Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Såg att det låg en liknande tråd här på forumet men gör en ny så det inte blir komplikationer i diskussionerna.

Jag spelade gitarr som liten pöjk och har nu börjat lite smått igen. Har en halvdassig LP kopia som jag köpte för att jag är fattig student.

Efter att ha spelat lite och hittat tillbaka till njutningen så har även pedanten i mig kommit fra. Vill ha bättre ljud.

Men utöver mitt vetande om skalor så är jag relativt nollställd. 😄

Är det okej att byta mickar på en halvdassig gura? Gör det någon form av större skillnad eller behövs det bytas ännu mer?

Det jag har i åtanke är EMG´s "60 neck & "85 bridge

Eller skall jag lika gärna spara ihop till en helt ny gura istället med bättre mickar på?

Ha det bäst!

Redigerat av RonnyRaw
Annons
Postat

Jag skulle nog säga att du i längden tjänar på att köpa en redig gura från början. Tänk 3-4000kr så kommer du upp i en schysst epiphone eller nåt i den stilen. 😏

Postat
Jag skulle nog säga att du i längden tjänar på att köpa en redig gura från början. Tänk 3-4000kr så kommer du upp i en schysst epiphone eller nåt i den stilen. 😏

Men gör Epiphone bra gitarrer? Jag vet att allting är relativt men säg att vi pratar i samma divisioner som de lite billigare ESP eller LTD gitarrerna.

Har hört att Epiphones guror inte är speciellt bra.

Postat

Men gör Epiphone bra gitarrer? Jag vet att allting är relativt men säg att vi pratar i samma divisioner som de lite billigare ESP eller LTD gitarrerna.

Personligen är jag inte så förtjust i Epiphones gitarrer, men det är kanske en smaksak. Skall du kolla gitarrer i den prisklassen (3000 - 5000 kr) så kolla in begagnat, det hade nog jag gjort i alla fall. Tokai och Ibanez t ex.

maart (oregistrerad)
Postat

jag har en Epiphone LP som jag är grymt nöjd med. Har haft den i ganska många år, både live och i studio och tycker den levererar varje gång. Kvalitén på lite billigare gitarrer kan vara ganska svajig så har man tur kan man hitta en bra.

Det bästa är nog, som Hellpig sa, att leta begagnat.

RikardS (oregistrerad)
Postat

Antar att det är tyngre ljud han är ute efter eftersom han pratar om emg 60 och 85.. Då kan det vara lite svårt med epiphone i den prisklassen, för jag tror inte de gör några med emg mickar för det priset.

Postat

Äh, va fan. Byt mickar på guran du har och kolla hur stor skillnad det bli. Blir det skit kan du ju antingen sälja mickarna igen (förlorart lite pengar men fått lite erfarenhet vad gäller mick byten) eller så har du kvar mickarna, sparar ihop till den där gitarren du VERKLIGEN vill ha och sätter in mickarna där. Om nu inte den giotarren redan har helt fantastiska mickar då gör du som i alternativ ett och säljer dom.

Så hade jag gjort, lycka till!

Postat

Jag skulle säga såhär: tycker du om guran i övrigt dvs tillräckligt lättspelad, rätt sorts stall, rätt halstjocklek så köp mickar men EMG 85 måste du ha ett batteri till så vill du inte fräsa i guran så råder jag till att kolla upp passiva mickar.

Gillar du inte guran så köp ny, washburn har emg i en billig serie om du gillar deras guror men bäst är som sagt begagnat.

Postat

Tack för svaren boys!!

Har inte bestämt hur jag skall göra än. För med största säkerhet blir det en ny gura någon gång längre fram, så jag kanske bara skall ha tålamodet att vänta ut det tillfället.

En ESP - Eclipse är ju inte bara snygg, den har ju mickar för riktiga män! 🙂

Postat

Hade tidigare någongång tillbaka här en Epafån Sg. Sålde den, var helt oduglig. Skaffat sedan dess lite olika guror och så i olika prisklassar. Men eftersom jag gillar Sg utseendet väldigt mycket så skaffade jag en viper 400, Ltd då.

Otroligt skön gitarr. kompetent på många sätt och vis. och den kostar inte så många kronor mer än vad man betalar för en epiphone.

Nu säger jag inte att epiphone gör riktiga skitguror. hade en Lp tidigare oxå som faktiskt fungerade hyffsat bra måste jag säga. Men steget upp till ltd känns större än vad prislappen säger iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.