Jump to content
Annons

Inspelning av akustisk gitarr (stålsträngad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Hur gör man för att lyckas?

Antar att man ska använda en schysst kondensatormick?

Typ Sm58 är väl inget vidare för detta.

Avstånd osv? Bör man ha den framför ljudhålet eller 12:e band?

Annons
creel (oregistrerad)
Postat
Hur vill du gitarren skall låta??

//Anders

Som kompgitarren här:

Postat (redigerat)

Okaj. Är väldigt trött nu när kag lyssnade, men tror du skulle kunna uppnå ett gott resultat genom att:

För det första, se till så att du har en gitarr som låter så likt som möjligt med fräscha strängar osv, och gärna ett rum med bra akustik, om du inte har tillgång till akustikbehandlat rum så rekommenderar jag så stort rum som möjligt, så du inte sitter i ett trångt litet bås.. Välj plektrum med omsorg, det påverkar mer än man kanske tror.

Med den utgångspunkten så skulle jag ha två småmembraninga kondensatormikrofoner och AB micka gitarren på ett någorlunda nära avstånd. Sedan skulle jag ha en stormembraning kondensator (tror även en bandmikrofon i detta läge skulle passa) till att ha framför gitarren, ca 6-7 dm ifrån kan jag tänka mig. Detta får du provlyssna fram väldigt noggrant då varje gitarr i sig är unik och ibland skiljer det några millimeter på det perfekta ljudet man vill ha. Lättast är även om du har någon kompis som kan spela medan du ställer ljudet. Med dessa saker så tror jag du kommer hitta något du gillar. En sak bara, micka inte "för" nära, testa hellre lite längre ifrån gitarren och flytta mikrofonerna närmare succesivt. Du kan även göra en lajn direkt också samtidigt som du mickar upp, ibland har jag haft behovet av den kanalen, men inte alltid eller ofta, men den kan ge lite extra "crisp" och "plektrum", va noga bara vid mixningen och kolla så att det inte blir något knasigt fasfel med lajnkanalen om du väljer att använda även den.

Det är nog denna utgångspunkt jag skulle ha, sedan kan den ändras så fort jag hör instrumentet i fråga, men men, det är ju inte en möjlighet. Sedan finns det säkert folk här som kan komma med fler och andra tips om hur de skulle göra 😉

LYCKA TILL

//Anders

EDIT: kom på en sak, glöm för guds skull inte bort spelstilen heller. Om man lyssnar på ditt exempel så är det rätt mjukt spelat med långa plektrumdrag.

Redigerat av Gizmozis
creel (oregistrerad)
Postat

Tack för ett bra och utförligt svar! 😉

MEN, om man bara har tillgång till en kondensatormick? En Rode NT1000. Dynamiska mickar finns det dock en del av.

Postat
Tack för ett bra och utförligt svar! 😑

MEN, om man bara har tillgång till en kondensatormick? En Rode NT1000. Dynamiska mickar finns det dock en del av.

Hejsan

Då skulle jag använda Rode NT1000 till att ta upp hela gitarren, alltså ha den ca 6 dm framför, och kanske använda mig av en dynamisk mick och vinkla den lite snett från 12:bandet mot stallet ca 1,5-2dm ifrån. Men bara en lätt vinkling. Sedan får man alltid trixa och dona lite på plats tills man tycker man uppnått det man vill. Experimentera lite med två mikrofoner och se vad du hittar 🙂

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.