Jump to content
Annons

Delay i busarna


rally

Recommended Posts

Hallå där!

Jag har sitter och mixar trummor och har stött på ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Är inte så hemma i Sonar...

Jag har skapat två busar. En som jag skickar överhänget till, och en för att kunna komprimera hela trumpaketet additivt. Problemet är att när jag skickar överhänget dels till bus 1 ett genom kanalernas utgångar och dels till bus 2 genom en sänd före regel för att komprimera dom tillsammans med allt annat så blir det ett rejält delay mellan utgångarna på de båda bussarna...

Någon som vet vad jag har gjort för fel??

Ha det gott /Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har Sonar komplett PDC (Plugin Delay Compensation) igenom?

Om ja, går den att stänga av?

Jo men jag antar att det är nåt sånt som krånglar, men vad jag har förstått ska ska väl sonar ha full kompensation för det där. Eller??

Livet är förvirrande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Sonar ska ha PDC. Sen vet vi inte vilken version du har eller vilken kompressor du använder, men ändå...

Jag har ingen bot i huvudet, men det här kan vara en lösning i alla fall.

Om kompressorn inte rapporterar om eller hur mycket latency som uppstår finns det inget för PDC att kompensera.

Voxengo Latency Delay rapporterar latency i önskvärd storlek till Sonar så ser programmet till att spåren hamnar i fas igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, Sonar ska ha PDC. Sen vet vi inte vilken version du har eller vilken kompressor du använder, men ändå...

Jag har ingen bot i huvudet, men det här kan vara en lösning i alla fall.

Om kompressorn inte rapporterar om eller hur mycket latency som uppstår finns det inget för PDC att kompensera.

Voxengo Latency Delay rapporterar latency i önskvärd storlek till Sonar så ser programmet till att spåren hamnar i fas igen.

Godis! Ska pröva. Tackar tackar

--------------

Nu har jag prövat allt och lite till, och det verkar som att delaykompensationen inte funkar alls, oavsett vilka pluggar jag använder. Vet någon om det går att slå på och av den någonstans, eller om det finns några inställningar att göra??

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar kanske bara har PDC på vanliga kanaler och inte på bussar... (låter osannolikt dock men det finns ju fler program som saknar full PDC).

Sonar har delaykompensation på allt, inkl bussar, och även externa outboards.

/Melker

Jo det är ju vad jag har hört också... Har upptäckt att man kan slå av och på delaykompensationen för VST plugins, men det är aktiverat på alla pluggar och jag hittar ingen funktion för att stänga av och på kompensationen för busarna. Man kan bli vansinnig för mindre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version är det har av Sonar?

Sonar kan tappa kompensationen, eller rättare sagt "komma av sig" om man lägger upp en plugg på en buss i farten, dvs när man samtidigt spelar upp projektet. Ett "stop/start" räcker då för att Sonar ska komma i fas igen.

Men det är kanske inte det som är problemet?

/Melker

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version är det har av Sonar?

Sonar kan tappa kompensationen, eller rättare sagt "komma av sig" om man lägger upp en plugg på en buss i farten, dvs när man samtidigt spelar upp projektet. Ett "stop/start" räcker då för att Sonar ska komma i fas igen.

Men det är kanske inte det som är problemet?

/Melker

OK... Tack för det! Jag vet inte om det är det jag har gjort. Men det är ju bra att veta i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version är det har av Sonar?

Sonar kan tappa kompensationen, eller rättare sagt "komma av sig" om man lägger upp en plugg på en buss i farten, dvs när man samtidigt spelar upp projektet. Ett "stop/start" räcker då för att Sonar ska komma i fas igen.

Men det är kanske inte det som är problemet?

/Melker

OK... Tack för det! Jag vet inte om det är det jag har gjort. Men det är ju bra att veta i alla fall

Nu kom jag på en annan sak... ...om du tittar på dina två bussars utgångar - har de samma utgång? Det kan eventuellt vara så att en går till en annan buss (t.ex. en masterbuss du själv skapat eller liknande), medan den andra går direkt till ett ljudkorts utgång? Detta har hänt mig några gånger, och om en av bussarna går direkt ut till ett ljudkort, medan den andra går till "via en annan buss", så kommer det tveklöst att bli "fel" i timingen mellan dessa två. Sätt isf båda trumbussarnas utgångar till samma... ...så är det hela i hamn.

/Melker

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version är det har av Sonar?

Sonar kan tappa kompensationen, eller rättare sagt "komma av sig" om man lägger upp en plugg på en buss i farten, dvs när man samtidigt spelar upp projektet. Ett "stop/start" räcker då för att Sonar ska komma i fas igen.

Men det är kanske inte det som är problemet?

/Melker

OK... Tack för det! Jag vet inte om det är det jag har gjort. Men det är ju bra att veta i alla fall

Nu kom jag på en annan sak... ...om du tittar på dina två bussars utgångar - har de samma utgång? Det kan eventuellt vara så att en går till en annan buss (t.ex. en masterbuss du själv skapat eller liknande), medan den andra går direkt till ett ljudkorts utgång? Detta har hänt mig några gånger, och om en av bussarna går direkt ut till ett ljudkort, medan den andra går till "via en annan buss", så kommer det tveklöst att bli "fel" i timingen mellan dessa två. Sätt isf båda trumbussarnas utgångar till samma... ...så är det hela i hamn.

/Melker

Tack för bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...