Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har funderat ett tag på att byta upp min Macbook mot en Macbook Pro men har funderat om.

Det är ju grymt att vara mobil iom att jag spelar in ganska mkt ute på fältet men när det kommer till mixning blir det ju värre, jobbigt med den lilla skärmen/tangentbordet samt att anslutningsmöjligheterna är knappa.

Jag kan ju alltid ha kvar min Macbook som fungerar utmärkt till inspelning och istället köpa en Powermac eller en Mac Pro. Har spanat på lite annonser och hittade en Dual 2,5 med skärm för 12000:- Är det ett bra pris? Kan den anses som likvärdig i prestanda mot min Macbook. (Om man tänker antal plugins osv...)

Vill ju inte gå ner i prestanda men att köpa en ny Mac Pro känns nog lite för dyrt. Jag kommer för den delen inte att behöva allt kräm heller. Har aldrig maxat ut min Macbook i Logic så mer kräm än så behöver jag nog inte.

Jag vill kunna köra Leopard så småning om med Logic Studio 8 och mitt MOTU 8pre. Det fina är att om jag köper beggat så får jag lite pengar över till en Liquid Mix också.

Men nu till min fråga... Vilken modell ska man gå på? Rent spontant ser man ju gärna att det sitter en Intel CPU i den men dom är kanske för nya för att hittas beggade!? Har hört om problem med vissa serienummer, tex att nätaggen-gick sönder osv...!?

Någon som sitter på en som kan tänkas säljas? 😐

Annons
Postat

En mac med Intel-processor(er) är att föredra om du vill kunna hänga med mjukvarumässigt de närmsta åren. Mjukvarustödet för PowerPC processorerna (G3-G5) som IBM tillverkar är på väg ut och jag gissar på att om ett par år kommer det förmodligen inga mer uppdateringar till mjukvara för PPC familjen. Intel ger dig bättre prestanda på alla sätt enligt egen mening.

Postat
En mac med Intel-processor(er) är att föredra om du vill kunna hänga med mjukvarumässigt de närmsta åren. Mjukvarustödet för PowerPC processorerna (G3-G5) som IBM tillverkar är på väg ut och jag gissar på att om ett par år kommer det förmodligen inga mer uppdateringar till mjukvara för PPC familjen. Intel ger dig bättre prestanda på alla sätt enligt egen mening.

Ja det har du nog rätt i!

Jag kollade på apple nu och det blir ju lite billigare om man tar en Mac Pro med endast en Quad istället för 2. Skiljer ju inte så mkt mot en MBP då faktiskt som jag var inne på först. Visste inte att man kunde nergradera dom.

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.