Jump to content
Annons

Vad tror ni om nya mobilerna med 8 megapixels?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

NEC har ett chip på gång som bygger på datorteknik (CMOS), istället för CCD. Det blir billigare och mobilerna blir därför troligen billigare. Dessutom så har de löst problemet med att CMOS-tekniken skulle ge sämre bild än CCD. I höst, oktober närmare bestämt, ska den finnas i mobiler för försäljning. Kameramobilerna klarar 8 megapixels. Hur det blir med övriga optiska prestanda, lux, zoom, frames etc. framgår inte.

Samsung har en liknande variant - som de presenterade före NEC - men de kan inte få igång den i produktion förrän om ett år!!

Det kan vara intressant att veta för den som funderar på en ny dyr mobil med 5 megapixels.

☺️

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ställer mig väldigt poitiv till allt sånt där. Tycker det är väldigt skönt och behändigt om man kan ha allt samlat i en apparat. Använder t.ex min nya mobil xpress music lika mycket för bärbar musiklyssning som för samtal och sms. Så musiken och utrymmet har ju gått framåt, så nu får vi se hur det går med kamerorna då också ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar hur många megapixels de har. Om optiken är lika kass som den brukar vara, så blir det ju ändå kass kvalitet... De går upp i upplösning för att tekniken blir allt billigare i takt med kamerornas utveckling - och så säljer större siffror bättre även om kvaliteten inte blir bättre - precis som med ljudkort... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det kvittar hur många megapixels de har. Om optiken är lika kass som den brukar vara, så blir det ju ändå kass kvalitet... De går upp i upplösning för att tekniken blir allt billigare i takt med kamerornas utveckling - och så säljer större siffror bättre även om kvaliteten inte blir bättre - precis som med ljudkort... 😛

Är benägen att eventuellt hålla med. Jag såg utskrifter från kameramobiler på 5 megapixels för inte så länge sedan. Det var faktiskt riktigt dåligt i vissa fall. Särskilt vitbalansen var undermålig. Hoppas de lyckas bättre med de kommande telefonerna.

Tidigare har jag alltid sagt, vill man ha en telefon köper man ingen kamera och vice versa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bildkvaliteten sitter inte i antalet megapixels som kameran har. Såvida man inte ska göra enorma utskrifter, då är många megapixlar bra. Är inte risken stor att allt lyssnade på mp3 och fotande med mobilen gör att batteriet är slut när man väl behöver ringa? Mobilen är en billig livförsäkring om det skulle krisa. Men jag gillar ändå allt i ett saker, även fast det oftast innebär stora kompromisser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Personligen ska jag helt och hållet sluta med telefon, både fast och mobil.

Intressant, hur kom du fram till detta?

:rolleyes:

Det är inte prisvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det är inte prisvärt med telefon.

Att betala cirka tre tusen per år totalt i fasta avgifter för fast och mobil telefon: abonnemang 1, abonnemang 2, telefonsvarare, nummerpresentatör, fakturaavgift 1, fakturaavgift 2 bla bla... är idiotiskt, i händelse av att nån dum djävel råkar trycka fel nån gång i månaden och hamnar hos en. Nej, det kan inte vara värt pengarna.

Jag sköter framförallt mina kontakter via postala brev och personliga besök hos varann.

Nummer två (särskilt för långväga personer) är mail och jag tillhör nog de få som skickar och får fler mail, än jag får reklammail.

Sedan tillkommer ju den viktigaste anledningen: Man kan ju aldrig visa något i en telefon, viktiga handlingar, bilagor, brev. Det är sådant man använder sig mest av ju.

Jag vet en som har brevduvor och som han använder regelbundet. Ska nog dit en dag och kolla. Funderar seriöst på en sån åtminstone.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Test av vardag utan mobil

Åtta vana mobilanvändare har fått leva utan mobiltelefoner i en vecka i ett projekt kopplat till Umeå Universitet. Flera i gruppen känner sig mindre stressade när de inte bar med sig mobilen överallt men känner också att de måste planera vardagen noggrannare. – På senare tid har jag faktiskt allt oftare reflekterat över hur jag nästan tvångsmässigt tar med mig mobilen överallt. Även om jag inte väntat något samtal eller meddelande, så känns det nästan som någon slags skyldighet att alltid kunna bli nådd, säger Elisabeth Persson, som ingår i testgruppen.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga, 080515, © Netdoktor.se, Terese Alvén

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...