Jump to content
Annons

Studiodator-bygge


Rambutan

Recommended Posts

Tjena,

nu har jag tröttnat pÄ att göra "lÄtar" pÄ min laptop som inte duger till för Fruity Loops. Jag tÀnkte bygga en dator och jag undrar lite hur mycket pengar man behöver lÀgga ut för att fÄ fl funka "pÄ topp".

Hur mycket ram bör man ha? Ljudkort? Processor?

Jag tÀnkte satsa pÄ ett bra ljudkort (kan dock inte mycket om ljudkort), sÄ tips till det skulle uppskattas.

Proccessorn har jag bestÀllt, det blev en athlon x2 5000+. Det lÀr ju rÀcka.

Ram Àr ju inget vidare problem, eftersom priset Àr ganska billigt, sÄ det blir vÀll minst 2 gb.

(pĂ„ fruitylopps hemsida stĂ„r bara minimum-krav, tror jag) 😉

För att nÀmna vad som Àr fel pÄ min laptop nu, nÀr jag lÀgger till mÄnga lite högre krÀvande instrument och effekter som Nexus t ex, sÄ knastrar ljudet.'

SÄ, hur ska jag dÄ slippa detta pÄ min nya dator? Hur mycket ska jag satsa pÄ varje datordel?

// Jonathan 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Min dator ligger pÄ 3 gigahrtz dual core och 1 gig ram och nÀr ja testa demot pÄ 8an Ä slÀngde pÄ ett gÀng

Vst pluggar,effekter och automatiseringar sÄ kÀnde jag att data började bli lite tungrodd. Jag skulle gissa pÄ att det var Ram minnet som sinade. Förresten vad hade din förra dator för tek speks?

EDIT:felstavning

Redigerat av Strangelove
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Knaster kan bero pÄ flera saker.

1. Latency, högre latency (mer fördröjning av ljudet) mindre knaster. Köp ett ljudkort som ger lÀgre latency Àn det inbyggda ljudkortet.

2. För lite ramminne.

3. CPU rÀcker inte.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena,

nu har jag tröttnat pÄ att göra "lÄtar" pÄ min laptop som inte duger till för Fruity Loops. Jag tÀnkte bygga en dator och jag undrar lite hur mycket pengar man behöver lÀgga ut för att fÄ fl funka "pÄ topp".

Hur mycket ram bör man ha? Ljudkort? Processor?

Jag tÀnkte satsa pÄ ett bra ljudkort (kan dock inte mycket om ljudkort), sÄ tips till det skulle uppskattas.

Proccessorn har jag bestÀllt, det blev en athlon x2 5000+. Det lÀr ju rÀcka.

Ram Àr ju inget vidare problem, eftersom priset Àr ganska billigt, sÄ det blir vÀll minst 2 gb.

(pĂ„ fruitylopps hemsida stĂ„r bara minimum-krav, tror jag) 🙂

För att nÀmna vad som Àr fel pÄ min laptop nu, nÀr jag lÀgger till mÄnga lite högre krÀvande instrument och effekter som Nexus t ex, sÄ knastrar ljudet.'

SÄ, hur ska jag dÄ slippa detta pÄ min nya dator? Hur mycket ska jag satsa pÄ varje datordel?

// Jonathan 😛

Jag har precis byggt en ny studiodator och med den kommer jag utan problem ned pÄ 48 samples utan tillstymmelse till knaster med mitt Fireface 800 Àven pÄ rÀtt stora projekt, men sÄ kör jag mest audiofiler med plugins och inte sÄ mycket mjukvarusyntar. Spec enligt nedan:

Moderkort Intel DP35DP

Processor Intel quadcore Q6600, 4 x 2,4 GHz

4 Gb RAM

2 x 250 Gb HD (som jag hade sen tidigare)

Chassi Antec P180

NĂ€tdel Seasonic S12II

Windows XP Pro

Grafikkort, PCIe med 2 st dvi out, hade jag sedan tidigare.

Totalkostnad blev ungefÀr 7000 kr, sÀg att det hade blivit knappt 9000 med tvÄ hÄrddiskar och grafikkortet, och jag Àr larvigt nöjd.

/Dex.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja du, inte mindre Àn 2 gig i ram, 3200 i processorhastighet (beroende pÄ vilka pluggar du kör).

Sen sĂ„ Ă€r ett lĂ„glatency kort nĂ„got o satsa pĂ„, sjĂ€lv har jag ett M-Audio audiophile som jag Ă€r nöjd med 😛

Ska du köra cpu bovar till plugins (ex. z3ta+, legacycell, nexus (ursh pÄ den föressten)) sÄ borde du nog skaffa dig en processor som ligger pÄ ca 4000mghz eller mer.

SjÀlv har jag 4600mghz+ processor, 2gigabyte ram och sen mitt M-Audio ljudkort.

Klarar av det mesta 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

q6600 cpun Àr skitbra jag kör den pÄ ett ga p35-dsr3 med ett ga pcie 7300 gs 256 mb, 8 gig 800 mhz i minne och en gammal 7200 rpm ide HD, gÄr som en kanonkula och dÄ har jag inte clockat ens.

2100 för cpun

runt 1000 för moderkortet

runt en 700 om jag inte minns fel för grafikkortet

800 *2 eller nÄt för 2*2 gig minnen

nÀtdel en 600ring pÄ PC city

LÄda pÄ jula för 190 spÀnn eller nÄt

resten hade jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar 🙂 KrĂ€vde mer Ă€n vad jag trodde.

Det blir vĂ€ll nĂ„got dyrt ljudkort, 5000+ dualcore processorn och runt 4 gb ram. Tror inte jag har rĂ„d med bĂ€ttre, det blir vĂ€ll sĂ„ att man fĂ„r sĂ€lja och köpa nytt sĂ„ smĂ„ningom 🙂

http://us.creative.com/products/product.as...subcategory=669

Kan detta vara bra? Eller Àr det dyrt bara för att det Àr creative?

KrÀver FL studio extra mycket jÀmfört med de andra programmen? Cubase t ex.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för alla svar 🙂 KrĂ€vde mer Ă€n vad jag trodde.

Det blir vĂ€ll nĂ„got dyrt ljudkort, 5000+ dualcore processorn och runt 4 gb ram. Tror inte jag har rĂ„d med bĂ€ttre, det blir vĂ€ll sĂ„ att man fĂ„r sĂ€lja och köpa nytt sĂ„ smĂ„ningom 🙂

http://us.creative.com/products/product.as...subcategory=669

Kan detta vara bra? Eller Àr det dyrt bara för att det Àr creative?

KrÀver FL studio extra mycket jÀmfört med de andra programmen? Cubase t ex.

Nej FL tar nog inte mer Àn Cubase. Det Àr pluggarna som tar mest CPU.

Kortet Àr Creative sÀkert bra, MEN jag kunde inte hitta nÄgra Asio drivrutiner för detta kort.

Asio mÄste du ha.

Har du tight budget sÄ kolla under sÀljes, jag tyckte jag sÄg ett beggat EMU kort alldeles nyss.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kortet Àr Creative sÀkert bra, MEN jag kunde inte hitta nÄgra Asio drivrutiner för detta kort.

Asio mÄste du ha.

Har du tight budget sÄ kolla under sÀljes, jag tyckte jag sÄg ett beggat EMU kort alldeles nyss.

FrÄn sidan

"Advanced audio and music creation features

A dedicated audio creation mode supports near transparent conversion between any resolutions, digital-matched recording, low-latency ASIO support and more."

Har ett X-fi xtreme-music pÄ en av datorerna, funkar utmÀrkt med asio, runt 5ms i latency samt sjÀlvklart 24bit.

Om du köper nÄt x-fi, köp extreme-music för 500kr, det enda som Àr vÀrt pengarna inom musikskapning av x-fi serien, ju högre upp du gÄr i pris desto mer skit fÄr du för spel och filmer etc vilket Àr totalt vÀrdelöst för musikskapande.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Kolla pÄ mac och logic...

dyrt alternativ kan tyckas... men vÀrt det? Helt klart!

Har funderat lite pÄ det innan. Men det kÀndes alldeles för dyrt.

Hur pengar behöver man lĂ€gga ut för att fĂ„ logic funka tillrĂ€ckligt bra? Tittade lite pĂ„ iMac för runt 10 000. Det Ă€r ett möjligt pris, men en sĂ„n dĂ€r power mac för 22 000 Ă€r bara och glömma 🙂

Mac mini var lite intressant ocksÄ, men minnet kunde bara expanderas till 2 gb och det rÀcker ju antagligen inte.

Redigerat av Rambutan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, jag har kört en bÀrbar mac med 2GB minne och har en dator med XP och 2GB minne.

Jag har aldrig varit med om att minnet tagit slut. Kör Reason Drumkit 2 och dessa set tar 500-700MB och en massa syntar, som sagt inga problem med minnet om man kör XP eller MacOSX...

Men det Àr ju jag... jag kanske har tur...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mmm, jag har kört en bÀrbar mac med 2GB minne och har en dator med XP och 2GB minne.

Jag har aldrig varit med om att minnet tagit slut. Kör Reason Drumkit 2 och dessa set tar 500-700MB och en massa syntar, som sagt inga problem med minnet om man kör XP eller MacOSX...

Men det Àr ju jag... jag kanske har tur...

AlltsÄ jag vet inte riktigt om ett avancerat ljudkort behövs till just fl studio......

Det beror ju pÄ VAD du ska göra.

Om du bara ska köra samplar/VST instrument alltsÄ virtuella syntar sÄ satsa först pÄ FET processor och FET ram minne och naturligtvis windows XP.

Nu har jag köpt en 3Ghz Dualcore processor, 4GB ram och en 10 000rpm 160GB hÄrddisk.

Moderkortet Àr av gigabytes mÀrke sÄ dom har hyffsat inbyggt ljudkort med drivrutiner.... kan köra flytande hur bra som hÀllst med virtuella syntar utan att ljudet knastrar det minsta.

Kör 11milli sekunder delay i latancy... det Àr vÀll hyffsat?

Men jag nöjde mig inte och skaffade ett M-Audio Delta 1010DT ljudkort för jag vill kunna anvÀnda min mixer och nya microfon samt att rippa av ljud frÄn en syntesizer i framtiden.

Just nu Àr jag osÀker pÄ om sjÀlva ljudkortet gjorde nÄgon skillnad i latencyn.

11 milli sekunder kör jag fortfarande pÄ, men... det Àr nÀstan sÄ att den knastrar dÄ.

SĂ„ helt nöjd av ljudkortet Ă€r jag inte mer Ă€n att den har MASSOR av kablar som jag kan koppla in hĂ„rdvara till â˜ș

Summan av kademumman.... Ljudkortet Àr jag osÀker pÄ om det Àr en del av datorn som boostar upp hastigheten... det Àr ju som ingen hÄrdvara man kan jÀmföra med exempel ett grafikkort

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

En Mac mini funkar faktiskt OK jag har en men du behöver ju Logic oxÄ sÄ det hamnar runt 10 000 -12 000 spÀnn ex. ljudkort och skÀrm och sÄnt. Iofs. sÄ duger allt minins ljudkort till att börja med, ja fasen det Àr dyrt oavsett PC eller Mac. Man fÄr hoppas att apple slÀpper sitt os snart sÄ man fÄr köra det pÄ PC hÄrdvara för man bygger en mac clon pÄ PC hÄrdvara för en tredjedel av priset för en riktig Mac.

NÄvÀl lycka till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
En Mac mini funkar faktiskt OK jag har en men du behöver ju Logic oxÄ sÄ det hamnar runt 10 000 -12 000 spÀnn ex. ljudkort och skÀrm och sÄnt. Iofs. sÄ duger allt minins ljudkort till att börja med, ja fasen det Àr dyrt oavsett PC eller Mac. Man fÄr hoppas att apple slÀpper sitt os snart sÄ man fÄr köra det pÄ PC hÄrdvara för man bygger en mac clon pÄ PC hÄrdvara för en tredjedel av priset för en riktig Mac.

NÄvÀl lycka till

Lite lÀtt överdrift? En tredjedel av priser...

Macmini kostar 5000:-

GÄr kanske att bygga för 3400:- utan OS.

â˜ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

😉 HallĂ„ dĂ€r ber om ursĂ€kt my misstake 😄 var lite otydlig dĂ€r menade ju dom lite dyrare apparaterna. En Mac mini liten som en kakburk, tyst sĂ„ man mĂ„ste lyssna noga för att förstĂ„ att den faktiskt Ă€r igĂ„ng ja det Ă€r en hĂ€ftig liten apparat.

SvÄr att öppna iofs. men det gÄr och dÄ kan man ju sÀtta i mer minne sjÀlv och Àven snabbare hÄrddisk om man vill. SÄ det gÄr allt att klara sig med den billigaste versionen till att börja med och sen uppgradera minne och hÄrdisk kanske Àven byta CD/DVDn till en som brÀnner DVD oxÄ.

PĂ„ tal om Apple och slĂ€ppa OSet fritt sĂ„ Ă€r det faktiskt ett företag i USA (Psystar tror jag det heter) som redan börjat att sĂ€lja Mac cloner baserade pĂ„ PC hĂ„rdvara med Oset installerat om sĂ„ önskas. Ska bli intressant att se hur Apple reagerar pĂ„ det. Hoppas att det blir en förnuftig lösning sĂ„ vi kan fĂ„ köpa Oset fritt det vore riktigt hĂ€ftigt faktiskt. TĂ€nk en PC baserad mac med dubbla fyrkĂ€rniga processorer, 24 gig i minnet för den dĂ€r tredjedelen av priset jag nĂ€mnde. Även om den kanske Ă€ndĂ„ aldrig kommer ifatt en motsvarande riktig Mac Pro sĂ„ skulle man klara sig jĂ€kligt lĂ„ngt med en sĂ„n. NĂ„vĂ€l drömma fĂ„r man ju 😄 .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
😉 HallĂ„ dĂ€r ber om ursĂ€kt my misstake 😄 var lite otydlig dĂ€r menade ju dom lite dyrare apparaterna. En Mac mini liten som en kakburk, tyst sĂ„ man mĂ„ste lyssna noga för att förstĂ„ att den faktiskt Ă€r igĂ„ng ja det Ă€r en hĂ€ftig liten apparat.

SvÄr att öppna iofs. men det gÄr och dÄ kan man ju sÀtta i mer minne sjÀlv och Àven snabbare hÄrddisk om man vill. SÄ det gÄr allt att klara sig med den billigaste versionen till att börja med och sen uppgradera minne och hÄrdisk kanske Àven byta CD/DVDn till en som brÀnner DVD oxÄ.

PĂ„ tal om Apple och slĂ€ppa OSet fritt sĂ„ Ă€r det faktiskt ett företag i USA (Psystar tror jag det heter) som redan börjat att sĂ€lja Mac cloner baserade pĂ„ PC hĂ„rdvara med Oset installerat om sĂ„ önskas. Ska bli intressant att se hur Apple reagerar pĂ„ det. Hoppas att det blir en förnuftig lösning sĂ„ vi kan fĂ„ köpa Oset fritt det vore riktigt hĂ€ftigt faktiskt. TĂ€nk en PC baserad mac med dubbla fyrkĂ€rniga processorer, 24 gig i minnet för den dĂ€r tredjedelen av priset jag nĂ€mnde. Även om den kanske Ă€ndĂ„ aldrig kommer ifatt en motsvarande riktig Mac Pro sĂ„ skulle man klara sig jĂ€kligt lĂ„ngt med en sĂ„n. NĂ„vĂ€l drömma fĂ„r man ju 😄 .

Coolt 😄 Har du nĂ„gon lĂ€nk pĂ„ det dĂ€r?

En Mac mini funkar faktiskt OK jag har en men du behöver ju Logic oxÄ sÄ det hamnar runt 10 000 -12 000 spÀnn ex. ljudkort och skÀrm och sÄnt. Iofs. sÄ duger allt minins ljudkort till att börja med, ja fasen det Àr dyrt oavsett PC eller Mac. Man fÄr hoppas att apple slÀpper sitt os snart sÄ man fÄr köra det pÄ PC hÄrdvara för man bygger en mac clon pÄ PC hÄrdvara för en tredjedel av priset för en riktig Mac.

NÄvÀl lycka till

Hurpass bra Ă€r "ok"? 😄

Mac mini Ă€r ju faktiskt rĂ€tt sĂ„ billigt, men om jag köper det vill jag vara sĂ€ker pĂ„ hur bra det funkar 🙂

Kanske gÄr förbi nÄgon macaffÀrerna nÄgon gÄng, fÄr vÀll frÄga dom lite ocksÄ.

Redigerat av Rambutan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

PÄ Logicpro.se finns det en trÄd som heter multicore benchmarktest. Det hÀr Àr ett ganska tungt test och om jag inte minns fel sÄ fixade min Mac mini core 2 duo 1.85 Ghz med 2 gig 11 spÄr i det testet och en Imac runt 17 spÄr eller nÄt. En Mac pro beroende pÄ config fixar betydligt fler spÄr men kolla sjÀlv i trÄden dÀr för sÀkerhets skull. Det hÀr Àr ett test som inte har sÄ mycket att göra med hur mÄnga "vanliga" audiospÄr datorn fixar utan det handlar om tungdrivna pluggar som matas med midi. NÀr det gÀller audiospÄr sÄ tror jag man lÀtt kan rÀkna med över 30 spÄr pÄ en Mac Mini givetvis dÄ beroende pÄ hur mÄnga tunga pluggar och effekter du lÀgger pÄ varje spÄr. Min gamla PC som jag oxÄ kör Logic pÄ Obs! laglig version fixar i alla fall 20 -24 audiospÄr nÀr den gÄr som den ska och Àven lite pluggar som tex. EZ drummer och en Mac Mini fixar lÀtt mer. Fan alltsÄ Minin den Àr bara lite större Àn ett CD fodral och runt 5-6 centimeter tjock eller nÄt, man tror inte det Àr sant nÀr man öppnar förpackningen men den levererar allt helt OK.

Funderar du pÄ en mac mini sÄ sök efter filmer pÄ nÀtet om hur man öppnar dom sjÀlv för uppgradering sÄ du vet vad du ger dig in pÄ om du tÀnkt dig den billigaste versionen som jag sa. Det Àr spackelspade kanske skruvmejsel och bÀnda och mecka för att fÄ upp den och urmakarskruvmejsel frÄm biltema för att byta HD och DVD som gÀller. Kanske inte nÄtt man ger sig i kast med om man Àr ovan med verktyg och Àr rÀdd om garantin. Dom finns nog beggade oxÄ men se till at köpa en modern core2 duo maskin dÄ.

HÀr Àr trÄden och testet lÀs sjÀlv, det andra fÄr vi inte skriva om hÀr du fÄr söka pÄ nÀtet sjÀlv dessvÀrre.

http://logicpro.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4253

Lycka till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...