Jump to content
Annons

Multibandskomprimering


Irons

Recommended Posts

Hejsan!!

Tänkte pröva multibandskomprimering och hittade lite alternativ i Combinatorn.

Blev väldigt osäker på var jag egentligen lägger denna combi.

Ska den var före eller efter "Mastering Suite Combi" eller ska man med fördel ta bort denna och bara köra multi-pjäsen?

Såg lite intressanta klipp på youtube om detta men det var svårt att begripa var man placerar enheten. (AcePincter hette han som höll på. Ganska intressant att se!)

Sökte även på forumet och hittade detta:

EDIT: Glöm inte den här artikeln från Propellerheads: Mastering mastering

Länken funkar väl förståss inte men Linus hade lagt in denna från Propellerheads och där var det en bild på hur dom hade byggt en multibandskompressor och lagt den direkt efter huvudmixern, alltså ingen Mastering suite combi.

Frågan är väl egentligen ska jag ha båda eller ska jag ha antingen eller?

En tanke som spökar är att jag har fått för mig att en Limiter på hela mixen ska vara sist i kedjan, och en sådan har man ju i Mastering suite combi.

I "76 sidor smarta tips" på sidan 60 finns det ett tips "Komprimera med kontroll" den är klockren, men om jag nu vill ha EQ och Limiter på hela mixen ska jag köra dessa efter multibandskompressorn eller före?

Efter borde det ju vara då allt jag ändrar på ex EQ påverkar ju kompressorernas sätt att jobba! Eller?

Fan va osäker jag blev 😄 . Ju mer jag funderar, destå obegripligare blir det!

Kanske nån vänlig själ kan bringa lite klarhet i detta??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår jag rätt? Du har läst mitt tips i Studio 10-06 (finns även i Reason-specialnumret) om hur man bygger en multibandskompressor med hjälp av MClass-burkarna?

Eller syftar du på tillfällen i forumet när jag hänvisat till Propellerheads egen artikel om mastring?

Personligen brukar jag skippa Mastering Combi och "bygga burkar själv" när jag kommer till den punkt i produktionen då jag behöver master eq osv.

Du bör absolut sätta eq:n först. Om du eq:ar innan kompressor påverkar du kompressorns jobb, helt riktigt!

Kasta (eller sätt åtminstone Bypass) kompressorer och limiters och finlira med eq tills det låter bra.

Det är inte säkert att du behöver komprimera så mycket. Men om det behövs, sätt därefter en multibandskompressor eller kompressor för att trycka ihop lite mer. Limiter sätter du absolut sist av allt i kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår jag rätt? Du har läst mitt tips i Studio 10-06 (finns även i Reason-specialnumret) om hur man bygger en multibandskompressor med hjälp av MClass-burkarna?

Eller syftar du på tillfällen i forumet när jag hänvisat till Propellerheads egen artikel om mastring?

Personligen brukar jag skippa Mastering Combi och "bygga burkar själv" när jag kommer till den punkt i produktionen då jag behöver master eq osv.

Du bör absolut sätta eq:n först. Om du eq:ar innan kompressor påverkar du kompressorns jobb, helt riktigt!

Kasta (eller sätt åtminstone Bypass) kompressorer och limiters och finlira med eq tills det låter bra.

Det är inte säkert att du behöver komprimera så mycket. Men om det behövs, sätt därefter en multibandskompressor eller kompressor för att trycka ihop lite mer. Limiter sätter du absolut sist av allt i kedjan.

Tack Linus för ett klockrent svar!!

Yes jag såg både tipset i specialnumret och såg även tillfället i forumet då du hänvisar till Propellerheads arikel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...