Jump to content
Annons

Passiva eller aktiva monitorer?


Bee

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar vad som är skillnaden mellan aktiva samt passiva monitorer?

Jag håller på och bygger mitt första hemmastudio och undrar vad som är bäst?

Jag hade tänkt mig USB ljukort med fantommatning, midi.keyboard samt monitorer. jag vet inte vad som är bäst, passiva eller aktiva? det hoppas jag att ni kan svara på 😄

Trevlig helg!

Mvh

Bee

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget som är bättre än det andra. Passiva har ingen förstärkardel vilket gör att du måste skaffa en passande extern förstärkare till dem. Aktiva har det inbyggt.

Numera finns ju en hel del aktiva monitorer på marknaden i alla prisklasser så skulle nog rekommendera det isf. Ifall du inte har en bra förstärkare liggandes nånstans eller så...

Citerar forumet:

"Sök innan du startar ny tråd

För att öka chansen att få ett snabbt svar på din fråga, använd sökfunktionen innan du postar. De flesta frågor av teknisk karaktär har redan ställts."

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen!

Saken är att jag 2 alternativ. jag står mellan högtalare

Ett par aktiva ESI nEar04 aktiva studiomonitorer. för 1500kr eller ett par passiva Audio Pro Image 11 tillsammans med en förstärkare (Marantz stereo förstärkare) och ifrån det ska jag koppla det till ljukortet... va säger ni om detta? vilket är det bästa. jag kan säga att de passiva är beg och kostar ca hälften av de aktiva högtalarna. de pengarna borde jag lägga på ett bra ljudkort eller vad säger ni?

hör av er 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen!

Saken är att jag 2 alternativ. jag står mellan högtalare

Ett par aktiva ESI nEar04 aktiva studiomonitorer. för 1500kr eller ett par passiva Audio Pro Image 11 tillsammans med en förstärkare (Marantz stereo förstärkare) och ifrån det ska jag koppla det till ljukortet... va säger ni om detta? vilket är det bästa. jag kan säga att de passiva är beg och kostar ca hälften av de aktiva högtalarna. de pengarna borde jag lägga på ett bra ljudkort eller vad säger ni?

hör av er 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det är med Audio Pro-burkarna, men ESI nEar04 är ingen höjdare om du ska mixa i dem. Du får ingen kontroll över basen med dem. De är helt okej som datorhögtalare men inte mer. Jag har ett par men bytte raskt upp mig några steg ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag audio-pro högtalarna låter mysigare och skulle hellre köpa dom än ESI, men om de är frekvensraka och "ärliga" vet jag ej, har inte lyssnat på just dessa högtalare. Marantz är ju annars bra förstärkare. Ska du ha en vettig studiomonitor tycker jag du borde skaffa nått dyrare än ESI nEar eller köpa Audio Pro å köra med sålänge.

Kan du så lyssna på båda och låt öronen bestämma, tänk även på att de ska vara tydliga och bra ur mixsynpunkt, detaljerade i ljudbilden m.m...

/L

EDIT: angående huvudfrågan så är aktiva monitorer "the thing" i studiosammanhang. Anledning: Förstärkarna och högtalarna är gjorda för varandra och är byggda för att vara frekvensraka, detaljerade och ärliga i sin ljudbild. Passiva monitorer är ju billigare om man redan har en förstärkare men de låter ju olika beroende på vilken förstärkare man har å det kan därför vara svårt att "lyssna" ut ett par man gillar. (dock förespråkar jag inte den aktiva varianten i de två förslag du gav)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni tycker att jag ska köra på de passiva ett tag och kanske avancera mig uppåt till ett par aktiva lite senare. Jag förstår också att aktiva är bättre, men jag måste tänka på ekonomin också, de passiva får jag för 500 plus förstärkare och om de aktiva inte är något vidare får slå till de passiva tillsvidare och senare köpa ett par riktiga aktiva högtalare. Sen får vi tänka på också att jag är nybörjare...

Vad tycker ni? låter det vettigt?

då kommer jag att koppla förstärkaren till ljudkortet, även min M-audio Radium (tror jag att den heter) midi.keyboard, en Studio B1 mick och Reason + Cubase och voila där har vi en studio ? va tycker ni

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni tycker att jag ska köra på de passiva ett tag och kanske avancera mig uppåt till ett par aktiva lite senare. Jag förstår också att aktiva är bättre, men jag måste tänka på ekonomin också, de passiva får jag för 500 plus förstärkare och om de aktiva inte är något vidare får slå till de passiva tillsvidare och senare köpa ett par riktiga aktiva högtalare. Sen får vi tänka på också att jag är nybörjare...

Vad tycker ni? låter det vettigt?

då kommer jag att koppla förstärkaren till ljudkortet, även min M-audio Radium (tror jag att den heter) midi.keyboard, en Studio B1 mick och Reason + Cubase och voila där har vi en studio ? va tycker ni

Du saknar nåt.. jag antar att du med den uppsättningen också ska använda micken för att sjunga i - I det här läget skulle jag rekommendera dig att lägga pengarna på ett par bra och slutna lurar istället. T ex ett par AKG 271 Studio. Dom får du för under 1 500 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni tycker att jag ska köra på de passiva ett tag och kanske avancera mig uppåt till ett par aktiva lite senare. Jag förstår också att aktiva är bättre, men jag måste tänka på ekonomin också, de passiva får jag för 500 plus förstärkare och om de aktiva inte är något vidare får slå till de passiva tillsvidare och senare köpa ett par riktiga aktiva högtalare. Sen får vi tänka på också att jag är nybörjare...

Vad tycker ni? låter det vettigt?

då kommer jag att koppla förstärkaren till ljudkortet, även min M-audio Radium (tror jag att den heter) midi.keyboard, en Studio B1 mick och Reason + Cubase och voila där har vi en studio ? va tycker ni

Aktiva är inte alls bättre än passiva per definition. Däremot mer praktiska om man inte redan har en förstärkare då det är en allt-i-ett-lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni tycker att jag ska köra på de passiva ett tag och kanske avancera mig uppåt till ett par aktiva lite senare. Jag förstår också att aktiva är bättre, men jag måste tänka på ekonomin också, de passiva får jag för 500 plus förstärkare och om de aktiva inte är något vidare får slå till de passiva tillsvidare och senare köpa ett par riktiga aktiva högtalare. Sen får vi tänka på också att jag är nybörjare...

Vad tycker ni? låter det vettigt?

då kommer jag att koppla förstärkaren till ljudkortet, även min M-audio Radium (tror jag att den heter) midi.keyboard, en Studio B1 mick och Reason + Cubase och voila där har vi en studio ? va tycker ni

Aktiva är inte alls bättre än passiva per definition. Däremot mer praktiska om man inte redan har en förstärkare då det är en allt-i-ett-lösning.

Jag skulle välja aktiva vilken dag som helst. Elemtenen individuellt matchade mot förstärkarna o.s.v. Dessutom är det lite krånligt att hitta "rätt" förstärkare till lådorna om man inte köper dom som ett paket. Dessutom får man ju en mer kompakt setup Mer kompakt setup o.s.v Men visst, vet du vad du gör så.... Det är min åsikt, men självklart finns det dom som gillar att själv kombinera saker - jag tror dock de blir allt färre att döma av utbudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har fattat det här så tycker vissa av er att aktiva högtalare är bättre än passiva, och vissa tycker tvärtom och jag förstår er. Saken är med detta att det medföljer förstärkare till de passiva högtalarna och då måste det kopplas till ljudkortet men med aktiva kopplar man direkt till usb ljukortet men det jag undrar är märker man en stor skillnad mellan dessa högtalare? jag vill inte gå miste om att få göra bra ljud i reason som ni förstår. varför jag tänkte ta de passiva beror det på att de kostar mig inte alls lika mycket som aktiva och då kan jag lägga mer pengar på ljudkortet eller tänker jag fel?

Och när det gäller micken så kopplar jag den direkt till ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ni tycker att jag ska köra på de passiva ett tag och kanske avancera mig uppåt till ett par aktiva lite senare. Jag förstår också att aktiva är bättre, men jag måste tänka på ekonomin också, de passiva får jag för 500 plus förstärkare och om de aktiva inte är något vidare får slå till de passiva tillsvidare och senare köpa ett par riktiga aktiva högtalare. Sen får vi tänka på också att jag är nybörjare...

Vad tycker ni? låter det vettigt?

då kommer jag att koppla förstärkaren till ljudkortet, även min M-audio Radium (tror jag att den heter) midi.keyboard, en Studio B1 mick och Reason + Cubase och voila där har vi en studio ? va tycker ni

Aktiva är inte alls bättre än passiva per definition. Däremot mer praktiska om man inte redan har en förstärkare då det är en allt-i-ett-lösning.

Jag skulle välja aktiva vilken dag som helst. Elemtenen individuellt matchade mot förstärkarna o.s.v. Dessutom är det lite krånligt att hitta "rätt" förstärkare till lådorna om man inte köper dom som ett paket. Dessutom får man ju en mer kompakt setup Mer kompakt setup o.s.v Men visst, vet du vad du gör så.... Det är min åsikt, men självklart finns det dom som gillar att själv kombinera saker - jag tror dock de blir allt färre att döma av utbudet.

Tror inte att förstärkarna på aktiva lågprismonitorer är speciellt specialanpassade prylar. Om man kommer upp i pris kanske men då kan du lika gärna köpa en riktigt bra transparent förstärkare.

Det går inte att säga vad som är bäst, det handlar alltid om hur bra förstärkaren och högtalarna är oavsett om de är passiva eller aktiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har funderat på att köra på passiva, åka bort till honom och se om de är bra lyssna på det och se hur det hörs. låter det bra så är en 500ring för förstärkare och 2 högtalare inte så illa... till att börja med. men senare får man avancera sig... eller? jag tycker fortfarande att ljudkortet är viktigare nästan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så ni tycker att jag ska köra på de passiva ett tag och kanske avancera mig uppåt till ett par aktiva lite senare. Jag förstår också att aktiva är bättre, men jag måste tänka på ekonomin också, de passiva får jag för 500 plus förstärkare och om de aktiva inte är något vidare får slå till de passiva tillsvidare och senare köpa ett par riktiga aktiva högtalare. Sen får vi tänka på också att jag är nybörjare...

Vad tycker ni? låter det vettigt?

då kommer jag att koppla förstärkaren till ljudkortet, även min M-audio Radium (tror jag att den heter) midi.keyboard, en Studio B1 mick och Reason + Cubase och voila där har vi en studio ? va tycker ni

Aktiva är inte alls bättre än passiva per definition. Däremot mer praktiska om man inte redan har en förstärkare då det är en allt-i-ett-lösning.

Jag skulle välja aktiva vilken dag som helst. Elemtenen individuellt matchade mot förstärkarna o.s.v. Dessutom är det lite krånligt att hitta "rätt" förstärkare till lådorna om man inte köper dom som ett paket. Dessutom får man ju en mer kompakt setup Mer kompakt setup o.s.v Men visst, vet du vad du gör så.... Det är min åsikt, men självklart finns det dom som gillar att själv kombinera saker - jag tror dock de blir allt färre att döma av utbudet.

Tror inte att förstärkarna på aktiva lågprismonitorer är speciellt specialanpassade prylar. Om man kommer upp i pris kanske men då kan du lika gärna köpa en riktigt bra transparent förstärkare.

Det går inte att säga vad som är bäst, det handlar alltid om hur bra förstärkaren och högtalarna är oavsett om de är passiva eller aktiva.

Det ligger en del i det du skriver men generellt så har aktiva högtalare ganska många fler fördelar än passiva högtalare, en ganska fundamental sak är att dämpningen/kontrollen över elementen oftast är väsentligt bättre i aktiva högtalare och att delningsfrekvenserna i de aktiva filterna blir mer exakta och återgivningen mer fasriktig och lågdistorterande dessutom så tappar passiva filter mycket effekt vilket påverkar ljudet och belastar förstärkaren mer.

En annan gigantisk fördel för aktiva högtalare är att de ofta har betydligt bättre anpassningsmöjligheter till rummet än passiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att det är lika bra och satsa på ett par aktivahögtalare även att de är dyrare... men men vill man ha det bästa så får man betala för det... jag ska se vad jag kan göra, i värsta fall får jag köpa nya, finns det ingen som säljer beg 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...