Jump to content
Annons

Bygga bashögtalare


maxcavalera

Recommended Posts

Hello

Har tänkt bygga mig en egen baslåda för studiobruk, det jag har tänkt mig är en 4 x 10" som ska drivas av en 300 watts förstärkare.

Jag behöver veta det mesta om hur ett bygge går till, allt ifrån planering, hur jag räknar ut hur stor låda jag behöver , räkna ut watt, samt vad jag ska köra i för material, kan man använda ädelträ osv typ mahogny? har tänkt att ha den i vardagsrummet, så vill ha en snygg låda men har samtidigt höga krav på den ljudmässigt. anledningen till att jag vill ha 10" förstärkare är att jag har tänkt mig att få ett sound med mycket diskant i. Säg gärna emot mig och kom med förslag, tänk på mig som ett litet barn som behöver ha det mesta förklarat väldigt enkelt och pedagogiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en högtalare för elbas eller en subbaslåda!?

är det för elbas så låter det bra, är det för studioljud så låter det galet. att få 4 st. högtalare att spela ihop är svårt. särskilt när det gäller en så kritisk miljö som studion.

nåväl, om det är för elbas så kan du bygga lådan enklast av spån- eller MDFskiva. sen kan du klä lådan med plastfilm, som det finns riktigt snygga träimitationer av, eller fanér. eller så väljer du ett träslag från början och laminerar bitar för att få stora skivor att bygga lådan av.

själva kopplingen är enkel. om du bygger 4 x #" högtalare, där # är den odefinierade storleken på högtalaren, så gör du enklast i att seriekoppla i par, och sen paralellkoppla paren. så i serie blir det (h=högtalare) h1+h2=serieA och h3+h4=serieB. dessa paralellkopplas sen som par.

att räkna ut volym för lådan är jag inget vidare på, men dock kan jag nämna nåt snabbt om själva konstruktionen på lådan. dvs openback och closedback. med detta menas om du har bakstycket öppet eller stängt. öppet ger överlag en större basmängd och stängd ger ett litet "vintage"-ljud, och då menar jag en aning basfattigare.

personligen gillar jag grunda högtalarlådor för elbas, som ger en fast ton och snabb attack. men allt handlar om vilken situation man använder lådan i. Därför har jag ett flertal lådor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska använda den till min elbas självfallet.

Så stängd låda = stänga inne diskanten

Öppen låda = släppa ut den

djup låda = mer bas

kort låda = mer diskant

??

jag kör med en dist pedal när jag spelar, så då borde det optimala vara att köra med en öppen "grund" låda och på det viset få lite mer naturlig dist och slippa vrida på lika mycket dist på pedalen?

nu kör jag utan rörförstärkare, men är sugen på att köpa någon modul med ett rör i, har funderat lite på vart jag ska sätta modulen, vart uppnår jag bäst effekt, om jag kopplar in den mellan instrumentet och förstärkaren eller mellan förstärkaren och lådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

"att räkna ut volym för lådan är jag inget vidare på, men dock kan jag nämna nåt snabbt om själva konstruktionen på lådan. dvs openback och closedback. med detta menas om du har bakstycket öppet eller stängt. öppet ger överlag en större basmängd och stängd ger ett litet "vintage"-ljud, och då menar jag en aning basfattigare."

Jag har för mej att stängda lådor ger mera bas. Om det är öppet så får högtalaren inget "stöd" från bakväggen, vilket medför att det blir mindre bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

"att räkna ut volym för lådan är jag inget vidare på, men dock kan jag nämna nåt snabbt om själva konstruktionen på lådan. dvs openback och closedback. med detta menas om du har bakstycket öppet eller stängt. öppet ger överlag en större basmängd och stängd ger ett litet "vintage"-ljud, och då menar jag en aning basfattigare."

Jag har för mej att stängda lådor ger mera bas. Om det är öppet så får högtalaren inget "stöd" från bakväggen, vilket medför att det blir mindre bas.

JAg reagerade också på det. Jag har nog aldrig sett en högtalare för elbas med öppet bakstycke. Däremot är det ju vanligt för gitarr. Man brukar ofta "porta" lådan dvs ha en avstämd spaltöppning eller ett rör för att komma lite lägre ner i frekvens.

Finns ju program för att beräkna lådvolym men det är ju inte så kinkigt med elbas att de skall vara hifi-ljud.

I min egen stack har jag en 2x10" låda plus en 15" låda från Ashdown. Dubbeltian (som även har ett diskantelement) kan man använda separat men då blir det lite tomt i lågbasen. 15"-lådan låter inte alls roligt ensam men med båda är det underbart att spela. Gillar annars 4x10 så kolla på de lådor som finns och utgå från de måtten och moderera därefter.

Här kommer ett mått

MAG-414T.jpg

H x W x D (mm) 655 x 604 x 420

En sån här låda kostar 2600:- på Thomann så frågan är om det är lönt att bygga mer än för den anledningen att det är kul ?

Lycka till

Matte

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...