Jump to content
Annons

Skillnad mellan vinyl och mp3 i kvalitet


Recommended Posts

Annons
med den kvalitetsförsämring som mp3 innebär.

jämfört med vinyl?

Eftersom du muckar gräl så ska du få det: Ja! 😮

Digitalt ljud är alltid sämre än analogt eftersom det bara är en (visserligen högupplöst) ungefärlig återgivning.

Vinyl färgar snyggt, det gör inte digitala media. Dessutom är mp3 osexigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du muckar gräl så ska du få det: Ja! 🙂

Digitalt ljud är alltid sämre än analogt eftersom det bara är en (visserligen högupplöst) ungefärlig återgivning.

😄 och analog återgivning från band eller vinyl är en exakt återgivning?

knappast

sämre frekvensgång, tillfört brus å andra begränsningar

att du sen kan tycka att vinyl eller bandkompression kan färga på ett snyggt sätt är en helt annan sak 😉

digitalt ligger mycket närmare sanningen än analogt

men jämförelsen mp3 i bra kvalle kontra vinyl kan vara en annan sak

men det "grälet" kan vi kanske ta i en annan tråd, gärna med lite siffror å mätdata som tillhyggen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du muckar gräl så ska du få det: Ja! 🙂

Digitalt ljud är alltid sämre än analogt eftersom det bara är en (visserligen högupplöst) ungefärlig återgivning.

😄 och analog återgivning från band eller vinyl är en exakt återgivning?

knappast

sämre frekvensgång, tillfört brus å andra begränsningar

att du sen kan tycka att vinyl eller bandkompression kan färga på ett snyggt sätt är en helt annan sak 😉

digitalt ligger mycket närmare sanningen än analogt

men jämförelsen mp3 i bra kvalle kontra vinyl kan vara en annan sak

men det "grälet" kan vi kanske ta i en annan tråd, gärna med lite siffror å mätdata som tillhyggen 😉

Men Phil, du som är demonproducent borde ju veta att ljudkvalitet inte alltid kan anges i mätbara enheter?

Bevisligen uppfattar många digitalt ljud som "kallt" - jag tror inte det är en slump eller någon sorts audiofil masspsykos.

Det faktum att analogt ljud inte bygger på fyrkantiga förenklingar och kvantiseringar är nog av större betydelse än ni mätnissar begriper.

Dessutom är vinyl coolt, men den delen av det hela kommer ni ändå aldrig fatta. 🙂

Redigerat av BobbyBengtsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bevisligen uppfattar många digitalt ljud som "kallt" - jag tror inte det är en slump eller någon sorts audiofil masspsykos.

Det faktum att analogt ljud inte bygger på fyrkantiga förenklingar och kvantiseringar är nog av större betydelse än ni mätnissar begriper.

Dessutom är vinyl coolt, men den delen av det hela kommer ni ändå aldrig fatta. 😄

nej bobby, inte bevisligen

eller har det gjorts någon undersökning där man fått uttala sig utan att veta om det är en uppspelning digitalt eller analogt?

att analog återgivning inte klarar återge ljud utan nån form av förvanskning - speciellt på vinyl - är nog av större betydelse än ni audiofiler begriper 😉

var går förresten gränsen idag mellan digitalt å analogt om man från början spelar in digitalt för att pressa vinyl sen?

eller tvärtom?

visst spelar det rätt stor roll om man vet vad man lyssnar på innan man tycker till om det?

vinyl är inte speciellt coolt, däremot storleken å formatet på skivan å omslag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att ladda upp låtarna någonstans och trycka url:en på skivan? Varför hålla på och strula med koder?

Håller med. Och mp3 känns trist, själv tycker jag att ska jag få låtarna ska det vara full kvalitet, dvs. FLAC, så jag själv kan välja vilket komprimerat format och bitrate jag vill använda sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...