Jump to content
Annons

Datorbygge för en Noob!


Carle

Recommended Posts

Hej och tack för visat intresse so far.

Tänkte slänga ihop en dator i modell "budgetdatorn" som det hette i förra numret av Studio. (Nr3 08)

Jag var in till en lokal datorfirma som har bra rykte i staden och fick hjälp att sätta ihop en dator till lagom pris och efter mina behov vad jag förklarade för honom. Men han kände inte till varken mitt ljudkort eller företaget Frost. Så jag betvivlar hans kunskap om Musikmaskiner. Därför vill jag dubbelkolla med sånna som kan.

Grafikort: PCIe Sp GF8500GT

Moderkort:Gigabyte Ga-G33-Ds3R

Processor: Cpu Pent. Dual Core E2160

Hårddisk: 250 gig Seagate7200.10SATA

DVD+RW Samsung 20X Sata S

2X DDR2 1GB PC6400 Orig.

Kabinett: Antec Performance 180 One ( Svart) 😠

Jag har redan ett E-Mu 0404 Usb.2 ljudkort. Tror ni att detta komponenter jobbar bra med den. Ska även köpa till en extern hårdisk. Jag är lite fundersam på processorn. Jag ville ha samma som satt i Rasqual. Är det verkligen den där?

Allt som allt skulle detta gå på 4751 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns nog många fler som är mer insatta än jag i detta men jag kan väl ge mina 5 öre.

Processorn räcker inte direkt långt om du kör med många vst's & direct-x på samtidigt.

Jag hade då åtminstonde bytt upp mig till en - Intel Core 2 Duo E6320 1.86GHz 4MB FSB1066 (kostar det dubbla, alltså runt 1000kr)

Sen en budget-dator behöver väl knappast ett chassi för över 1100kr?

När min broder byggde ihop en budget-dator så köpte han ett chassi begagnat för 200kr, 20% av nypriset. (Toklåga priser för någonting som aldrig går sönder etc, chassin alltså.)

Dock vet jag ju inte om du kommer bygga ihop den själv eller låta företaget göra det åt dig(antar dock det senare).

Kommer du sedan spela in själv med någon mick nära, kan vara bra att få den väldigt tyst. (Kan rekommendera stora Scythe fläktar, blåser utav helvete samt ger inte ett enda ljud ifrån sig.)

Grafikkorts-fläktar har en tendens att låta förjävligt efter några veckor, kan vara bra att se till att du köper en med bara kylflänsar eller antingen köper till en stor fläkt och sätter den bredvid i det ärligaste custom-bygge du kan tänka dig. (Kunde inte hitta om det där grafikkortet hade fläkt eller bara kylflänsar)

Fast om den ska vara en renbyggd musikdator behövs ju knappast grafikkort. Kikade på moderkortet du tänkte köpa och det fanns inbyggt på det.

Hoppas det ger lite vägledning i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chassi kan betyda mycket om man ska spela in sång eller gitarr genom mikrofon.

Och jag kan rekomendera Antec 180 one; extremt tyst.

Jag hade ett chieftech innan men det lät som ett jetplan i mach 3, och när jag fick mitt Antec blev jag helt grymt överraskad.

Antec 180 eller 182 is the way to go! (180 om pengarna bestämmer)

Sen det här med processor är jag inte så hemma på men minnet kan du lätt höja till 2gb 6400 (eller 1gb DDR3 1333mhz minne för ca 1000:-)

Ett tips är att fråga om just musik dator (eller söka) på sweclockers.com

edit: mindre stavfel

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag bättre om Antec Solo. Inte så klumpigt och dyrt som P180, men lika tyst.

Byggde ihop en dator som låter mindre än min tinnitus (och den är inte hög) med den lådan.

Stock.jpg

Recension

Jag rekomenderar detta nätagg till lådan:

CORSAIR 450 Watt VX Series Power Supply (CMPSU-450VX).

I övrigt såg bygget okej ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag bättre om Antec Solo. Inte så klumpigt och dyrt som P180, men lika tyst.

Byggde ihop en dator som låter mindre än min tinnitus (och den är inte hög) med den lådan.

Stock.jpg

Recension

Jag rekomenderar detta nätagg till lådan:

CORSAIR 450 Watt VX Series Power Supply (CMPSU-450VX).

I övrigt såg bygget okej ut.

Javisst det kan gå bra med, kan inte rekomendera det iom att jag aldrig testat det, men jag tror på vad du säger 😉

Litar på Antec efter det jag sett och hört från dem.

Sen beror mycket på vilka fläktar du har i, men antec's orginal-fläktar gör susen (dåligt skämt jag vet) 🙂

PS. Deras chassie är snygga också! DS.

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst det kan gå bra med, kan inte rekomendera det iom att jag aldrig testat det, men jag tror på vad du säger 😉

Litar på Antec efter det jag sett och hört från dem.

Sen beror mycket på vilka fläktar du har i, men antec's orginal-fläktar gör susen (dåligt skämt jag vet) 🙂

PS. Deras chassie är snygga också! DS.

Gummiupphängning för hårddisken (medföljer) är hur värt som helst.

Det följer med en chassifläkt som låter mindre än 20 db när man kör på lägsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack. 😉

Tänker nog göra som Rocke säger iaf och byta processorn till en Intel Core 2 Duo E6320 1.86GHz 4MB FSB1066. Tykte nämligen att det var något skumt med den dom i affären fixade åt mig. Däremot så kör jag näst intill inga pluggar eller vst iochmed att jag är extremt hängiven (världens bästa program) Reason. Spelar in gör jag för tillfället i Samplitude med Rewire. Men Cubase LE medföljde till mitt ljudkort och gick för 1000 kr att uppdatera till en Cubase 04. Så när ny datorn är på plats fixar jag det istället.

Och JO, vi ska faktiskt bygga den hemma själva. Pappa har byggt ett par innan och svärfar och och några kompisar är också duktiga datorsnickrare så det ska nog inte bli några problem. 🙂

TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...