Jump to content
Annons

Bästa piano-pluggar?


Bernt

Recommended Posts

Är lite irriterad på piano-pluggen som ingår i min NI Kompakt (diskanten låter inte bra), och tänkte vid något tillfälle skaffa någonting bättre. Finns det någon särskilt bra piano-plugg på marknaden? Vill helst ha både konsertpiano och jazzpiano, gärna i samma paket. Gratis-pluggar intresserar förstås också. Har provat mda, men är inte så imponerad, soundfont-pluggen AI-Apiano02trans.sf2 är däremot rätt trevlig (har lite av det där jazziga jag är ute efter), om man lyckas koppla lite rumseffekter på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är lite irriterad på piano-pluggen som ingår i min NI Kompakt (diskanten låter inte bra), och tänkte vid något tillfälle skaffa någonting bättre. Finns det någon särskilt bra piano-plugg på marknaden? Vill helst ha både konsertpiano och jazzpiano, gärna i samma paket. Gratis-pluggar intresserar förstås också. Har provat mda, men är inte så imponerad, soundfont-pluggen AI-Apiano02trans.sf2 är däremot rätt trevlig (har lite av det där jazziga jag är ute efter), om man lyckas koppla lite rumseffekter på den.

Jag tycker NI Akoustic Piano låter bra, men jag vet inte hur stor skillnad det är mot den som ingår i Kompakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är skitnöjd med Ivory. Kan vara lite trixande för att få in det på ett bra sätt i ljudbilden ibland, men så är det ju med "riktiga" pianon/flyglar också.

Har inte provat själv, men har några polare som kör pianoteq och dom är nöjda så länge det inte är ensamt piano. Spelkänslan ska vara helt grym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill slå ett slag för True Pianos.

En plugg på 50MB... skönt istället för dessa elefantiasis pluggar.

Testa och ladda hem demon, 40 dagar har man på sig.

http://www.truepianos.com/downloads.php

Inget dåligt slag du slog. Laddade nämligen ned det och misstänker att jag måste tillbringa de nästa 40 dagarna med att hitta 125 euro (bor i Finland). Helt förbryllad 😮 över att det faktiskt går att spela pianissimo så att det låter så på en vanlig M-Audio utan "vägda tangenter" (eller vad det nu heter). Ljudet kanske en aning "dovt", men det kan vara öronvax eller medelåldern 😄 . Eller ljudkortet förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag vill slå ett slag för True Pianos.

En plugg på 50MB... skönt istället för dessa elefantiasis pluggar.

Testa och ladda hem demon, 40 dagar har man på sig.

http://www.truepianos.com/downloads.php

Inget dåligt slag du slog. Laddade nämligen ned det och misstänker att jag måste tillbringa de nästa 40 dagarna med att hitta 125 euro (bor i Finland). Helt förbryllad 😮 över att det faktiskt går att spela pianissimo så att det låter så på en vanlig M-Audio utan "vägda tangenter" (eller vad det nu heter). Ljudet kanske en aning "dovt", men det kan vara öronvax eller medelåldern 😄 . Eller ljudkortet förstås.

Jag tycker precis tvärtom att pluggen är lite bright. Ställer då om anslaget i advanced options för att passa låt och klaviatur så blir det som man tänkt sig.

Släpp sustainpedalen lite snabbt och tryck ned igen så dämpar pluggen precis som på ett riktigt piano... coolt!

Gillar denna plugg kanon mycket. Det finns tre pianon som man kan få med, i demon är det "bara" Diamond versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker precis tvärtom att pluggen är lite bright. Ställer då om anslaget i advanced options för att passa låt och klaviatur så blir det som man tänkt sig.

Släpp sustainpedalen lite snabbt och tryck ned igen så dämpar pluggen precis som på ett riktigt piano... coolt!

Gillar denna plugg kanon mycket. Det finns tre pianon som man kan få med, i demon är det "bara" Diamond versionen.

Egentligen menade jag allvar när jag sa att det kan vara öronen, jag brukar ha perioder då jag hör mindre diskant än vanligt. Men du menar alltså att demon inte är hela paketet? Man laddar alltså "helt från början" om man köper varan?

En annan fråga: pianot gick att ställa in på en "jazz", "bright" , "classic" osv. Det hör betyder alltså att man i princip filtrerar samma pianos ljud, så att det t ex blir "jazz"?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Pluggen är väldigt beroende på hur du spelar och har anslagskänslan. Kolla in deras demo så får du ett begrepp om hur det kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag gratis pluggen prova. Det är väl knappast den bästa men jag tycker om soundet!

Finns att ladda ner här

Vst4free är en ganska kul sajt, de flästa pluggar är väl inte så bra men några är ganska kul!

Hur använder du den här? Min enkla Cubasis kan åtminstone inte "se" den här direkt som VST-plugg. behövs det någonting i stil med sfz (för sf2).

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggen är väldigt beroende på hur du spelar och har anslagskänslan. Kolla in deras demo så får du ett begrepp om hur det kan låta.

En sak jag märkte var att Truepianos kommer utan reverb. Det går säkert att använda andra profram för det här, men åtminstone för enkla sequencers förmodar jag att problemet kan bli att du blir tvungen att använda en reverb för alltsammans (inte individuellt för varje instrument). Det här förstås naturligt, eftersom man ju vill tänka sig att orkestern befinner sig i samma rum och samma akustik då den spelar, men i praktiken kan det säkert bli bättre om att lägger akustik på instrumenten var för sig. Hur gör du själv det här? Truepianos vill bli lite "torr" utan en aning "pålagd akustik", tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När jag mixar så brukar jag ganska ofta göra så att jag renderar pluggar som trummor och piano som audiospår och sedan mixar med reverb och EQ på gammal klassiskt vis.

Så det ser jag inte som ett problem.

Till och med de enklaste DAW´s har ju både inserts och sendar i tillräckligt antal. Så det är inte heller problem. Men alla jobbar olika så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag gratis pluggen prova. Det är väl knappast den bästa men jag tycker om soundet!

Finns att ladda ner här

Vst4free är en ganska kul sajt, de flästa pluggar är väl inte så bra men några är ganska kul!

Hur använder du den här? Min enkla Cubasis kan åtminstone inte "se" den här direkt som VST-plugg. behövs det någonting i stil med sfz (för sf2).

Ingen aning!

Ja zippa bara upp dll filen till min Vst pluggs mapp och Re-scana Vst mappen i samplitude.

Men är det en riktigt bra Vst plugg du är ute efter så är ju NI Akoustic Piano mycket,mycket bättre.

Redigerat av Strangelove
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kolla in på purgatorycreek digital piano shoutout. Jag tycker nog sampletekk white grand låter bäst.

Helst i gigasampler!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag gratis pluggen prova. Det är väl knappast den bästa men jag tycker om soundet!

Finns att ladda ner här

Vst4free är en ganska kul sajt, de flästa pluggar är väl inte så bra men några är ganska kul!

Hur använder du den här? Min enkla Cubasis kan åtminstone inte "se" den här direkt som VST-plugg. behövs det någonting i stil med sfz (för sf2).

Ingen aning!

Ja zippa bara upp dll filen till min Vst pluggs mapp och Re-scana Vst mappen i samplitude.

Men är det en riktigt bra Vst plugg du är ute efter så är ju NI Akoustic Piano mycket,mycket bättre.

Har för mig jag testade "Prova" en gång och att den inte hette det när den visade sig i vst-listan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick höra talas om en plugg för några dagar sen från en kompis, ArtVista Virtual Grand Piano.. ganska resurskrävande men lät riktigt bra med många olika inställningsmöjligheter...

Som tidigare skrev om ivory så kan man dock behöva skruva lite för att ljudet ska tränga igenom mixen men det jag har hört av den pluggen lät kanonbra..! 🙂

lycka till att hitta någon lämplig plugg..

hälsn. /Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag uppfattat det är de två värstingarna i budgetklassen Akoustik Piano och EastWest. Jag har lite svårt att bedöma detta själv, då man med lite pill kan få ut egentligen vilket sound man vill ur de flesta pluggar, även med ett värdelöst grundljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hur gör man för att TruePianos ska funka i Logic? Är det med Rewire eller hur ska den användas?

Den finns som AU plugg så den borde funka som plugin i Logic utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något mysko med någon av dessa pluggar eller fungerar de utan problem till ProTools LE på en Intel-mac (Macbook)?

"Artvista Virtual Grand Piano" funkar då bra..

mvh/ Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Galaxy II pianos. Obeskrivligt sjukt bra. T o m presetsen låter guld, och man skruvar snabbt och lätt fram helt egna klanger. Mållös, verkligen. Fortfarande. Och då är jag ändå konsertpianist i grunden 😊 Hört mycket gott om EWQL Pianos, men inte spelat med det själv ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Galaxy II pianos. Obeskrivligt sjukt bra. T o m presetsen låter guld, och man skruvar snabbt och lätt fram helt egna klanger. Mållös, verkligen. Fortfarande. Och då är jag ändå konsertpianist i grunden 😄 Hört mycket gott om EWQL Pianos, men inte spelat med det själv ännu.

Om jag förstått det rätt, består paketet av tre pianon, som också kan köpas separat. Så jag vill förstås fråga om du har en favorit bland Steinway, Vienna Grand och Bluthner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man reason så är propellerhaeds refill "reason pianos" absolut att rekommendera! inte särskilt resurskrävande men låter ändå bra!.

NI Akustik Piano och grymt och ändå inte på 500 GB samplingar. Dock är Ivory kung bland pianon.. Altiverb på det så är man hemma!

men ska man INTE göra en pianoballad tycker jag iaf att det är för jobbigt att hålla på med 60 GB samplingar.. då är pianopluggen på 50 mb mycket intressantare! det måste ju vara användarvänligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Re: favoritljud i Galaxy II. Det beror väldigt mycket på vad man ska ha dom till. Det jag helst *spelar* på när jag komponerar eller bara leker är helt klart Steinway; *älskar* att spela med det helt enkelt. Helst i fetingläget med "allt på"; dvs release samples, hammer, damper, convolution reverb osv osv osv - det är verkligen otroligt bra. Men jag har inte använt Steinway'n ännu i någon produktion, förmodligen just därför att jag gillar det så mycket :-D Jag har inte spelat in någonting ännu sedan jag skaffade Galaxy II där just pianot är huvudinstrument, och jag kan inte förmå mig att "gömma undan" den fine fine Steinway:n ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...