrundad vågform eller är den tvärt klippt i topparna?

Är det avklippt i topparna, så har du fått dist vid inspelningen, eftersom ljudkortet distar (för du körde väl direkt in i ljudkortet?).

Är vågformen mjukt avrundad i topparna och om topparna någorlunda nära max, så har du en perfekt inspelningsvolym och ska kunna få det att fungera utan mer än nödvändigt brus.

Mitt Brightpiano-spår ser ut som spikar. JAg kan dock inte höra något större fel på det spåret, då de stillsammare pianosolona låter så harmoniska de borde.

Ja, jag kör direkt in i mitt ljudkort (vilket för övrigt är ett sketet SB).

Link to comment
Dela på andra sajter

SB är ju inte direkt kända för sitt låga brus... 🙁

Försök komma fram till var problemet egentligen kommer. Du har ju tydligen fått in ljudet och det låter ok. Nästa steg är att mixa - och då får du aldrig överstyra mastern, så den nivån måste du hålla koll på. Du kan behöva dra ner kanalreglarna lite för att inte mastern ska bli överstyrd.

Se också till att det inte ligger några oväntade effekter inkopplade, som kan hitta på hyss. Du kan ju också ha lyckats överstyra en plugin-effekt genom att skicka in för hög signal i den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle personligen inte chansa på ett SB-kort när det finns så många andra billiga ljudkort som är mycket bättre...

Audigy har fått sitt "trevliga", men träffande smeknamn bland musiker: frAudigy för att kortet i reklamen påstås vara ett perfekt kort för musiker, medan de fortfarande har varit så "smarta" att de i vanlig ordning har låst det till 48kHz... 😛

Master nivåmätaren får inte gå över 0dB, eftersom det omedelbart ger den där ilskna digitala överstyrningen.

Om du har ett spår och låter mätaren på Mastern gå upp till 0dB, så är det frid och fröjd - men problemet kommer när du skickar dit ett spår till - och ett till - och ett till. Då kommer summan av dem att göra att nivån kommer över 0dB - och då skiter det sig. Det är då inte säkert att det hjälper att dra ner Master-regeln, utan man måste kanske i stället dra ner alla kanalreglarna lite för att reda ut det. Det beror lite på hur programmet är uppbyggt om mätaren sitter så att den visar bussens nivå eller bara utgångsnivån - så det gäller att ha öronen med sig för säkerhets skull... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Soundblaster Platinum korten är nog rätt OK. Men då kostar de ju som Claes påpekar lika mycket eller mer än en del av (de bättre) alternativen.

Tradiitionellt har vitsen med att ha ett Soundblaster varit att de är "industristandard" och kompatibla med allting. Men nu är det ju länge sen man var tvungen att konfigurera dma etc på sina spel.

Ett måste för Sondblaster är dock att byta drivrutiner till KX-projektet. Creative har nån sorts egen ASIO-variant men den suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Master nivåmätaren får inte gå över 0dB, eftersom det omedelbart ger den där ilskna digitala överstyrningen.

Om du har ett spår och låter mätaren på Mastern gå upp till 0dB, så är det frid och fröjd - men problemet kommer när du skickar dit ett spår till - och ett till - och ett till. Då kommer summan av dem att göra att nivån kommer över 0dB - och då skiter det sig. Det är då inte säkert att det hjälper att dra ner Master-regeln, utan man måste kanske i stället dra ner alla kanalreglarna lite för att reda ut det. Det beror lite på hur programmet är uppbyggt om mätaren sitter så att den visar bussens nivå eller bara utgångsnivån - så det gäller att ha öronen med sig för säkerhets skull... 😛

Masternyvåmätaren går över 0dB om jag inte sänker ned ljudet till kanske 25% av vad som är rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundblaster Platinum korten är nog rätt OK. Men då kostar de ju som Claes påpekar lika mycket eller mer än en del av (de bättre) alternativen.

Tradiitionellt har vitsen med att ha ett Soundblaster varit att de är "industristandard" och kompatibla med allting. Men nu är det ju länge sen man var tvungen att konfigurera dma etc på sina spel.

Ett måste för Sondblaster är dock att byta drivrutiner till KX-projektet. Creative har nån sorts egen ASIO-variant men den suger.

Till saken hör att jag själv har ett SB Live...

...men det hanterar bara system- och spelljud. Det seriösa ljudet tar mitt Hammerfall hand om. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Jag har sänkt volymen över allt så att inte VARJE spår distar.

Jag har omkring 60-75% volym på keyboardet. Har jag med så distar det direkt.

Eftersom att jag har analogt ljud använder jag alltså inte MIDI.

Det låter som om du har problem med kortvariga transienter i någon kanal. Isåfall är det en dålig idé att sänka nivån för att lösa problemet. När korta transienter distar så hörs det ofta inte just eftersom de är så kortvariga. Men distlampan blinkar likväl.

Kanske något filter som har lite väl stor förstärkning av höga frekvenser? Kanske har du kraftig nivå på extremt låga frekvenser som "mättar" vågformen? En kompressor med för hög komprimering kombinerat med för snabb attack?

Hursomhelst, en "quick and dirty"-metod för att lösa problem med transienter är att köra kanalen genom en Limiter. Vad gör en Limiter? Den distar din ljudsignal...men på ett snyggt sätt ist.f. att bara skära av den vid 0dB.

Kan tipsa om följande info för en betydligt mer pedagogisk förklaring än min:

http://www.propellerhead.se/home/discover/...e&article=part3

Redigerat av jappe
Link to comment
Dela på andra sajter

Master nivåmätaren får inte gå över 0dB, eftersom det omedelbart ger den där ilskna digitala överstyrningen.

Om du har ett spår och låter mätaren på Mastern gå upp till 0dB, så är det frid och fröjd - men problemet kommer när du skickar dit ett spår till - och ett till - och ett till. Då kommer summan av dem att göra att nivån kommer över 0dB - och då skiter det sig. Det är då inte säkert att det hjälper att dra ner Master-regeln, utan man måste kanske i stället dra ner alla kanalreglarna lite för att reda ut det. Det beror lite på hur programmet är uppbyggt om mätaren sitter så att den visar bussens nivå eller bara utgångsnivån - så det gäller att ha öronen med sig för säkerhets skull... 😮

Masternyvåmätaren går över 0dB om jag inte sänker ned ljudet till kanske 25% av vad som är rimligt.

Jag vet ju inte alls hur Sonar fungerar, så det är lite svårt att säga vad du ska göra. Det ska i alla fall inte dista när du mixar - för då är det fel.

Om du måste dra ner reglarna till 25%, så verkar det ganska lite. Det är inte så, att du förutom den vanliga mixen, har skickat något via en tappning till mastern, så att du får ut för mycket?

Har du många spår, så kan det rentav vara helt korrekt att du ligger på runt 25% på alla kanalreglarna...? Det viktiga är ju att alla kanalreglarna justeras så att de får rätt förhållande till varandra. De måste inte ligga på 0dB allihopa för att resultatet ska bli bra.

Nästa problem har du kanske om du jobbar helt i 16-bits upplösning. Då får du mer brus än om du jobbar med 24-bit eller 32-bit FP. Om Sonar inte jobbar med högre upplösning internt än den du spelar in med, så kan du kanske få problem på grund av det också... Jag vet som sagt inget om Sonar, så jag är ute på hal is där.

Kommer disten när du kör ensamma spår också, eller är det bara när du mixar ihop flera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en skärmdump över någon lämplig vy i programet, så man kan se lite enklare vad det är frågan om. Är du säker att det distar i programmet, eller har du kopplat medhörningen galet?!

Det är ju bara att prova följa en signalväg: Kolla det inspelade spåret så det inte har inspelad distortion, sen lyssnar du på det helt utan effekter och kollar nivåer överallt, genom mixer, ljudkort etc.

När det låter ok, så går du vidare med att koppla in nästa ljud och jämför och undersöker.

Detsamma med effekterna: lägg på en åt gången och se om disten är knuten till någon speciell effekt.

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske något filter som har lite väl stor förstärkning av höga frekvenser? Kanske har du kraftig nivå på extremt låga frekvenser som "mättar" vågformen? En kompressor med för hög komprimering kombinerat med för snabb attack?

Hursomhelst, en "quick and dirty"-metod för att lösa problem med transienter är att köra kanalen genom en Limiter. Vad gör en Limiter? Den distar din ljudsignal...men på ett snyggt sätt ist.f. att bara skära av den vid 0dB.

Kan tipsa om följande info för en betydligt mer pedagogisk förklaring än min:

http://www.propellerhead.se/home/discover/...e&article=part3

Jag har stark nyvå på låga frekvenser där det distar - ja. Kan det vara det? Jag har två olika baser plus tre olika diskanter, vilket alltså kör för full kraft samtidigt.

Efter en djup analys skulle jag nog kunna påstå att samtliga spår distar LITE hela tiden. Dock har jag lyckats mixa ner det och både få en "okej" volym och utan märkbar dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en skärmdump över någon lämplig vy i programet, så man kan se lite enklare vad det är frågan om. Är du säker att det distar i programmet, eller har du kopplat medhörningen galet?!

Det är ju bara att prova följa en signalväg: Kolla det inspelade spåret så det inte har inspelad distortion, sen lyssnar du på det helt utan effekter och kollar nivåer överallt, genom mixer, ljudkort etc.

När det låter ok, så går du vidare med att koppla in nästa ljud och jämför och undersöker.

Detsamma med effekterna: lägg på en åt gången och se om disten är knuten till någon speciell effekt.

Skärmdump? 😉

Det är inte i programmet jag hör distet (då jag genast mixar ner när jag hör det). Jag hör det när jag exporterat det till wav.

Jag tror att lite av problemet ligger i att det distar lite hela tiden i samtliga spår. Impulsmässigt skulle jag tippa på att det beror på att keyboardet är kopplat direkt till Line-In:en.

Jag avänder inga effekter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske vräker på med för mycket bas.

Har du inte tillräckligt bra lyssning, är det vanligt att man får med överdrivet mycket bas, eftersom man inte hör hur det egentligen låter.

Det kan också vara bra att separera ljuden lite med hjälp av eq, så att alla inte krigar om samma frekvensutrymme - utan i stället kompletterar varandra. Fetare ljud är inte alltid bättre... 😉

Bas innehåller mycket mer energi än diskant - så det kan vara där ditt problem ligger.

Du hör det bara efter att du har mixat ner det och lyssnar i ett annat program? Kan det vara SB:s låsning till 48kHz som spökar då? Om du testar att exportera till 48kHz i stället för 44.1kHz - vad händer då?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...