Tranback Postat 17 oktober 2004 Postat 17 oktober 2004 Tjena jag Àr somsagt vÀldigt ny pÄ det hÀr och undrar vad man gör nÀr man hÄller pÄ med EQ och sÄ och nÀr man mixar gör man nÄtt annat Àn höjer och sÀnker volymen? om nÄgon vÀnlig sjÀl bara kunde göra en snabb genomgÄng sÄ vorre det jÀtte snÀllt MVH +MusTafA+
jappe (oregistrerad) Postat 17 oktober 2004 Postat 17 oktober 2004 Tjena jag Àr somsagt vÀldigt ny pÄ det hÀr och undrar vad man gör nÀr man hÄller pÄ med EQ och sÄ och nÀr man mixar gör man nÄtt annat Àn höjer och sÀnker volymen? om nÄgon vÀnlig sjÀl bara kunde göra en snabb genomgÄng sÄ vorre det jÀtte snÀllt MVH +MusTafA+ Att EQ:a instrumenten i en lÄt kan liknas vid att lÄta varje radiokanal ha en egen frekvens att sÀnda pÄ. Om tvÄ radiokanaler ligger vÀldigt nÀra varandra i frekvens, sÄ blir det överlappning: du hör bÄda radiokanalerna samtidigt. Inte bra. Det Àr bl.a. detta man vill undvika genom att EQ:a ett instrument MÄlet Àr att se till att t.ex. gitarren inte kvÀver syntspÄret. En lösning pÄ detta Àr att lÄta gitarrljudet (eller syntljudet) passera genom en EQ som skÀr bort de frekvenser som annars skulle "kollidera" med syntljudet. Exempel: Anta att mitt gitarrljud har sin tyngdpunkt pÄ frekvenserna mellan 1 kiloherz och 4 kiloherz. Perfekt; men tyvÀrr har syntljudet sin tyngdpunkt mellan 2 och 3 kiloherz. Om jag mixar ihop dessa instrument sÄ kommer syntljudet att kvÀvas av gitarren, eftersom de anvÀnder samma frekvenser. En lösning kan dÄ vara att anvÀnda en EQ för att filtrera bort alla frekvenser mellan 2 och 3 kiloherz pÄ gitarrljudet. DÄ skapas ju ett "hÄl" dÀr synten passar in som en perfekt pusselbit. Nu Àr det ju logiskt att undra hur man fÄr reda pÄ vilka frekvenser ett givet instrument anvÀnder sig av. DÀr kan en del begÄvade musiker mÄla upp en bild i huvudet hur ett visst ljud ser ut frekvensmÀssigt. Vi andra kan anvÀnda t.ex. ett datorprogram för redigering, som innehÄller funktioner för frekvensanalys. Man kan förstÄs ocksÄ prova sig fram och stanna vid den EQinstÀllning som fÄr bÄda instrumentslingorna att bli tydliga & lÄta bra. Det finns mycket mer att tillÀgga förstÄs; jag kan rekommendera en bra bok i Àmnet: "The Mixing Engineers Handbook" av Bobby Owsinski Det finns en intressant artikel pÄ propellerheads site jag ocksÄ kan rekommendera: http://www.propellerhead.se/home/discover/...e&article=part3 Lycka till & hör av dig om mitt svar blev för teknokratiskt sÄ ska jag försöka förtydliga;-) /Jappe/RedSkinBuddha
Lundin Postat 17 oktober 2004 Postat 17 oktober 2004 (redigerat) NĂ€r man mixar blandar man alla ljud som ska ingĂ„ i slutmixen.. trummor, bas, gitarr, nĂ„gra syntar, lite sĂ„ng, kanske effektljud, svischar... o massa annan skit.. đ eller om man kör enbart samplade trummor, syntar o.s.v Sen stĂ€ller man in nivĂ„er volymmĂ€ssigt, panorerar ljud Ă„t höger eller vĂ€nster , eller om det Ă€r trummor o bas, lĂ„ter dom vara i mitten. NĂ€r man sedan gjort en grov mix dĂ€r alla ljud har fĂ„tt sin plats kanske man har tvĂ„ eller fler ljud som krockar i frekvenser ( det bĂ€sta Ă€r vĂ€l hĂ€r att leta upp ett annat ljud som inte behöver bearbetas, men har man ett begrĂ€nsat ljudförrĂ„d fĂ„r man ta vad som finns till hands.) och dĂ„ kan man anvĂ€nda EQ o skĂ€ra eller boosta vissa av dessa frekvenser för att inte den totala volymen för nĂ„gon specifik frekvens ska stjĂ€lpa hela mixen. Sen kan man anvĂ€nda effekter för att skapa djup och bredd pĂ„ enskilda ljud eller en hel mix.. Kolla in en tidigare trĂ„d Redigerat 17 oktober 2004 av demoniqus
Tranback Postat 17 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 17 oktober 2004 var kan man köpa The Mixing Engineers Handbook dÄ?
Lundin Postat 17 oktober 2004 Postat 17 oktober 2004 (redigerat) - sorti - Redigerat 17 oktober 2004 av demoniqus
insolitus Postat 17 oktober 2004 Postat 17 oktober 2004 Det finns mycket mer att tillÀgga förstÄs; jag kan rekommendera en bra bok i Àmnet: "The Mixing Engineers Handbook" av Bobby Owsinski Kanske...
jappe (oregistrerad) Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 var kan man köpa The Mixing Engineers Handbook dÄ? The Mixing Engineers Handbook
GeckoYamori Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 EQ för dummies: SÀnker volymen pÄ olika frekvensomrÄden Ät dig. T.ex om du har ett gitarrsolo som lÄter sÄ skarpt att det skÀr i öronen pÄ dig, dÄ kan du sÀnka det höga frekvensomrÄdet lite. Eller om gitarren Àr alldeles för basig och stjÀl all uppmÀrksamhet frÄn basgÄngen sÄ kan du sÀnka det lÄga frekvensomrÄdet.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 var kan man köpa The Mixing Engineers Handbook dÄ? The Mixing Engineers Handbook Boken Àr mycket bra men den Àr ocksÄ skriven pÄ ett sÀtt som inte ger dig nÄgra konkreta saker som att: "lÄter det sÄ hÀr, gör sÄ dÀr" utan bygger mest pÄ fundamentala saker som frekvenslÀra samt en massa intervjuer frÄn en massa kÀnda namn i branschen dÀr de ger sin syn pÄ hur de gÄtt tillvÀga för att uppnÄ sina mÄl utan egentliga exempel sÄ det gÀller att lÀsa den som en vÀgvisare om hur man uppnÄr sina mÄl/visioner. Den Àr faktiskt riktigt bra om man vill fÄ en djupare "do it yourself" upplevelse men det krÀvs en hel del engagemang i Àmnen för att fÄ nÄt utbyte av den, se den som en referens som mÄste lÀsas flera ggr. Jag höjer förvisso glaset för denna bok men den krÀver en hel del förkunskap om vad som Àr vad kring ljud, frekvenser, instrument och hur effekter pÄverkar alla dessa element i vad som defineras som en mix vilket alla slutresultat ÀndÄ kommer att bli och summeringen av hela boken Àr egentligen "skit in, skit ut" om man inte anstrÀnger sig och tar till sig vad de lÀrda redan vet. Mixning Àr en konst och ska dÀrefter behandlas, practice makes perfect Àr enda vÀgen. SchkÄl och botten tom nÀr glaset stÄr pÄ bordet.
tryff Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 FöljdfrÄga: Kan ett sÀtt att undvika frekvenskrock att man lÀgger tex. i exemplet ovan synten i ena högtalaren och gittaren i den andra?
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 20 oktober 2004 Postat 20 oktober 2004 (redigerat) FöljdfrÄga: Kan ett sÀtt att undvika frekvenskrock att man lÀgger tex. i exemplet ovan synten i ena högtalaren och gittaren i den andra? det beror ju pÄ vad man vill uppnÄ men att anvÀnda panorering Àr ju sÄ att sÀga en fundamental byggsten vissa ljud ligger i mitten andra Ät sidorna för att ocksÄ separera intrument frÄn varandra, men det bygger ju ocksÄ pÄ att att man ser till att de inte olika instrumenten inte krockar med varandra dÀr de har samma frekvenser som dÄ kommer att ta ut varandra. Man anvÀnder gÀrna typ klockan som exempel för att definera hur de ligger i lyssningsbilden, t ex gitarren pÄ klockan tre och synten kanske pÄ klockan nio och om man har flera gitarrer/syntar sÄ anvÀnder man fler av klockans timmar för att ge dem rum i mixbilden, viktigast Àr dock att se till att om det Àr flera gitarrer/syntar att de gÀrna har olika ljud (frekvenser) för att inte ta ut varandra, ex tvÄ syntar, bör helst en vara med pÄtagligt register i höga frekvenser och den andra dÄ i lÄga men att samtidigt inte krockar med bas eller cymbaler ja typ andra instrument som ligger i höga eller lÄga register. Hoppas det inte blev för invecklat men det Àr sÄ man hela tiden mÄste tÀnka. Slurp och experimentera Àr enda vÀgen samt lyssna pÄ hur artister man gillar har fÄtt sin produktion gjord (alltsÄ inte mastringen) utan hur vÀl instrumenten hörs i förhÄllande till varandra. Redigerat 20 oktober 2004 av Lasse Mongo
jappe (oregistrerad) Postat 22 oktober 2004 Postat 22 oktober 2004 var kan man köpa The Mixing Engineers Handbook dÄ? The Mixing Engineers Handbook det krÀvs en hel del engagemang i Àmnen för att fÄ nÄt utbyte av den, se den som en referens som mÄste lÀsas flera ggr. SÄ sant! Jag uppskattade boken speciellt för intervjudelen. LÀrorikt att fÄ lÀsa om hur proffsen gör (sjÀlv Àr jag en entusiastisk hobbymusiker). Boken Àr kryddad med en hel del branchslanguttryck och formuleringar. Var för sig kan vissa av intervjuerna lÄta smÄtt obegripliga till en början, men sammantaget ger de aha-upplevelser. En perfekt bok pÄ tÄget. Tunnelbanan. Dasset. etc.
Tranback Postat 30 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 30 oktober 2004 ok nu en ny frÄga vad Àr mixing och vad Àr mastering vilket gör man först vilken av dom tillhör EQ gör man bÄda spÄr för spÄr eller gör man nÄn allt tillsammans?
bonzo Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 NĂ€r du mixar stĂ€ller du in volymnivĂ„er för de individuella spĂ„ren (trummor, bas, gitarrer etc), samt justerar ljuden med hjĂ€lp av EQ, kompressorer och eventuella effekter om nödvĂ€ndigt. NĂ€r mixningen Ă€r klar görs en mixdown som summerar alla spĂ„r till ett stereospĂ„r. Detta stereospĂ„r kan dĂ„ mastras. DĂ„ handlar det i de flesta fall endast om mindre justeringar. Till exempel om du har tvĂ„ eller flera stereofiler som ska ha ungefĂ€r samma volym och ljud för att passa ihop i ett album. Ăven hĂ€r kan EQ och kompressorer och allt annat anvĂ€ndas, men vanligtvis med större försiktighet.
Impey Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 fan vad jag tycker detta e svÄrt har problem med att skÀra i frekvenserna sÄ det blir bra. tips?
Neko Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 (redigerat) Ăva Ă€r ett bra tips. Man lĂ€r sig efter ett tag. Annars kan du skaffa dig en parametrisk eller grafisk EQ. Det hjĂ€lper dig lite till och gör det enkelt att fĂ„ pli frekvenserna. Testa att Ă€ndra vĂ€rdena mycket och exprimentera. Efter ett tag fĂ„r man en ganska god kĂ€nsla av hur och vad man skall arbeta. Kan rekommendera Nyquist EQ en bit ner pĂ„ sidan. Enkel och smidig. Dock utan siffror för hz, vilket kan vara en liten brist. Sedan skadar det alldrig att lĂ€sa litteratur kring det. Men jag har tyvĂ€rr inga goda böcker att tipsa om. Redigerat 23 november 2004 av Neko
brojd Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Det kanske kunde vara vÀrt att ta en titt pÄ följande lÀnk ang. eq och mixning. LÀnk VÀldigt pedagogiskt förklarat och tydliga bilder, rekommenderas.
fetmule Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 TĂ€nkte inte svara utan snarare frĂ„ga (kör i Cubase SX). Ăr det bĂ€ttre att lĂ€gga in t.ex. multibandskompressorn i mixdownen eller vĂ€nta och köra den i Wavelab? Eller Ă€r det bĂ€st om det lĂ„ter ungefĂ€r som man vill att det ska lĂ„ta innan man kör ner filen till en tvĂ„spĂ„rare och sen filar till den? đ
Vallhagen Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 Mkt bra trĂ„d och tips! Ăr sjĂ€lv grön som grĂ€set nĂ€r det gĂ€ller att skruva till en EQ. En följdfrĂ„ga i Ă€mnet: För att fĂ„ en "bild" av ett visst spĂ„rs (eller för all del hela mixens) EQ sĂ„ borde en Spektrumanalysator vara till hjĂ€lp. Finns sĂ„dana som mjukvaruplugg? mvh Bengan
brojd Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 Mkt bra trĂ„d och tips! Ăr sjĂ€lv grön som grĂ€set nĂ€r det gĂ€ller att skruva till en EQ. En följdfrĂ„ga i Ă€mnet: För att fĂ„ en "bild" av ett visst spĂ„rs (eller för all del hela mixens) EQ sĂ„ borde en Spektrumanalysator vara till hjĂ€lp. Finns sĂ„dana som mjukvaruplugg? mvh Bengan Det finns en hel uppsjö. HĂ€r fick jag 9040 trĂ€ffar
Vallhagen Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 ha! DÄ stÀllde jag nÀstan en dum frÄga... mÄste varit fruktansvÀrt trött nÀr jag gjorde mina sökningar pÄ webben... Tack för hinten Brojd
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.