Jump to content
Annons

Hjälp med val av Synthesizer i 5000 kronors klassen.

Guest Darteis

Recommended Posts

Guest Darteis

Hej!

Snart tar jag studenten och mina föräldrar har noterat (höhö 🙂 ) att jag spenderat väldigt mycket tid med att göra musik och att leka runt i FL studio. Som student present tänkte de därför ge mig pengar att köpa en synthesizer.

Kan väl kort säga att jag gillar att göra mest elektro, techno och trance.. Jag vill inte att det skall kosta alltför mycket men det verkar som det finns väldigt många vettiga modeller som kostar runt 5-7K kronor max, musikbörsen verkar ha någon form av kampanj.

Det som är viktigt för mig är att Synthen fungerar väl med FL studio, ett klart plus är om jag kan använda klaviaturen på synthen för att spela på mjukvarusyntharna i FL. Det är viktigt med klaviatur efterssom en av anledningarna till att jag vill ha just en hårdvarusynth är att lära mig spela på klaviatur. I övrigt så gillar jag väl att det är mycket knappar och möjlighet att ändra på saker och ting med fingrarna, det är det jag känner man inte kan göra i datorn..

De modeller jag kollat in är:

Roland SH-201

Roland JUNO D

Alesis Ion

Novation X-Station

Är det någon synth jag missat eller är det något jag bör se upp med ovanstående modeller?

Jag hoppas ni kan hjälpa mig hitta rätt, för jag vet varken in eller ut när det kommer till vad som är bra egenskaper för en hårdvarusynth.

Tack på förhand.

Annons
Guest drloop

Jag har jobbat med syntar sedan hedenhös.

Jag förstår att du är sugen på en synt, men jag kan säga att efter alla år med syntar så är mjukvara en befrielse.

Att slippa mecka med att spela in synten och hålla reda på patchar till olika låtar är en befrielse.

Du få mycket mer balla grejer om du väljer ett midiklaviatur och mjukvaror för 5 000:-.

Se till att köpa nåt klaviatur med lite spakar så kan du ratta mjukvarusyntarna med din hårdvara.

För 5 000:- kan du komplettera ditt FL med tex Reason och klaviatur. Det slår dem syntar som du tänkt köpa med hästlängder.

Men om du nu vill ha en hårdvarusynt så varför inte titta på begagnat?

Det finns massvis med gamla syntar som folk nästan ger bort.

Guest Darteis

Tack för svaren, det uppskattas!

Jag har tidigare funderat på en midiklaviatur, det verkar lockande men skall man ha en bra sådan verkar det som att man får lägga ut en 2000 kronor, och med en synth får man ju ett helt standalone instrument så att säga..

Jag blev med kanske mest imponerad Alesis Ion av det jag läste på wikipedia och lite andra ställen på webben, det faktum att den fanns på Vintagesynth.com med en trevlig beskrivning bidrog med.

Jag är inte 100% säker på begagnat, det verkar onekligen lockande att köpa begagnat men efterssom jag inte vet vad som brukar gå sönder osv så känns det inte så säkert att köpa där.

Guest Darteis

Ingen annan som har några visa ord att yttra?

Igår var jag på musikbörsen och provade Roland SH-201, Alesis Ion och waldorf blofeld.

Jag har inte blivit mycket klokare på vad jag skall köpa om jag ska vara helt ärlig, SH-201 var väldigt lätt att skruva med, man visste vad man gjorde, men de kändes så billig och plastig. Alesis Ion kändes mycket mer robust och hade mycket skönare klaviatur, men den satt obekvämt högt upp på väggen så jag fick inte chans att skruva så mycket på den innan jag fick ont i armarna.. Blofelden, vad ska man säga, den var grym men det kräver en extern midi-klaviatur för att kunna användas till det jag vill, annars hade den grymma filter, speciellt combfiltrena den hade var najs.. 😉

Det jag egentligen undrar är om Alesis ion synthen kan användas för att få fram härliga saw ljud "á la trance" om ni förstår vad jag menar..

Sen en snabb fråga bara, det är väl sant att en synth med MIDI kan användas som en midi-klaviatur om man önskar?

Hoppas jag inte skriver för mycket, men jag vill vara säker på att jag gör ett bra val, det handlar om rätt mycket pengar.

Tack för att ni tar er tid och kommer med kommentarer, det hjälper faktiskt att resonera med folk i lugn och ro som inte bara vill sälja..

Guest drloop

Ja syntar har midi in och ut.

En del har tom USB.

Men kom nu ihåg att synten måste du spela in med audiokablar också.

Så du måste koppla in MIDI in och ut samt ljud ut från synten in på din ljudkortsingång.

Totalt 4 kablar med andra ord.

Det är det som gör det lite meckigt...

....du borde skaffa dig "rob papen - predator" och ett midiklaviatur....sen är du i hamn med råge och kan prodda trance flera år nonstop framöver.

M-audios klaviatur M-audio oxygen 49 = 1495:-

Predator = 1795:-

Och då har du nästan 2000 kvar att köpa ännu en mjukvarusynth för....

alt. köper du Oxygen 49-klaviaturet tillsammans med "Native Instruments Kore 2" för 5000:-

har ingen erfarenhet av Kore 2, men den verkar vara bra....säkert någon här inne som kör/har kört den...!?!?

sök och läs....skulle faktiskt kunna passa om man fortfarande vill ha hårdvarukänslan...

Guest Darteis

Måste erkänna att jag blev MÄKTIGT imponerad av ljudet i Predator. Kanske får bli någon form av "hybrid lösning" trots allt.

Jag har funderat på Novation X-station/Xio synth, men X-station verkar vara bättre.. Den skall tydligen vara bra på att kontrollera andra mjukvarusynthar med. Ochså får man ju en hårdvarusynth att leka med. Två flugor i en smäll? 😆

edit: 25 eller 49 tangenters? eller t om 61?

Edited by Darteis

Måste erkänna att jag blev MÄKTIGT imponerad av ljudet i Predator. Kanske får bli någon form av "hybrid lösning" trots allt.

Jag har funderat på Novation X-station/Xio synth, men X-station verkar vara bättre.. Den skall tydligen vara bra på att kontrollera andra mjukvarusynthar med. Ochså får man ju en hårdvarusynth att leka med. Två flugor i en smäll? 😆

edit: 25 eller 49 tangenters? eller t om 61?

Angående val av antal tangenter så tycker jag, som har spelat på utrustning med 25, 49, 61, 78 och 88 (ett piano) tangenter att man begränsar sig väldigt mycket rent kreativt med mindre än 61 tangenter. Men mina 78 tangenter (Kurzweil K2500s) har jag aldrig upplevt att klaviaturet inte räcker till medans jag då och då saknade tangenter medans jag hade Korg M1an (61 tangenter) som "huvudsynth". Min rekomendation till dig är att skaffa dig minst 61 tangenter eftersom detta borde vara det mest prisvärda för just dig och dina behov. Visar det sig att du behöver ett minder klaviatur är det ingen skada skedd till skillnad om du köper ett klaviatur med för få tangenter.

För egen del använder jag ett klaviatur och styr resten av syntharna via det. På så sätt sparar jag både utrymme, pengar och kan satsa på ett rejält klaviatur som jag trivs med istället för att vara halvnöjd med flera klaviatur. Jag som gillar hårdvarusythar kan också köpa sythar utan klaviatur för en billigare slant och koppla dessa via ett MIDI-interface till min "master synth".

Avslutningsvis är det precis som du säger viktigt att alla reglage kan sända MIDI-signaler ifall man vill styra något annat (mjukvarusynth, effekt eller vad man nu vill) i realtid så detta bör också tas i åtanke tycker jag.

EDIT: Komplettering med modulsynthar

Edited by Implasticyde

Var och en gör ju precis som den vill och känner för och tycker, men jag måste bara inflika att de fördelar som vissa nämner här med att köra mjukvarusynthar för mig lätt övervinns av hårdvarusyntharnas "hands-on approach".

-Allt finns alltid direkt tillgängligt utan att man behöver slå igång datorn, och rattar och reglage har alltid samma funktion.

Så jag rekommenderar fortfarande Ion eller möjligen ett Midi-klav och en Blofeld. (Jag har en Waldorf microQ (föregångaren till Blofeld typ), och det är en synth som i stort sett alltid finns med i våra låtar.)

När det gäller tangentantalet, så beror det lite på... Spelar du mycket, och med båda händerna, säger jag absolut minst 61 tangenter. Men om du inte är nån pianovirtuos, och snarare kommer att spela in grejer med pekfingrarna så är det nog inte så stor vits med över 49 tangenter.

PS. Att testa och själv spela mycket på synthen innan man köper är jätteviktigt, så om du är intresserad av en Alesis Ion borde du absolut be dem i affären att plocka ned synthen åt dig så att du får testa den ordentligt!

Edited by android

Guest Darteis

Okej skall försöka sammanfatta mina tankar lite, min utångspunk har ändrats en del sedan jag gjort massa research och postat här samt på vintagesynth.com

Alesis Ion

-Klart den snyggaste, fastnade direkt för utseendet. Mycket osäker på ljudet, hittar inga bra ljuddemos på när den spelar techno/trance/hardstyle leads mm. I övrigt tycklte jag den hade helt underbara ljud på sätt och vis men det passar nog kanske inte till den typen av musik jag vill göra.. Två personer på Vintagesynth.com har båda sagt att den inte är någe vidare bra på den typen utav sound utan riktar sig mer mot dem som vill få samma sound som gamla analog synthar, Juno hoovers <3 á la The Prodigy.

Den hade i affären när jag testade något bra bas preset.. Underbara knobs, knapparna helt okej. Hur är det med midi-out på knapparna?

Roland SH-201

-Låter ju helt underbart med sin supersaw, hörde någon demo mp3 på ett presetpack som fanns för gratis nedladdning på någon tysk sida. Dock så måste jag ju säga att jag tycker den känns väldigt flimsig och plastig, speciellt knobsen käns som om de skall gå sönder i händerna på mig. Klaviaturen var väl okej.. Dock ingen aftertouch. I övrigt tycker jag den verkar rätt fattig på features.. Tråkigt nog. Intereras bra tack vare VSTi plugg, men hur är det med att styra de andra mjukvaru syntharna med dess sliders och knobs?

Roland JP80x0

-Många av dem som postade i min tråd på vintagesynth rekomenderar denna, dock svår att hitta i sverige verkar det som.. Ochså svår att kläm på då det inte finns några butiker som har dem inne man kan testa osv.. I övrigt verkar den vara rätt standard som synth så sett. Omöjligt att avgöra känslan på modellen med klaviatur (JP8000 om jag minns rätt). Något jag funderar över i alla fall.

Novation X-Station

-Skall inte sticka under stolen med att det är den jag tycker verkar mest intressant just nu, vad jag läst om den verkar den vara av ok byggkvalitét, tangenterna har aftertouch, anslagskänslighet, och är semivägda. Folk säger att den kan göra trance/dance sounds okej, har dock svårt att hitta bra exempel på detta via t ex youtube.

I övrigt har den mycket knobs/sliders för direkt manipulering och en X/Y touchpad samt joystick.. Tycligen skall man kunna få midi-out på i stort sett alla knappar vilket gör den attraktiv för mig. X/Y touchpaden är ju dessutom väldigt hftig om man kan få midi-out på den då bland annar sytrusen i FL har en X/Y pad och man kan annars använda sig av en extern plugg som ger alla synthar och effekter möjligheten att styras av en sådan. Om man läser på Novations hemsida så ska de tydligen skicka med något de kallar för "Xcite+ pack" Vilket inkluderar ett gäng trevliga mjukvarusynthar från Novation och waldorf.. Lustigt att 61-tangent storleken är över tusen spänn billigare än 49-tangetversionen på musikbörsen, inget att klaga över iofs. Tyvärr fanns den inte inne när jag kollade på musikbörsen idag..

Xiosynthen är ju med ball, väldigt billig men inte så mycket knobs och ingen aftertouch eller semivägda tangenter.

Vet att det blev en väldig massa text, försökte hålla det kort. Men som ni ser så lutar jag ju väldigt starkt åt Novation X-station, är det något jag måste se upp med vad gäller den? Försöker få så mycket synth för pengarna helt enkelt. Ibland tänker jag att det är navit att jag skall hitta det jag söker i en synth för 5000-7000 kronor men jag är trots allt en snål smålänning! Tack för att ni tog er tid att läsa om ni orkade ända hit. :rolleyes:

Edited by Darteis

Guest drloop

Jag hajar fortfarande inte varför man skall lägga en massa stålar på en hårdvarusynt som ändå är digital som låter så där och är sämre att jobba med jämfört med en mjukvaruplugg?

Om man kör en analog synt jadå förstår jag. Men en ny digitalsynt? Nej. Analoga syntar kostar minste det dubbla.

Syntarna idag är kompromisser.

Jag har 10GB ljud till Reason. En HW synt kan aldrig komma i närheten av det ljudbiblioteket.

And trust me on this one... skillnaden i ljudkvalité är sämre i en billig synt än i en mjukvaruplugg.

Om du vill ratta, kör Reason!

Det är en hardcoremjukvarusynt. Så flexibel är ingen av de syntar du har på din köplista.

Reason kostar 4000:- och kommer att ge dig avsevär mycke mer glädje än en trött nybörjar synt för 5 000:-

Guest drloop
Begagnad Yamaha DX7.

Är inte det en FM-synth? Ganska känd om jag inte är ute och cyklar?

Japp det är det. Den låter coolt. Brusar som tusan men har ett bett som är skitbra. Hade ett Yamaha TX816 rack en gång i tiden. 7st DX7 i ett rack. Jösses vilken cool synt!

Guest Darteis

Har bestämt mig för en Novation X-station, min morbror handlar en i USA när han är där på semester efterssom dollarn är så billig. Helt underbart, borde landa på 2800-2900 någonting.. Tur att USAs värdelösa ekonomi är bra för något! 😛