Jump to content
Annons

Fildelare vill fortfarande betala


ActionAnton

Recommended Posts

Det beror på hur man tolkar svaren. De som inte svarar 324 meter på första frågan kan antingen ses som korkade, anarkister eller ordblinda, och de som svarar 324 meter som förutsägbara, tråkiga, bror-duktiga eller något annat... Poängen är att ett svar som inte stämmer inte ska ses som ett felaktigt svar.

edit: ftavsel

då har tävlingen över till att vara ett test 😳

det är fortfarande ingen enkät

Då kan väl du tala om för mig vilka kriterier som finns för att man ska få kalla en enkät för en enkät...

En enkät måste få innehålla rena faktafrågor som underlag, eller är jag helt ute o cyklar?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Då kan väl du tala om för mig vilka kriterier som finns för att man ska få kalla en enkät för en enkät...

En enkät måste få innehålla rena faktafrågor som underlag, eller är jag helt ute o cyklar?!?!

jag kan kolla vad dom säger inom högskolan där dom måste få enkäter godkända för att användas som grund i uppsatser osv

det behöver nog inte vara rena faktafrågor, tvärtom vill man ofta ha reda på åsikter eller vanor, men man kan ju inte som frågeställare missa eller utelämna viktiga svarsalternativ om man verkligen vill ha svar på sina frågor

och nånstans är det dom direkta svaren på dom direkta frågorna som utgör formen för en enkät

börjar man tolka hur folk har svarat kontra ett förväntat svar istället så blir det nåt annat - som i exemplet med eiffeltornet

en form av faktafråga är ju annars "nämn dom varumärken du känner igen" å så får man kryssa i dom man känner igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan väl du tala om för mig vilka kriterier som finns för att man ska få kalla en enkät för en enkät...

En enkät måste få innehålla rena faktafrågor som underlag, eller är jag helt ute o cyklar?!?!

jag kan kolla vad dom säger inom högskolan där dom måste få enkäter godkända för att användas som grund i uppsatser osv

det behöver nog inte vara rena faktafrågor, tvärtom vill man ofta ha reda på åsikter eller vanor, men man kan ju inte som frågeställare missa eller utelämna viktiga svarsalternativ om man verkligen vill ha svar på sina frågor

och nånstans är det dom direkta svaren på dom direkta frågorna som utgör formen för en enkät

börjar man tolka hur folk har svarat kontra ett förväntat svar istället så blir det nåt annat - som i exemplet med eiffeltornet

en form av faktafråga är ju annars "nämn dom varumärken du känner igen" å så får man kryssa i dom man känner igen

Men seriöst så är jag smått övertygad om att det är helt ok att göra hermeneutiska tolkningar baserat på i princip vilken fråga som helst. Inom t ex betéendevetenskap är det ju oftast den mest intressanta delen. Fast jag kan givetvis ha fel...

Ett exempel kan vara att man bullar upp med ett antal faktafrågor som jämförs med ett antal åsiktsfrågor. På så vis kan man gruppera varje person som svarat på ett smidigt sätt. Förstår verkligen inte varför det inte skulle vara "tillåtet".

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan ju inte som frågeställare missa eller utelämna viktiga svarsalternativ om man verkligen vill ha svar på sina frågor

Fingret rakt på kärnan- bra formulerat 😳 ! I grunden så KAN INTE en lekman sitta och dra ihop frågeställningar som dessa och dessutom tro sig kunna TOLKA svaren på ett relevant sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår verkligen inte varför det inte skulle vara "tillåtet".

kan säkert vara tillåtet men kanske inte ska kallas enkät då?

i vilket fall så är det inte under såna förutsättningar man ställer frågor här antar jag, utan man vill ha reda på vad folk anser - inte tolka deras svar å dra beteendevetenskapliga eller andra slutsatser om dom

tillbaks till ämnet

Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet med denna enkäten handlar det inte om fakta (som det gör i ditt exempel), utan om åsikter - och när det gäller sådana åsikter där man, som i det aktuella fallet, vet att folk i gemen inte har en aning om att många artister inte skriver sin egen musik, så är det en helt annan sak eftersom åsikten då byggs på missuppfattningen att artisten (med mångmiljonkontraktet som de flesta känner till eftersom sådant gärna slås upp i massmedia) också skriver alla låtarna... Den bild folk då har av artisten (som per automatik alltså är upphovsman enligt bedömaren), kommer att färga åsikten väldigt kraftigt, jämfört med om man får reda på att upphovsmannen inte har det på långa vägar lika fett som artisten.

Om man nu "söker lösningar", så är det väl viktigt att enkäten som ska stå till grund för slutsaterna, också innehåller relevant information och inte byggs på gemene mans felaktiga uppfattningar om verkligheten...?

För det första blandar du in en uppfattning som inte har några som helst vetenskapliga belägg i ditt resonemang: vad folk vet om huruvida artister skriver sin egen musik eller inte. Även om din gissning är att folk inte har så stor koll så är det inget du på ett vetenskapligt plan kan bekräfta (utan att göra en annan kvalitativ undersökning eller eventuellt referera till en som redan gjorts inom ämnet).

För det andra menar jag fortfarande att du inte har en aning om vilka resultat enkätskaparen är ute och fiskar efter; det kan mycket väl vara en mätning av hur pass bra koll opinionen har på hur fördelning mellan upphovsman och artist är eller andra liknande saker.

Vad är det för fel i att undersöka gemene mans felaktiga uppfattningar om verkligheten??? Det hävdar jag skulle bli en mycket intressant undersökning, speciellt i detta sammanhanget.. Att korsreferera frågan mot inkomster, erfarenhet inom branchen och liknande skulle man kunna få ihop en otroligt intressant sammanställning.

Det blir ju ingen bra undersökning av åsikter när man klumpar ihop saker som folk i allmänhet inte vet om att de är separerade. Att få ut något intressant från det, blir nog ganska svårt, men det är förstås upp till den som gör undersökningen, om de vill undersöka verkliga åsikter eller åsikter som baseras på hur verkligheten inte ser ut...

Vad den som står bakom enkäten tror, står i ett tidigare svar:

Jag förstår din synvinkel men det är inte en enkäts uppgift att vara folkbildande utan snarare tvärtom, människors synpunkter och uppfattning är det som ska bilda enkäten. Jag tror precis som du att en väldigt liten skara vet att det inte är Madonna som skrivit allt sitt material och utifrån en konsuments synvikel tror jag inte att det spelar någon som helst roll vart pengarna går så länge de får höra Madonna sjunga.

Jag anser att resultatet riskerar att bli väldigt missvisande när folk som svarar i enkäten inte känner till fakta om det de förväntas ha en åsikt om. Det kan ju göra en viss skillnad när man jämför Madonna (som är ett stort varumärke i sig och därför kan tjäna pengar på all sorts reklam eller om hon låter någon parfym få hennes namn etc) och Anders Andersson i Eslöv (som är helt okänd och därför värdelös i reklamsammanhang o dyl) som har lyckats få in en låt på hennes skiva och kommer att tjäna ihop en normal månadslön på det under en 3-årsperiod, medan Madonna får ett antal miljoner dollar om året trots att hon inte är inblandad i låtskivandet, utan bara sjunger. Exemplet är helt taget ur luften och är bara tänkt som en illustration av skillnaden (Madonna skriver en del låtar själv - och jag vet inte hur mycket andra upphovsmän tjänar på att få med en låt på hennes skiva).

Det är alltså MIN bestämda åsikt, att undersökningen borde ha fått en lite annan utformning om man förväntar sig kunna "söka lösningar" med ledning av resultatet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet med denna enkäten handlar det inte om fakta (som det gör i ditt exempel), utan om åsikter - och när det gäller sådana åsikter där man, som i det aktuella fallet, vet att folk i gemen inte har en aning om att många artister inte skriver sin egen musik, så är det en helt annan sak eftersom åsikten då byggs på missuppfattningen att artisten (med mångmiljonkontraktet som de flesta känner till eftersom sådant gärna slås upp i massmedia) också skriver alla låtarna... Den bild folk då har av artisten (som per automatik alltså är upphovsman enligt bedömaren), kommer att färga åsikten väldigt kraftigt, jämfört med om man får reda på att upphovsmannen inte har det på långa vägar lika fett som artisten.

Om man nu "söker lösningar", så är det väl viktigt att enkäten som ska stå till grund för slutsaterna, också innehåller relevant information och inte byggs på gemene mans felaktiga uppfattningar om verkligheten...?

För det första blandar du in en uppfattning som inte har några som helst vetenskapliga belägg i ditt resonemang: vad folk vet om huruvida artister skriver sin egen musik eller inte. Även om din gissning är att folk inte har så stor koll så är det inget du på ett vetenskapligt plan kan bekräfta (utan att göra en annan kvalitativ undersökning eller eventuellt referera till en som redan gjorts inom ämnet).

För det andra menar jag fortfarande att du inte har en aning om vilka resultat enkätskaparen är ute och fiskar efter; det kan mycket väl vara en mätning av hur pass bra koll opinionen har på hur fördelning mellan upphovsman och artist är eller andra liknande saker.

Vad är det för fel i att undersöka gemene mans felaktiga uppfattningar om verkligheten??? Det hävdar jag skulle bli en mycket intressant undersökning, speciellt i detta sammanhanget.. Att korsreferera frågan mot inkomster, erfarenhet inom branchen och liknande skulle man kunna få ihop en otroligt intressant sammanställning.

Det blir ju ingen bra undersökning av åsikter när man klumpar ihop saker som folk i allmänhet inte vet om att de är separerade. Att få ut något intressant från det, blir nog ganska svårt, men det är förstås upp till den som gör undersökningen, om de vill undersöka verkliga åsikter eller åsikter som baseras på hur verkligheten inte ser ut...

Vad den som står bakom enkäten tror, står i ett tidigare svar:

Jag förstår din synvinkel men det är inte en enkäts uppgift att vara folkbildande utan snarare tvärtom, människors synpunkter och uppfattning är det som ska bilda enkäten. Jag tror precis som du att en väldigt liten skara vet att det inte är Madonna som skrivit allt sitt material och utifrån en konsuments synvikel tror jag inte att det spelar någon som helst roll vart pengarna går så länge de får höra Madonna sjunga.

Jag anser att resultatet riskerar att bli väldigt missvisande när folk som svarar i enkäten inte känner till fakta om det de förväntas ha en åsikt om. Det kan ju göra en viss skillnad när man jämför Madonna (som är ett stort varumärke i sig och därför kan tjäna pengar på all sorts reklam eller om hon låter någon parfym få hennes namn etc) och Anders Andersson i Eslöv (som är helt okänd och därför värdelös i reklamsammanhang o dyl) som har lyckats få in en låt på hennes skiva och kommer att tjäna ihop en normal månadslön på det under en 3-årsperiod, medan Madonna får ett antal miljoner dollar om året trots att hon inte är inblandad i låtskivandet, utan bara sjunger. Exemplet är helt taget ur luften och är bara tänkt som en illustration av skillnaden (Madonna skriver en del låtar själv - och jag vet inte hur mycket andra upphovsmän tjänar på att få med en låt på hennes skiva).

Det är alltså MIN bestämda åsikt, att undersökningen borde ha fått en lite annan utformning om man förväntar sig kunna "söka lösningar" med ledning av resultatet.

Jag drog igång diskussionen på grund av att du inte gav dig gällande faktainformationens vara eller icke vara.. Sedan kom vi in på både ett och två sidospår som i mina ögon inte alls behöver relateras till enkäten i tråden. Det var kanske onödigt.

Även om ActionAntons frågor kanske inte är helt optimalt utformade (vilket är något vi fortfarande inte vet eftersom vi varken fått se någon slutgiltlig resultatsammanställning eller analys) så skulle faktainformation innebära att den som svarar på enkäten inte har samma kunskap/information som resten av opinionen (dvs den stora massan). Exakt precis där är problemet med att stoppa in fakta i en opinionsundersökning och jag förmodar (men kan givetvis inte vara helt säker) att detta är anledningen varför ActionAnton inte gillar tanken på en informationsruta vid frågan.

Flera saker som att inte göra skillnad på upphovsman, musiker och artist i enkäten kan man ställa sig frågande till (för mig är det en enorm skillnad, nästan olika branscher tillochmed) men så länge vi inte sett resultat, analys eller slutsats kan vi omöjligen kritisera den.

Syftet kan t ex handla om hur folk på studioforum reagerar på en märkligt utformad enkätundersökning. I så fall har han guldstoff nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet kan t ex handla om hur folk på studioforum reagerar på en märkligt utformad enkätundersökning. I så fall har han guldstoff nu.

😳 Tveklöst! 😉

Nåja - det är inte lätt att göra en riktigt bra undersökning, men när det nu handlar om artister och upphovsmän, så kunde exempelvis artister och upphovsmän har tillfrågats om frågeställningarna innan undersökningen lades ut, så att frågorna blev relevanta från olika synvinklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet kan t ex handla om hur folk på studioforum reagerar på en märkligt utformad enkätundersökning. I så fall har han guldstoff nu.

😳 Tveklöst! 😉

Nåja - det är inte lätt att göra en riktigt bra undersökning, men när det nu handlar om artister och upphovsmän, så kunde exempelvis artister och upphovsmän har tillfrågats om frågeställningarna innan undersökningen lades ut, så att frågorna blev relevanta från olika synvinklar.

Vore roligt att få se den slutgiltliga resultatsammanställningen sen. Det är ju först då man kan börja såga (eller hylla). ActionAnton kan mycket väl vilja reda ut hur attityden och medvetenheten bland folk i musikbranchen är och ha svaren som grund för att utveckla en ny site. I så fall tycker jag det är en helt okej enkät som man kan få fram mängder av relevanta resultat från; han kan anpassa sitens form och attityd till majoriteten av dom potentiella besökarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker enkäten kändes som om den tillverkats av en person utan någon riktig erfarenhet av musikbranschen, men jag kan såklart ha fel. 🙂 Vissa frågeställningar känns framspånade i replokalen, om ni ursäktar.

Melas målgrupp är oetablerade band och inte de som är signade av majorbolagen. Det är möjligt att detta återspeglas i vår enkät. Det vore intressant om du ville vidareutveckla ditt påstående så vi kan fatta beslut om det är något vi bör ta hänsyn till i utvecklingen av vår enkät.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att resultatet riskerar att bli väldigt missvisande när folk som svarar i enkäten inte känner till fakta om det de förväntas ha en åsikt om. Det kan ju göra en viss skillnad när man jämför Madonna (som är ett stort varumärke i sig och därför kan tjäna pengar på all sorts reklam eller om hon låter någon parfym få hennes namn etc) och Anders Andersson i Eslöv (som är helt okänd och därför värdelös i reklamsammanhang o dyl) som har lyckats få in en låt på hennes skiva och kommer att tjäna ihop en normal månadslön på det under en 3-årsperiod, medan Madonna får ett antal miljoner dollar om året trots att hon inte är inblandad i låtskivandet, utan bara sjunger. Exemplet är helt taget ur luften och är bara tänkt som en illustration av skillnaden (Madonna skriver en del låtar själv - och jag vet inte hur mycket andra upphovsmän tjänar på att få med en låt på hennes skiva).

Det är alltså MIN bestämda åsikt, att undersökningen borde ha fått en lite annan utformning om man förväntar sig kunna "söka lösningar" med ledning av resultatet.

Det är en väldigt intressant frågeställning huruvida gemene man uppfattar vad som är upphovsman och vad som är artist. Och även om de skulle vara beredda att betala mer om de vissta att en viss del gick till någon okänd.

Dock är hela frågan alldeles för komplex att sammanfatta i en fråga och det skulle krävas en separat enkät i ämnet.

Vår avsikt med enkäten är inte att kartlägga allmänhetens åsikter utan deras musikvanor, oberoende av om upphovsmannen är känd eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår avsikt med enkäten är inte att kartlägga allmänhetens åsikter utan deras musikvanor
I vilken utsträckning instämmer du i nedan påståenden:

* Världsartister såsom Madonna behöver inte få betalt för sin musik

* Musik ska vara gratis

* Jag stödjer gärna oetablerade artister genom att köpa deras musik

har väl inget med vanor att göra utan är åsikter

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår avsikt med enkäten är inte att kartlägga allmänhetens åsikter utan deras musikvanor
I vilken utsträckning instämmer du i nedan påståenden:

* Världsartister såsom Madonna behöver inte få betalt för sin musik

* Musik ska vara gratis

* Jag stödjer gärna oetablerade artister genom att köpa deras musik

har väl inget med vanor att göra utan är åsikter

Enkäten är mer omfattande än dessa tre frågor. Tagna ur sitt kontext kan de givetvis uppfattas som opinionsmätning men i samband med omkringfallande frågor så kan vi kartlägga vanor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker enkäten kändes som om den tillverkats av en person utan någon riktig erfarenhet av musikbranschen, men jag kan såklart ha fel. 😆 Vissa frågeställningar känns framspånade i replokalen, om ni ursäktar.

Håller med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker enkäten kändes som om den tillverkats av en person utan någon riktig erfarenhet av musikbranschen, men jag kan såklart ha fel. 😆 Vissa frågeställningar känns framspånade i replokalen, om ni ursäktar.

Håller med!

Skulle du vilja utveckla din kommentar?

Vore intressant att veta vilka punkter du anser bör ses över i enkäten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tagna ur sitt kontext kan de givetvis uppfattas som opinionsmätning men i samband med omkringfallande frågor så kan vi kartlägga vanor.

är du säker på det?

om man svarar på alt 1 i denna frågan, vad pekar det på för vana?

grejen är att ni kommer dra slutsatser baserade på vad ni tror eller tolkar, inte vad svaret säger

vilket är syftet med undersökningen?

vill ni använda materialet för egen del, eller som grund i något debattinlägg eller opinion?

har ni massa luckor som denna så är det hur lätt som helst att såga er undersökning å därmed era slutsatser - även om dom egentligen skulle vara korrekta - för att dom baseras på felaktiga grunder

Link to comment
Dela på andra sajter

förslag: album skall säljas via nedladding, de bör inte behöva kosta mer än 50 kronor eftersom merparten av alla merkostnader som förekommer en fysisk skiva försvinner. artisten, upphovsmännen och de som kan tillhandahålla en sådan tjänst, skall tjäna alla pengar, skivbolagen kan gå och lägga sig.

att snabbt komma på ett sätt att kopieringsskydda eller begränsa spridningen av nedladdad musik kan ställas i relation till att vi hade en man på månen 1969 eller nåt, hur djävla svårt kan det vara? den som klarar av att tillhandahålla denna tjänst på bästa sätt, skapar en ny typ av musikindustri som kanske kan vara mer av godo. Förhoppningsvis en utan folk som, säg han med johan mjällby-frillan som sitter i juryn till hitmakers, en kille som använder ord som "brejka" och som inte vill/kan förstå sin obetydliga roll i sveriges musikindustri.

kan förresten hitmakers bli mer unket 90-tal? svar nja: om dylan från beverly hills dyker upp på en audition...? behöver de/ni som sökt verkligen ett godkännande för eran kreativitet och talang, från folk som tycker att en medelmåtta som heter alexander borde kunna gå hela vägen med en låt om "en tjej som bor nere på min gata"?

enkäten i sig var något begränsad... mobilen var impopulär som medium iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

är du säker på det?

om man svarar på alt 1 i denna frågan, vad pekar det på för vana?

grejen är att ni kommer dra slutsatser baserade på vad ni tror eller tolkar, inte vad svaret säger

vilket är syftet med undersökningen?

vill ni använda materialet för egen del, eller som grund i något debattinlägg eller opinion?

har ni massa luckor som denna så är det hur lätt som helst att såga er undersökning å därmed era slutsatser - även om dom egentligen skulle vara korrekta - för att dom baseras på felaktiga grunder

Vad "svaret säger" visas tydligt i ditt val av utsträckning i att antingen avvisa eller instämma i påståendet.

Du har rätt i att de tre ovannämnda frågor du tidigare refererat till, tagna ur sitt sammanhang, inte säger mycket om någons vanor men dessa tre utgör en väldigt liten del av alla frågor i enkäten.

Majoriteten av frågorna i enkäten är vanefrågor presenterade i påståenden. Genom att komplettera undersökningen med vissa opinionsfrågor kan vi få mer nyanserade svar och på så vis få en indikation på varför man har ett visst beteende.

Dessutom så ger de kombinerade svaren på de tre frågorna ett mycket mer nyanserat svar än om vi sammanfattat dem i en fråga.

Mela vill få en uppfattning om hur dagens musikvanor ser ut. Vi jobbar för att utveckla tjänster för oetablerade musiker.

Vi arbetar just nu för att utveckla enkäten och är väldigt tacksamma för all konstruktiv kritik vi kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...