Jump to content
Annons

SM57 eller MT57?


Tranback

Recommended Posts

Hej

jag ska köpa en mic till gitarrförstärkaren och då har jag hört att Shures SM57:a är bra, men jag hittade en mic som hette TSM MT57 som verkar var en kopia av SM57:an och TSM micken kostar bara 400 medans Shure micken kostar 1000 då undrar jag om det är värt att lägga så mkt pengar bara för att det är ett märke eller om kopian funkar lika bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja, det brukar väll vara en anledning till att dem är dyrare. 😆

Ja, fast ibland kan man fundera på om prisskillnaden inte bara beror på märket...?

(Men i det här fallet har jag ingen koll alls!)

Men jag gillar vår TSM MT87S-mikrofon, så TSM gör inte bara skräp iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett väldigt begränsat test som jag själv gjort men det var mest bara av intresse för att se skillnader i frekvensåtergivning. Brus spelas upp genom en högtalare, mikarna placeras så nära varandra som möjligt varpå bruset spelas in. Detta visar att MT57 och SM57 har väldigt snarlik karaktär framifrån. Dock visade ytterliggare några tester att MT57'an tycktes ta in mer bas än SM57'an i sidled och bakifrån vilket bör göra den något mer rundgångskänslig. En annan möjlig skillnad är proximity effekten som bara kan mätas upp om mikrofonerna får mäta på olika avstånd från högtalaren. Får jag lite tid över så kanske jag gör en bättre mätning framöver.

Nåja, slutpratat. Här är en bild från Cubase inbyggda spektrumanalysator:

miktest.jpg

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett väldigt begränsat test som jag själv gjort men det var mest bara av intresse för att se skillnader i frekvensåtergivning. Brus spelas upp genom en högtalare, mikarna placeras så nära varandra som möjligt varpå bruset spelas in. Detta visar att MT57 och SM57 har väldigt snarlik karaktär framifrån. Dock visade ytterliggare några tester att MT57'an tycktes ta in mer bas än SM57'an i sidled och bakifrån vilket bör göra den något mer rundgångskänslig. En annan möjlig skillnad är proximity effekten som bara kan mätas upp om mikrofonerna får mäta på olika avstånd från högtalaren. Får jag lite tid över så kanske jag gör en bättre mätning framöver.

Nåja, slutpratat. Här är en bild från Cubase inbyggda spektrumanalysator:

miktest.jpg

/Majken

säger mig tyvär inte så mkt jag är fortfarande ny på det här med studio men är det värt att lägga ner 600 spänn till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en mt57a som jag enbart använder till att micka gitarrförstärkaren med, men planerar att köpa en sm57a istället då jag inte är tillfredställd med ljudet i nuläget. Fast det vette fan hur stor skillnaden blir...

Link to comment
Dela på andra sajter

säger mig tyvär inte så mkt jag är fortfarande ny på det här med studio men är det värt att lägga ner 600 spänn till?

Om du frågar mig, nej. Då är det bättre att lägga de pengarna på något annat. Kanske en till mikrofon av en annan typ. Alternativt att köpa 2st MT 57'or för att kunna mika stärkaren med två mikrofoner och få större möjlighet att skruva till ljudet. För visst är det skillnad mellan mikrofonerna men den är väldigt liten och egentligen finns inget som talar för att skillnaden skulle vara till SM57'ans fördel.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

säger mig tyvär inte så mkt jag är fortfarande ny på det här med studio men är det värt att lägga ner 600 spänn till?

Om du frågar mig, nej. Då är det bättre att lägga de pengarna på något annat. Kanske en till mikrofon av en annan typ. Alternativt att köpa 2st MT 57'or för att kunna mika stärkaren med två mikrofoner och få större möjlighet att skruva till ljudet. För visst är det skillnad mellan mikrofonerna men den är väldigt liten och egentligen finns inget som talar för att skillnaden skulle vara till SM57'ans fördel.

/Majken

ok tack så mkt då lägger jag pengarna på en MT57 och sparar lite kosing till ett digitalt trummset eller en ny stärkare har inte bestämmt mig än

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog hålla med Majken. Jag har använt båda och har du inte hållt på så mycket med inspelning eller är en mycket kräsen och erfaren gitarrist så tror jag inte du hör så mycket skilnad om någon alls. Den stor skillnaden ligger i hålbarht. Men skall du bara använda den hemma eller i en studio så spelar det nog inte så stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...