Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

http://www.4shared.com/dir/6776447/88254b6/sharing.html

jag gjorde ett försök att sampla min tamburin. fick till rÀtt mÄnga olika ljud, slag mm som kan höras pÄ diverse olika folkmusikplattor, tex Hedningarna.

Skinnet pÄ tamburinen Àr vÀldigt löst spÀnt och tejpat med gaffa pÄ baksidan för att det ska kunna gÄ att "böja" toner

ladda hem, prova gÀrna och ge kommentarer

Det Àr ett nn-xt refill.

hÄller pÄ att spela in min cittra ÄxÄ, kanske lÀgger upp det hÀr sen.

Redigerat av Olled
  • 3 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

coolt! ska dra ner och leka lite 😄

edit: Àr sugen pÄ cittran ocksÄ!

Redigerat av puffra
Postat

cittra, vad Àr det?

men lĂ„ter som nĂ„got som skulle vara grymt kul iaf!!😆

Postat (redigerat)

wavvarna till tamburinen har jag lagt upp hÀr : http://www.4shared.com/account/dir/6776447...MdX1rtRStUkXdjQ

Filen "tamburinsamplingar" Àr den som gÀller

Cittra Àr ett brÀde med en massa strÀngar som man stÀmmer i ackord, vanligtvis Durackord. Dessa ackord Àr placerade brevid varann som ackorden i kvintcirkeln vilket gör det vÀldigt enkelt Àven för den störste not-sopan att kompa lÄtar som gÄr i dominant-subdominant-tonika osv....

Cittran har jag samplat en strÀng i taget och det krÀvdes en del fine-tuning i Reasons sampler för att alla toner skulle lÄta ok (inte superbra, men ok)

Kommer att lÀgga upp det, hÄll ut! Har lite problem att packa ner det till ett refill bara....

Redigerat av Olled
Postat

Nu ligger Àven cittrasamplingen dÀr. anvÀnds med fördel för att kompa valser i gammeldansstuk!

Postat
Nu ligger Àven cittrasamplingen dÀr. anvÀnds med fördel för att kompa valser i gammeldansstuk!

shit!..cittran lÄter helt fantastiskt!

Postat
wavvarna till tamburinen har jag lagt upp hÀr : http://www.4shared.com/account/dir/6776447...MdX1rtRStUkXdjQ

Cittra Àr ett brÀde med en massa strÀngar som man stÀmmer i ackord, vanligtvis Durackord. Dessa ackord Àr placerade brevid varann som ackorden i kvintcirkeln vilket gör det vÀldigt enkelt Àven för den störste not-sopan att kompa lÄtar som gÄr i dominant-subdominant-tonika osv....

Cittran har jag samplat en strÀng i taget och det krÀvdes en del fine-tuning i Reasons sampler för att alla toner skulle lÄta ok (inte superbra, men ok)

Kommer att lÀgga upp det, hÄll ut! Har lite problem att packa ner det till ett refill bara....

Skulle vara kul om du vill sampla cittran i hela ackord ocksÄ, att sÀtta ihop ackorden sjÀlv i en daw blir nog inte det lÀttaste.

Postat

Skulle vara kul om du vill sampla cittran i hela ackord ocksÄ, att sÀtta ihop ackorden sjÀlv i en daw blir nog inte det lÀttaste.

Va? Hur skulle det kunna vara det minsta svÄrt?

Postat (redigerat)

tack för kommentarerna!

Anledningen till att jag inte samplade hela ackord Àr att man dÄ blir smÄtt lÄst vid det tempo som ackorden slÄs an i. En annan anledning Àr att cittran Àr svÄr att stÀmma dÄ den mÄste temporeras som ett piano (alla tonsteg har ligger lika lÄngt ifrÄn varandra) om man ska kunna annvÀnda alla ackord i kvintcirkeln utan att nÄgra kommer att lÄta apa. Samplingarna kan spelas precis som ett samplat piano eller vilket instrument som helst, sÄ det Àr inga problem att spela 20 toner samtidigt om man har lust.

/Olle

Redigerat av Olled

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.