Jump to content
Annons

Musikbörsen


soda_jam

Recommended Posts

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danny Cort (oregistrerad)
Du kan väl spela hyffsat i alla fall? Önskar att jag också hade STIM-pengar att spendera, men det får man nog inte så mycket av idag, när man influeras av gamla gubbar som släppte sina mästerverk för 30 år sedan.

Ligger nåt i det.

Men jag växte upp med dom mästerverken så jag har inte det förhållandet till den musiken idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så gammal är du väl inte? Eller menar du kanske dina influensers mästerverk?

Jo.

Så gammal är jag.

Aha. Det trodde jag inte...

Och för alla er som ger fan i min och Dannys privata konversation, så vore det i alla fall intressant att få höra om någon annan upplevt något som jag skrev om tidigare. Affären var som sagt Musikbörsen och stan är Linköping.

EDIT: Stavfel, meningsbyggnad, trötthet.

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde en GR-33 gitarrsynt av Musikcentralen i Växjö för något år sedan. Dagen efter jag gjort beställningen ringde en snubbe från butiken och sa att de hade ett demoex inne om jag ville ha den istället för en ny, typ 6-700 spänn billigare. Ett par dagar senare dök synten upp, i helt perfekt nyskick. Tyvärr hade de glömt packa ner gk-sladden, den hade tydligen försvunnit fick jag höra. De hade istället ordnat så att generalagenten skulle skicka en, den fick jag två dagar senare och dessutom en 10 m sladd istället för 5m som följer med synetn.

Så det finns nog ändå en och annan reko musikhandel därute 😛

Gillar oxå överlag Musikcentralen. Sen är väl en stor del i problemet att det är många "kjedjor" som anställer "säljare" snarare än ämneskunniga människor.

Det hörs ju snabbt på en butiksanställd vad det är för typ, hur snacket låter alltså.

Sen finns det små fina affärer som man är välkommen in i även om man inte är där för att handla något, det är de affärerna som satsar på långvariga relationer med kunder, istället för att sälja så mycket skit man kan under en dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på hur mycket man köper eller?

På Musikbörsen i MALMÖ blir jag alltid bemött med öppna armar & två kunniga expediter.

Å andra sidan så köper jag grejer för runt tusenlappen varje gång...upp till tio lock i månaden. Hur mycket köper du grejer för? Inget?

Det kostar pengar att ha snorungar hängande i sin butik hela dagarna vettu.

Vad tror du om det hade varit så på Konsum? Att du hade gått & klämt & smakat på varenda äpple i grönsaksdisken & sen gått därifrån med ett "jag kommer tillbaks"

Jo, tjenare.

Ja, du har kanske rätt. Första gången jag blev illa bemött var när jag skulle köpa ett ynkligt ljudkort för 3500 spänn.

Andra gången jag blev illa bemött var när jag och en kompis skulle handla ett elpiano för strax under 10000 spänn. Men det är klart, det är ju några av dem "billigare" elpianon dem har, så det är ju inte kostigt dem var otrevliga.

Tredje gången var när jag och två kollegor skulle starta studion vi har nu, och vi skulle lyssna på monitorer. Men monitorer är ju också skitsaker, så varför skulle dem få plats en minsta gnutta trevlighet och service där?

"OBS: Det ovan är skrivet med en MASSA ironi"

Well well, tredje gången gillt, det var sista gången jag satte min fot där. Resten av grejerna vi egentligen skulle köpa där, med ett totalt värde av minst 40.000 köpte vi in andra ställen istället.

För övrigt tycker jag att man ska ha samma service till ALLA kunder, oavsett om det är 12-åringar som bara vill ha plektrum till sin gitarr, eller 50-åriga farmödrar som vill göra en marraccas till sitt barnbarn. Inte bara dem som köper saker för 100.000 om året och dem som känner personalen personligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått mycket bra bemötande och gjort "dealar" med både Musikbörsen Göteborg och Musikbörsen Jönköping,

men Linköping har däremot trampat snett i artighet, service och vilja att lyssna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Silverstar (oregistrerad)

Jag har gjort bra dealer med Musikbörsen Jönköping. Men bemötandet har aldrig varit bra när jag haft problem med någonting.

Värst var när min nya musikdator inte fungerade och jag under 8 månaders tid fick kämpa för att få den lagad eller utbytt! Efter ca. 30 resor och massor av telefonsamtal och hot om ARN fick jag tillslut pengarna tillbaka.

I det läget tror jag ingen annan hade handlat där igen, men jag gjorde det i alla fall och nu är de jättetrevliga mot mig. De skulle väl bara våga annat, jag har trots allt köpt prylar för drygt 150.000 kr hitintills... 🙂

>Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Musikbörsen i Malmö...*suck!* De visste ju för tusan inte ens vad en Mellotron var... Jag tycker att hela den affären känns som en fritidsgård med många anställda som inte kan ett smack.

En gång t.ex. skulle jag och en polare in och köpa en ny mikrofon till honom. Vi fick hjälp utav en kille som bad oss peka ut vilka mikrofoner vi var intresserade utav i glasmontern. Ta ut och titta på dem kom inte på fråga. När vi pekade på en ADK mik och frågade vad den kostade så svarade han: "Öh...Det vet jag inte. Jag ska kolla men den kostar många pengar..."

Vi tröttande på den dryga attityden och stack till Feedback som efter lite snack om vad vi behövde fixade fram en bra mikrofon utan dryg attityd, dumma kommentarer eller något annat.

(ADK mikrofonen kostade i själva verket runt 4000:- vilket min kompis hade räknat med att lägga...)

Det var iof sig väldigt länge sedan kan jag tillägga så jag hoppas att de skärpt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på hur mycket man köper eller?

På Musikbörsen i MALMÖ blir jag alltid bemött med öppna armar & två kunniga expediter.

Å andra sidan så köper jag grejer för runt tusenlappen varje gång...upp till tio lock i månaden. Hur mycket köper du grejer för? Inget?

Det kostar pengar att ha snorungar hängande i sin butik hela dagarna vettu.

Vad tror du om det hade varit så på Konsum? Att du hade gått & klämt & smakat på varenda äpple i grönsaksdisken & sen gått därifrån med ett "jag kommer tillbaks"

Jo, tjenare.

Det där var fan det mest korkade inlägget jag har läst på länge...

Det msåte avra skönt för dig att veta hur mycket pengar alla har att lägga på musikutrustning...

Den som köper ett plektrum en gång ska förmodligen förr elelr senare köpa ny gitarr elelr förstärkare och då är det kanske 10-20000 som man ska lägga upp och inte 5 kr.

Har blivit så otroligt dåligt bemött på Musikbörsen varenda gång jag har haft oturena tt vara där... Nu går jag tine ens dit längre om det itne är akut nödfall... och då köper jag definitivt inget dyrt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att hela den affären känns som en fritidsgård med många anställda som inte kan ett smack.

Det var en riktigt bra beskrivning på Musikbörsen i Malmö, tycker jag. 🙂

Men i och för sig, nu när 4Sound-kedjan finns, plus alla billiga onlinebutiker, så finns det ingen anledning till att köpa sina varor hos skräpbutiker, som t.ex Musikbörsen i Malmö, som saknar allt som har med service att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men i och för sig, nu när 4Sound-kedjan finns, plus alla billiga onlinebutiker, så finns det ingen anledning till att köpa sina varor hos skräpbutiker, som t.ex Musikbörsen i Malmö, som saknar allt som har med service att göra.

..nej varför köpa billigt hos musikbörsen när man kan köpa dyrt hos 4sound... 😆

konstigt, men vart jag än går, så brukar jag känna att jag blir som vänligast bemött då jag själv går in i butiken med en vänlig och respektfull attityd gentemot dem som jobbar i affären. jag tillåter mig förstå att de har mycket att göra hela tiden, och att de också bara är människor som försöker hantera alla möjliga typer av unika människor till kunder samtidigt som de sköter affärer och beställningar från mängder av olika underleverantörer till hundratals kunder varje dag.

... ja.. det finns ju dock sådana som helt uppenbart saknar social kompetens. vad sådana människor gör som innehavare/anställda i musikaffärer har jag svårt att förstå, men uppenbarligen existerar de även där. det har jag sett bevis på. och det är synd att det finns. men vadå. kommer man inte överens med försäljare i en viss butik, så är det ju bara att byta till någon annan. som förhoppningsvis håller lika bra priser....

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte min Jackson Kelly från MB i Linköping, den skulle kosta 28.000; transparent svart med Kahler-stall. De tog beställningen och fick tydligen klartecken från både Jackson USA och generalimportören i Sverige (kommer inte ihåg vad de heter) att gitarren skulle kunna levereras om ca. 3 månader.

Kahler gick dock i konken några månader tidigare, och sen upptäckte väl Jackson att de inte hade nog med Kahler-stall för att bygga min gitarr; detta fick MB veta efter två månader.

Jag hade under tiden ändrat mig i stallfrågan; och nåt Floyd Rose ville jag hur some helst inte ha. Så jag bad dem ta hem en med ett tunamatic, string through body, stall istället.

Skulle ta ytterligare 3 månader enligt Jackson.

6 månader senare (8 månader totalt) så kom gitarren till generalimportören en fredag. Jag hade inte tid att gå på banken, och man kan inte ta ut hur mycket stålar från bankomaten som helst per vecka... så jag ringde ner till MB (jag bodde i Uppsala 8 månader senare 😛) och efter ett kort samtal så kunde jag hämta gitarren hos leverantören och betala i början på den efterföljande veckan.

Priset hade under tiden dessutom sjunkit noterbart, istället för 28.000 så behövde jag bara betala 22.000 som plåster för att det hela tagit så lång tid.

Jag vet inte, försöker nog säga att mina erfarenheter inte överensstämmer med de negativa erfarenheterna som tagits upp tidigare här i tråden. Till saken hör även att jag inte var någon stor kund hos MB innan den här beställningen heller. Men det beror nog på butik... har ingenting annat än gott att säga om Linköpingsbutiken i.a.f.

Vet inte om det kostar så mycket att ha snorungar hängande i butiken, men på sätt och viss har du väl rätt. Kanske onödigt att dyka upp några dagar i veckan, hänga där en halvtimme med polarna och tumma på alla Les Paul-gitarrer med en prislapp på 20.000+ när du har ett CSN-bidrag på 940 pix månaden (eller vad tusan kidsen får nuförtiden).

Jag fattar inte ens att de har de dyrarer gitarrerna ute. För egen del så kan jag säga att jag aldrig skulle köpa en som hängt ute så där... har haft min Kelly i fem år nu, finns inte en enda repa på den; detsamma går garanterat inte att säga om gitarrerna i de flesta musikaffärerna (och jag är inte anal kring detta, men jag är försiktig med min 20K+ gitarr; det räcker i stort sett med att dra ner t-shirten över bältesspännet och se till att man vet vart man har alla väggar och bord omkring sig -- så jäkla svårt är det inte).

Var f.ö. på 4sound i Visby nu i veckan... och visst fan satt där fyra fjortonåringar i långt hår och med vintermössor och fingrade på alla dyra gitarrer de kom åt. Jag var där i nån timme, och de hade fortfarande inte gått när jag lämnade butiken. 4sound i Visby är i övrigt riktigt bra dock, men jag skulle inte köpa något annat än en gitarr de tvingades beställa från leverantör ifrån... vill inte ha bältes-, dragkedje- och knapprepor på mina gitarrer; oavsett om gitarren kostar 50 eller 5 tusen (ska köpa en Epiphone Les Paul Studio Gothic snart hade jag tänkt; som tur är så har de inte den modellen hemma 🙂).

Redigerat av Xipe
Link to comment
Dela på andra sajter

..nej varför köpa billigt hos musikbörsen när man kan köpa dyrt hos 4sound... 😛

Är det några speciella varor du menar?

Faktiskt så har 4sound varit billigare eller haft samma priser som Musikbörsen med ALLA varor jag jämnfört med.

Fast jag har i och för sig bara jämnfört cirka 25-30 varor inom studio-området, och det KAN ju hända att det varit ren slump.

Men jag tror det inte.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte min Jackson Kelly från MB i Linköping, den skulle kosta 28.000; transparent svart med Kahler-stall. De tog beställningen och fick tydligen klartecken från både Jackson USA och generalimportören i Sverige (kommer inte ihåg vad de heter) att gitarren skulle kunna levereras om ca. 3 månader.

Kahler gick dock i konken några månader tidigare, och sen upptäckte väl Jackson att de inte hade nog med Kahler-stall för att bygga min gitarr; detta fick MB veta efter två månader.

Jag hade under tiden ändrat mig i stallfrågan; och nåt Floyd Rose ville jag hur some helst inte ha. Så jag bad dem ta hem en med ett tunamatic, string through body, stall istället.

Skulle ta ytterligare 3 månader enligt Jackson.

6 månader senare (8 månader totalt) så kom gitarren till generalimportören en fredag. Jag hade inte tid att gå på banken, och man kan inte ta ut hur mycket stålar från bankomaten som helst per vecka... så jag ringde ner till MB (jag bodde i Uppsala 8 månader senare 😛) och efter ett kort samtal så kunde jag hämta gitarren hos leverantören och betala i början på den efterföljande veckan.

Priset hade under tiden dessutom sjunkit noterbart, istället för 28.000 så behövde jag bara betala 22.000 som plåster för att det hela tagit så lång tid.

Jag vet inte, försöker nog säga att mina erfarenheter inte överensstämmer med de negativa erfarenheterna som tagits upp tidigare här i tråden. Till saken hör även att jag inte var någon stor kund hos MB innan den här beställningen heller. Men det beror nog på butik... har ingenting annat än gott att säga om Linköpingsbutiken i.a.f.

Vet inte om det kostar så mycket att ha snorungar hängande i butiken, men på sätt och viss har du väl rätt. Kanske onödigt att dyka upp några dagar i veckan, hänga där en halvtimme med polarna och tumma på alla Les Paul-gitarrer med en prislapp på 20.000+ när du har ett CSN-bidrag på 940 pix månaden (eller vad tusan kidsen får nuförtiden).

Jag fattar inte ens att de har de dyrarer gitarrerna ute. För egen del så kan jag säga att jag aldrig skulle köpa en som hängt ute så där... har haft min Kelly i fem år nu, finns inte en enda repa på den; detsamma går garanterat inte att säga om gitarrerna i de flesta musikaffärerna (och jag är inte anal kring detta, men jag är försiktig med min 20K+ gitarr; det räcker i stort sett med att dra ner t-shirten över bältesspännet och se till att man vet vart man har alla väggar och bord omkring sig -- så jäkla svårt är det inte).

Var f.ö. på 4sound i Visby nu i veckan... och visst fan satt där fyra fjortonåringar i långt hår och med vintermössor och fingrade på alla dyra gitarrer de kom åt. Jag var där i nån timme, och de hade fortfarande inte gått när jag lämnade butiken. 4sound i Visby är i övrigt riktigt bra dock, men jag skulle inte köpa något annat än en gitarr de tvingades beställa från leverantör ifrån... vill inte ha bältes-, dragkedje- och knapprepor på mina gitarrer; oavsett om gitarren kostar 50 eller 5 tusen (ska köpa en Epiphone Les Paul Studio Gothic snart hade jag tänkt; som tur är så har de inte den modellen hemma 🙂).

Om du inte har något negativt att säga om Musikbörsen efter den ramsan så vet jag tine avd som skulle kunan få dig irriterad...

Tycker alltid det är lika störigt när personalen i musikaffären hänvisar till "leverantören" - När jag har beställt så är det ju musikaffärens problem att skaffa fram det jag vill ha. Skiter fullkomligt i hur det går till bara jag får min produkt och inte får vänta 8 månader på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag väl partisk, eftersom jag själv jobbar i musikaffär... Lite som att be om stryk, typ.

Kan bara tala för den butiken jag själv jobbar i, för övrigt Slagverket Musikbörsen i Stockholm, och vi försöker hjälpa kunderna. Helt enkelt.

Självklart blir en och annan kund missnöjd med bemötande/leveranstid/service/reparation osv.

Fullt naturligt. Även musikhandlare kan ha en dålig dag.

Men hur många tycker att det är skitkul att ha ett koppel fjuniga tonåringar som gör sitt bästa för att slå sönder tre eltrumset samtidigt, i sisådär tre fyra timmar i sträck? Eller de glada gossar som tyckte att vår arbetsplats funkade kanon som replokal?

Jag tycker att det är jobbigt iaf.

Vad gäller leveranstider är iaf min tumregel: lova inget!

Har man inte lovat har man inget att leva upp till. Trist, men tyvärr sant. Att grejerna ska dyka upp på ett par dar är inte omöjligt, om leverantörerna har det på lager, och deras lagerkillar får tummen loss... Brukar väl gå sådär... Självklart är vissa leverantörer bättre på att jobba för oss, och i slutändan kunden. Andra, well... man blir rätt så deprimerad...

Men har inte Luthman eller Crafton eller whoever det på lager, och om det är nåt ganska specifikt, så kan det ta tid. Tex har Yamaha ungefär 6 månaders leveranstid på trummor som inte finns i lager. brukar bli ungefär 8 månader... tyvärr. Inte så himla mycket vi kan göra åt saken. Kanske eventuellt att låna ut nåt så länge, men det är inte heller så lätt, eftersom vi loosar rätt mycket stålar på det.

Bäst är säklart att kolla upp leveranstid i förväg, och försöka elda i baken på leverantören!

Nästa issue är väl kunnandet. Jag är skitbra på trumgrejer tex. Helt ok på ljudkort och hitech. Halvbra på gitarrgrejer mm. Det som gäller är bara att inte låtsas att jag kan allt. Det finns inte en sportmössa att jag personligen ska hinna eller orka eller ens ha lust att testa och lära mig femton olika digitalportor, eller trettio syntmoduler eller whatever. Speciellt med den lönepolitiken som finns inom handels...

😛

Anyway... vill ni handla av oss, gör det! Förhoppningsvis kan vi ge er ett pris, och dessutom service ni är nöjda med. Konstigt nog blir en del människor ALDRIG nöjda. En del ska ALLTID ha rabatt, även om dom köper två plektrum. Testa det på ICA... 🙂

Trevliga kunder, typ Tomazo här på sidan, får såklart extra hjälp. Vem fasen vill hjälpa nån som är otrevlig? Då gör man vad man måste.

Nåja, slutsvammlat, och sovtid...vintertid dessutom!

Mycket text blev det...Hoppas att jag inte klivit på nåns tår.

/ Hefu

Link to comment
Dela på andra sajter

givetvis har ni rätt att ha hur lång leveranstid ni behöver på trummor - men som du själv säger ska det stå kalrt för kunden från början, det ska inte komma som en överraskning när man ahr betalt och allt.

och självklart finns det störningsmoment i en musikaffär men så är det ju att ha ett serviceyrke? 😛

Och det finns trevliga personer på musikaffärer också men fan ta mig tine på musikbörsen i malmö iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har något negativt att säga om Musikbörsen efter den ramsan så vet jag tine avd som skulle kunan få dig irriterad...

Tycker alltid det är lika störigt när personalen i musikaffären hänvisar till "leverantören" - När jag har beställt så är det ju musikaffärens problem att skaffa fram det jag vill ha. Skiter fullkomligt i hur det går till bara jag får min produkt och inte får vänta 8 månader på den.

😛 Poängen var väl dock att de höll mig informerad under hela förloppet och dessutom sänkte priset med över 20% (gissar iofs att leverantören fick stå för en del av det)... och gitarrer i den där prisrangen ligger ju inte på lager ens hos Jackson så.

Hade det gällt en Les Paul Studio eller någon annan mellanmodell så hade jag dock förmodligen avbeställt efter fyra veckor och sökt mig någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt så har 4sound varit billigare eller haft samma priser som Musikbörsen med ALLA varor jag jämnfört med.

Fast jag har i och för sig bara jämnfört cirka 25-30 varor inom studio-området, och det KAN ju hända att det varit ren slump.

Måhända på webben eller i katalogen. Men gå dit och deala lite med dom i butiken, så får du se 😛 Men var för guds skull inte arrogant eller "krävande" då du förhandlar om priser. Då tröttnar dom ganska snabbt, har jag märkt. Bemöt dem i butiken så som du själv vill bli bemött. De är också bara människor. Ok... det finns assholes som jobbar i musikaffär också. Men dom ska man ju skita i.

Sedan, ni som tjurar för att musikaffärskillar "skyller" på leverantören. Lär er hur branschen funkar istället! Musikaffärer är helt beroende av sina leverantörer som är mellanhänder mellan fabriken och dem, och affärerna själva är i sin tur mellanhand ut till slutkund. Om du kommer och beställer en Fenderstrata av sällsynt modell och ännu mer sällsynt färg kan du t ex inte förvänta dig att den ska finnas för leverans inom två dagar. Om musikaffärskillen ringer Fender och frågar, och Fender säger att just denna strata inte finns på lager i Sverige utan har cirka tre månaders leveranstid, så är det bara att acceptera. Att lova ett exakt datum för leverans är i ett sånt läge också omöjligt. Gitarren ska tillverkas, sedan skeppas med båt över till europa, och sedan distribueras med långtradare mellan länderna, och därefter till musikaffärerna. Flera led alltså. Omöjligt att beräkna exakt hur mycket tid det kommer ta.

Och i varje land handlar det också om fysiskt lagerutrymme. Självklart väljer de hellre att ha nya och mer lättsålda modeller i stora antal i lager, än enstaka ex av specialfärger och -modeller. Efterfrågan styr tillgången, även här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur många tycker att det är skitkul att ha ett koppel fjuniga tonåringar som gör sitt bästa för att slå sönder tre eltrumset samtidigt, i sisådär tre fyra timmar i sträck? Eller de glada gossar som tyckte att vår arbetsplats funkade kanon som replokal?

Jag tycker att det är jobbigt iaf.

Det är väl skitenkelt? Gå fram till dom och berätta för dom på ett vänligt sätt att du inte tycker dom ska fortsätta. Så länge det bara är ett fåtal som ni har problem med så är det väl bara att säga till dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt så har 4sound varit billigare eller haft samma priser som Musikbörsen med ALLA varor jag jämnfört med.

Fast jag har i och för sig bara jämnfört cirka 25-30 varor inom studio-området, och det KAN ju hända att det varit ren slump.

Måhända på webben eller i katalogen. Men gå dit och deala lite med dom i butiken, så får du se 😆

Nja, det där har väll inte direkt med att göra vilken kedja affären är med i, utan snarare från affär till affär, till och med från säljare till säljare.

Jag kan inte tänka mig att att gnälliga säljare som finns på Musikbörsen i Malmö ger bättre priser än de riktigt schyssta säljare i Halmén Musik, som är med i 4Sound.

Och Musikbörsen har väll egentligen bara haft lägre priser för att de varit den största kedjan. 4Sound är väll ännu större nu? (rätta mig om jag har fel 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt så har 4sound varit billigare eller haft samma priser som Musikbörsen med ALLA varor jag jämnfört med.

Fast jag har i och för sig bara jämnfört cirka 25-30 varor inom studio-området, och det KAN ju hända att det varit ren slump.

Måhända på webben eller i katalogen. Men gå dit och deala lite med dom i butiken, så får du se 😆 Men var för guds skull inte arrogant eller "krävande" då du förhandlar om priser. Då tröttnar dom ganska snabbt, har jag märkt. Bemöt dem i butiken så som du själv vill bli bemött. De är också bara människor. Ok... det finns assholes som jobbar i musikaffär också. Men dom ska man ju skita i.

Sedan, ni som tjurar för att musikaffärskillar "skyller" på leverantören. Lär er hur branschen funkar istället! Musikaffärer är helt beroende av sina leverantörer som är mellanhänder mellan fabriken och dem, och affärerna själva är i sin tur mellanhand ut till slutkund. Om du kommer och beställer en Fenderstrata av sällsynt modell och ännu mer sällsynt färg kan du t ex inte förvänta dig att den ska finnas för leverans inom två dagar. Om musikaffärskillen ringer Fender och frågar, och Fender säger att just denna strata inte finns på lager i Sverige utan har cirka tre månaders leveranstid, så är det bara att acceptera. Att lova ett exakt datum för leverans är i ett sånt läge också omöjligt. Gitarren ska tillverkas, sedan skeppas med båt över till europa, och sedan distribueras med långtradare mellan länderna, och därefter till musikaffärerna. Flera led alltså. Omöjligt att beräkna exakt hur mycket tid det kommer ta.

Och i varje land handlar det också om fysiskt lagerutrymme. Självklart väljer de hellre att ha nya och mer lättsålda modeller i stora antal i lager, än enstaka ex av specialfärger och -modeller. Efterfrågan styr tillgången, även här.

Ja men fortfarande om musikaffären lovar ett leveransdatum så ska jag ahr gitarren då - och jag skiter fortfarande i hur de skaffar fram den men jag vill tine höra "vi har problem emd vår leverantör" för det är inte MITT problem att fixa... jag har ju bara köpt gitarren. Givetvis är det musikaffären som ska ta tag i problemet

och ja jag vet nog precis lika väl som du hur branschen fungerar och jag fattar at tom man beställer världens konstigaste modell i världens konstigaste färg så kan man tine få den på 1 vecka - men om affären lovar ex "tre månader" så är de det som gälelr. punkt slut. annars är de ju bara att ge fan i att lova saker man inte kan hålla???

Nu kan vi ju även gå in på fenomenet på musikbörsen att varorna de har på kampanj på nätet / i broschyrerna ofta inte ens finns ia ffären när man komerm dit och frågar. HAr hänt mig flera gånger att de inte har en blekaste aning om vad man snackar om när man frågar efter grejen.. KASST

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde dator för 4 veckor sedan på multidirect.com

I avtalet står d att dom ska ringa mig när datorn är klar, eller om ngt händer så att datorn blir försenad...

Dom skulle höra av sig inom 2 veckor efter min beställning, dom har inte ringt än! Jag har ringt 3 ggr o kollat vad som sker, varpå jag får svaret att dvd:n är inte på lager.

1:a gngen jag ringde fick jag svaret att dom skulle kolla varför datorn var försenad och sen höra av sig igen....

dom har inte ringt en enda gng...

detta är riktigt dåligt...

om dom inte hör av sig imorrn så ska jag ringa och spela upp en låt som jag inte är helt nöjd med (Tänk er att lyssna på en låt som är riktigt dåligt mixad genom telefon) *hemska tanke*

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tänka mig att att gnälliga säljare som finns på Musikbörsen i Malmö ger bättre priser än de riktigt schyssta säljare i Halmén Musik, som är med i 4Sound.

Kan det kanske ändå ha och göra med din enskilda relation till just en specifik säljare? Återigen tror jag att det är så enkelt att schysst attityd från dej betyder schysst attityd från säljaren, och kanske därmed bra priser. Det är min erfarenhet iallafall. Inom alla kedjor och butiker.

Inte en chans att 4sound är större än Musikbörsen förresten. Inte än iallafall. De kanske blir?

Aquiese: Musikaffären lovar troligtvis inget annat än vad de fått höra från sin leverantör. Har aldrig jag varit ute för iallafall. Om leverantören ändrar leveransdatum kan det bero på att de sagt fel från början, att fabriken brunnit ner. Att det är strejk nånstans i världen... etc etc... Varför ska man bli arg på killen bakom disken för att det skiter sig med ett leveransdatum som han kanske inte ens har makt över att påverka? Jag har varit ute för det några gånger, och visst är det irriterande när man väldigt gärna vill lägga vantarna på just den där gitarren man suktat efter länge, men att inte se längre än att bli förbannad på dem i butiken när leverantörerna strular är ju rent av barnsligt. Dom är troligtvis precis lika arga som du för att leverantören inte hållt vad den lovat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att sätta mig in i de problem med Musikbörsen som ni skriver om här. Har handlat på Musikbörsen i Gävle flera gånger, senast för ca 1 månad sedan och har alltid blivit vänligt bemött av personalen.

Jag har dock aldrig råkat ut för att prylar jag har köpt har pajjat så den delen kan jag inte kommentera, men det har hänt vid två tillfällen att jag har köpt prylar, fått hem dom och ändrat mig. När jag har kontaktat butiken och meddelat att jag ville byta så har det aldrig nånsin varit några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att de så motvilligt skickade din tc-pryl är för att de själva får stå för frakt och sen är det så fruktansvärt jättejobbigt och tidskrävande att skriva vad som är fel på en lapp, stoppa den i en låda med prylen, tejpa ihop, skriva adress och sen posta den 😆 . Har själv jobbat i butik så jag vet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

kristofer2000 (oregistrerad)

köpte turntables-nybörjar-paket på musikbörsen i västerås.

Efter en massa längtande så köpte jag dom äntligen och när jag kom hem till Sala (som ligger 4 mil utanför) och packade upp prylarna och kopplade ihop så märkte jag att det inte fanns någon ström adapter (aaarrrrgggghhh)

så efter nått telesamtal så skickade dom en adapter till mig (på det sättet vart jag väl bemött), dock tog det en vecka och det var fel adapter 🙁

så efter några fler samtal och sånt fick jag låna en annan mixer och adapter (som faktiskt passade). Och några veckor senare kom adaptern och den funkade.

Det var väll egentligen inget jättetråkigt med den här historien, för sånt här händer och det var ju (enligt musikbörsen i v-ås) stället dom beställer prylar på som tagit ur adaptern ur den stora kartongen!?!?

Det var bara det att dom lovade ersättning och det tog ett halvår ungfär innan jag fick en instruktions video jag sa jag ville ha. Tyvärr var den ej i europeiskt format så jag kunde inte kolla på den!

PZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tänka mig att att gnälliga säljare som finns på Musikbörsen i Malmö ger bättre priser än de riktigt schyssta säljare i Halmén Musik, som är med i 4Sound.

Kan det kanske ändå ha och göra med din enskilda relation till just en specifik säljare? Återigen tror jag att det är så enkelt att schysst attityd från dej betyder schysst attityd från säljaren, och kanske därmed bra priser. Det är min erfarenhet iallafall. Inom alla kedjor och butiker.

Inte en chans att 4sound är större än Musikbörsen förresten. Inte än iallafall. De kanske blir?

Haha, tror du inte jag försökt vara trevlig? Jag kan säga att jag är en väldigt tålmodig person och kan mycket väl förstå att folk kan ha en dålig dag, till och med säljare på Halmén.

Men eftersom säljarna på Musikbörsen i Malmö varit otrevliga ALLA gånger jag varit där, då finns det inga ursäkter.

Tror du inte 4Sound är större än Musikbörsen? Vad utgår du ifrån då? Vad jag kan se på Musikbörsens hemsida så är dem 13 butiker. 4Sound har 22 butiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...