pianoman Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 undrar hur man kopplar mixerbordet till datorn? Utrustning: ett mixerbord en kondensatormikrofon ett par hörlurar 2 par rca kablar Behöver man nåt mer eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 undrar hur man kopplar mixerbordet till datorn? Utrustning: ett mixerbord en kondensatormikrofon ett par hörlurar 2 par rca kablar Behöver man nåt mer eller? en sladd mellan micken o mixern kanske? följde ingen manual med mixern? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Icnirac Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 undrar hur man kopplar mixerbordet till datorn? Utrustning: ett mixerbord en kondensatormikrofon ett par hörlurar 2 par rca kablar Behöver man nåt mer eller? en sladd mellan micken o mixern kanske? följde ingen manual med mixern? En grej många gör fel som "inte kan riktigt", är att man inte riktigt hajjar att OUT på mixern ska till IN på ljudkortet och tvärtom. Ville bara påpeka för jag har en del vänner som gjort det felet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pianoman Postat 18 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 18 mars 2008 (redigerat) jag har en XLR kabel till mikrofonen men jag kan inte koppla mixerbordet till min dator Redigerat 18 mars 2008 av pianoman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 Koppla från mixerns line out till ditt ljudkorts line in. Vilka kablar du behöver beror på vilken mixer och ljudkort du använder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 Vad har du för ljudkort? Mixerns "out" ska kopplas till ljudkortets "line-in" (inte micingången). Vilken kabel du använder beror väl på vad du har för ljudkort, om du inte har något speciellt ljudkort för musikbruk så är det antagligen 3,5mm tele-plug du ska ha. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 undrar hur man kopplar mixerbordet till datorn? Utrustning: ett mixerbord en kondensatormikrofon ett par hörlurar 2 par rca kablar Behöver man nåt mer eller? Beror på vad det är för mixerbord, vad du har för ljudkort och hur du vill att ljudet skall nå ut (via din stereo eller via monitorer) så fram med informationen så kanske någon kan hjälpa dig 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AstaSlash Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 Som jag uppfattar har du inget ljudkort ? kanske bara ett standard i datan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 kan inte fler fråga vad trådskaparen har för ljudkort? tycker det finns för få såna frågor i den här tråden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 kan inte fler fråga vad trådskaparen har för ljudkort? tycker det finns för få såna frågor i den här tråden. Det har du rätt i! Hade jag inte redan frågat så hade jag gärna frågat.. 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pianoman Postat 19 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2008 jag har ett ljudkort som är inbyggt i datorn från början. Ska jag ändra ljudkort eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AstaSlash Postat 20 mars 2008 Dela Postat 20 mars 2008 Du måste nämligen köpa ett riktigt ljudkort. det finns en djungel med ljudkort. surfa runt här så förstår du nog vad du behöver, och får tips om vad du ska köpa 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thomas Postat 20 mars 2008 Dela Postat 20 mars 2008 En grej många gör fel som "inte kan riktigt", är att man inte riktigt hajjar att OUT på mixern ska till IN på ljudkortet och tvärtom. Ville bara påpeka för jag har en del vänner som gjort det felet... Ähum, det är precis så där man inte ska göra. Om kan "kan riktigt" ( 😛 ) så kopplar man OUT på mixern till förstärkaren/högtalarna, och AUX alt. BUS x (alt. TAPE OUT i värsta fall) till ljudkortets IN. Då kan man skicka de kanaler man vill till ljudkortet, oavsett om det är mikrofon, gitarr eller extern synth som skall spelas in. Sen kopplar du mikrofonen till en kanal, samt ljudkortet till en stereokanal (alt 2 monokanaler) på mixern. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.