Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NĂ„n hĂ€r som kĂ€nner till en svensk sida om hur man bygger en laserharpa (en sĂ„n som Jean Michel Jarre anvĂ€nder)?? Kanske du kĂ€nner nĂ„gon som har en eller byggt en? Det finns den hĂ€r sidan http://www.laserharp.org/news.php men fack engelskan blir sĂ„ jobbig i lĂ€ngden plus att fĂ„ tag pĂ„ delarna Ă€r nog tufft om inte skaparen anvĂ€nder saker frĂ„n Sverige 😄🙂

Vart kan man annars köpa lasrar? Har vi nÄn laserbutik för privatpersoner/företag i Sverige?

P.S. Vill bara ha en bra beskrivning pĂ„ bygget...massor av hjĂ€lp finns sĂ„ ni behöver inte tjata om hur svĂ„rt det Ă€r att bygga !! 😉

TACKAR!!!!

Annons
Postat

om du vill ha Jarre's ljud fÄr du köpa en ELKA Synthex först, sen Àr resten lÀtt.. ingen Synthex ingen Jarre feeling.. lÄter som en ambitiöst projekt, har du jobbat med synthbyggen tidigare?

NĂ„n hĂ€r som kĂ€nner till en svensk sida om hur man bygger en laserharpa (en sĂ„n som Jean Michel Jarre anvĂ€nder)?? Kanske du kĂ€nner nĂ„gon som har en eller byggt en? Det finns den hĂ€r sidan http://www.laserharp.org/news.php men fack engelskan blir sĂ„ jobbig i lĂ€ngden plus att fĂ„ tag pĂ„ delarna Ă€r nog tufft om inte skaparen anvĂ€nder saker frĂ„n Sverige 😉;)

Vart kan man annars köpa lasrar? Har vi nÄn laserbutik för privatpersoner/företag i Sverige?

P.S. Vill bara ha en bra beskrivning pĂ„ bygget...massor av hjĂ€lp finns sĂ„ ni behöver inte tjata om hur svĂ„rt det Ă€r att bygga !! 😉

TACKAR!!!!

Postat (redigerat)

NÀÀÀÀÀ!! Jag ska inte ha nÄn Elka...jag kör mina egna "ljudscheman"...jag Àr inte ute efter att hÀrma...bara ute efter en laserharpa.

Har inte byggt för men jag har anlag för att lyckas pilla o fixa logiskt tills det funkar haha...bÀttre blir det med att hela jÀkla byggarfamiljen kan elscheman o hur allt funkar med transistorer, elektrolytkond., motstÄnd o hej Ä hÄ...enda kruxet Àr just lasern...hitta en laser...typ 200 mW DPSS laser(kostar apmycket) o fixa tillstÄnd för den...men det Àr en jÀkla laser o va stark...typ grilla korv med den hahaha...(kolla youtube om du inte kÀnner till lasern)

tja fĂ„r vĂ€l spana vidare sjĂ€lv dĂ„ ...hör av mig om jag hittar en laser 🙂

Redigerat av Powel
Postat

Lasern verkar vĂ€l bra.. Nu Ă€r det bara frĂ„gan om vad Ă€r det du vill trigga.. "förr i tiden" sĂ„ kunde man styra analoga synthar med CV ( Control voltage) samt pitch. DĂ„ kan man bygga en en laserharpa med ljusdetektorer samt schimdttriggers och fixa detta.. Numera sĂ„ Ă€r allt midistyrt och krĂ€ver digitala signaler vilket försvĂ„rar det hela.. Kan avslöja att Jarre anvĂ€nde en jĂ€kligt simpel metod.. Han triggade bara en vanlig analog sequencer med en ljussensor,. Oavsett vilken laserstrĂ„le han blockade med handen sĂ„ stegade den analoga sequencern villigt vidare.. Han styrde bara takten med andra ord 😉

Nu sĂ„ har jag hittat en bra laser!! 😄

http://www.dragonlasers.com/catalog/Green-...mW-p-16198.html

Inte speciellt dyr heller!! Med tanke pĂ„ dollarn borde man fĂ„ den hĂ€r för runt 1000 med frakt 🙂

Postat

Styrde bara takten? Vilken trĂ„kmĂ„ns! haha 😉 Nja, jag har ju faktiskt tĂ€nkt att köra triggning av noter (no tempo baby) dĂ„ sĂ„ ja, det blir MIDI...the hard way!!...en donna som Ă€r bra het pĂ„ kretsar plus piffar upp allt med snygg design Ă€r Jen Lewis pĂ„ www.blueink.com...henne som förbild och lĂ€rare Ă€r ett faktum! 😉

www.blueink.com

Postat

I sverige behövs vÀl tillstÄnd för allt som Àr starkare Àn en laserpekare. Man kan ju bli blind. BÀst att smita förbi SSI och kolla sÄ det inte Àr nÄgra papper som ska fyllas i. Solen skiner visst.

Postat
I sverige behövs vÀl tillstÄnd för allt som Àr starkare Àn en laserpekare. Man kan ju bli blind. BÀst att smita förbi SSI och kolla sÄ det inte Àr nÄgra papper som ska fyllas i. Solen skiner visst.

Ja sist var det klagomĂ„l i Metro om "laserleksaker" som kan göra dig blind. Ja, man kan bli blind, men varför kalla det för leksaker? En jĂ€kla dyr leksak kan jag sĂ€ga...en laserpekare i storlek som en ficklampa kan kosta upp till 10000kr!! Men jag ska kontakta SSI i vilket fall som helst...need info liksom đŸ˜Č

• 12 Ă„r senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.