Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet ej vart jag ska lägga tråden men provar här :rolleyes: !

Bor i Malmö och vill lära mig så mycket som möjligt.

*Piano lektioner

* bas

*gittar

*trummor

Älskar skapa musik men får inte ut det jag har i huvudet.

Om ni förstår vad jag menar 🤪

Finns det något i Malmö ??

Eller någon som kan tipsa ?

Vill mer än gärna gå kurser osv.

Enda instrumentet jag spelat irl är trummor 😳

+ lite keybord.

Min musik smak är oändlig.

Älskar all sorts musik.

Har ni några tipps till en 28 årig kille som vill utvecklas!

Ha det bäst alla!!!

/Henke aka CreaTive

Annons
Postat

Kolla studieförbundens utbud av kurser.

Medborgarskolan, Kulturama, ABF, Studiefrämjandet, Folkuniversitet, Vuxenskolan ...

Kan även kolla efter annonser om privatlektioner.

Postat

Innan du börjar betala massa pengar för lektioner, pröva lära dig själv lite grann.

Ladda hem tablaturer av olika slag på internet och spela sådant du verkligen vill spela, det kommer du i snitt aldrig få på kurser.

I grundskolan tog jag gitarrkurser under ett halvår, lärde mig 2-3 låtar och 5-6 ackord på akustisk gitarr(läraren sade att man aldrig skulle börja med elgitar även om man ägde en, sicken lirare...)

Inte helt oväntat lade jag ner den visan.

2 år senare tog jag upp gitarren igen (elguran denna gång) och lärde mig spela sånt jag ville spela genom tablaturer på internet.

3-4 månader senare kunde jag spela nästan hela In Flames diskografi.

För mig finns ju inget bättre än frihet när det gäller att lära sig något nytt, spela vad man vill och när man vill, inte ha några deadlines på att lära sig det och det etc.

Sen i ditt fall är det ingen idé att börja lägga ner tid på att lära dig spela bas, det kommer automatiskt senare när du avancerar på gitarr.

Postat

Håller stort med föregående talare.

Det viktigaste är att du har roligt hela vägen trro jag. Har sett många exempel på folk som velat kunna spela gitarr och frågat mig hur man ska träna osv men jag har inget riktigt svar att ge för jag har lärt mig genom att bara ta upp gitarren/basen/keyboarden coh spelat sånt jag tyckt varit roligt. Försöker man truga i sig skalor/låtar/ackord från nån bok eller så så lessnar man bara. I alla fall jag.

Postat
Sen i ditt fall är det ingen idé att börja lägga ner tid på att lära dig spela bas, det kommer automatiskt senare när du avancerar på gitarr.

Det där är kvalificerat skitsnack som jag rekommenderar trådskaparen att genast bortse från. Basen är ett grundinstrument som förutsätter helt andra grundkunskaper än de för gitarr. Det handlar om så mycket mer än att bara "pumpa grundton".

I egenskap av coach och f.d. gitarrlärare vill jag i övrigt ge trådskaparen följande tips:

Skapa dig först en uppfattning om hur mycket du vill "utvecklas" och vad du vill göra med dina (nya) kunskaper. Ju "offentligare" du vill framföra dina prestationer desto större är behovet att fokusera på enstaka instrument/kurser. Om du begränsar dina mål till att bli de privata festernas musik-kung/drottning, då är det bara att köra på med en kompott av kurser — tills du blöder (kolla de bra tipsen ovan).

Lägg dock en viktig detalj på minnet: Less is more!

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.