Jump to content
Annons

Bygga Hardcase till en förstärkare.


jros

Recommended Posts

Hej!

Ska bygga ett case till min Blues Junior.

Var kan jag hitta vinkellistor, Hörnskydd, vridlås, handtag och allt sådant för såna cases till billiga priser?

Ljudia.se har en del, men ganska dyra tycker jag.

Sen behöver jag också något dämpmaterial på insidan. Var hittar jag detta?

MVH

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

allt förutom spånskivor hittar du på claes olson.. kolla på avdelningen beslag.. packmaterial hittar du bland väskorna..

spånskivor hittar du på byggmax

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan jag rekommendera nåt militärt överskottslager. De brukar ha lådor i alla dess former. Själv använder jag en gammal sjukvårdslåda med madrassbitar som dämpning, madrassen var gratis och lådan kostade 50:-. Hjul från Claes Ohlsson, köp dock de lite dyrare, annars kan det gå på tok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en del prylar på Claes Ohlsson. Tack för hjälpen.

Jag tror plywood håller bättre än spånskivor. Läst att de flesta hardcases är gjorde av det.

Lite dyrare men värt pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är händig och har rätt verktyg så kanske du kan komma undan billigt, men något du åtminstone bör överväga är att beställa en skräddarsydd case från tex Thomann. De gör casear till alla möjliga typer av utrustning, och i ditt fall skulle nog den här vara ett alternativ. Du bara anger vilket märke och modell du har, så bygger de en åt dig. Jag har själv en keyboardcase från Thomann och är imponerad av dess pris och kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är händig och har rätt verktyg så kanske du kan komma undan billigt, men något du åtminstone bör överväga är att beställa en skräddarsydd case från tex Thomann. De gör casear till alla möjliga typer av utrustning, och i ditt fall skulle nog den här vara ett alternativ. Du bara anger vilket märke och modell du har, så bygger de en åt dig. Jag har själv en keyboardcase från Thomann och är imponerad av dess pris och kvalitet.

Nice! Det visste jag inte att man kunde. Tack för det.

Är priset ett fast pris eller det är beroende på storlek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! Det visste jag inte att man kunde. Tack för det.

Är priset ett fast pris eller det är beroende på storlek?

Det är fast pris inom sin "serie", dvs Combo (för dig), Keyboard 61, Top etc. De har ju tom en svensk som svarar när man ringer dem, så då kan du ju höra om de har ritningar för Junioren. Men de har de säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! Det visste jag inte att man kunde. Tack för det.

Är priset ett fast pris eller det är beroende på storlek?

Det är fast pris inom sin "serie", dvs Combo (för dig), Keyboard 61, Top etc. De har ju tom en svensk som svarar när man ringer dem, så då kan du ju höra om de har ritningar för Junioren. Men de har de säkert.

Jo, ett stort plus för thomann. Dyra är dom inte heller.

Ska slå en pling till dom imorgon och höra vad dom säger :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Har byggt en hel del casar i mina dar, närmare 40 st skulle jag tro. Du ska använda dig av 7 mm plywoodskiva. Beslag finner du på Clas Ohlsson (dock har de begränsat sig rätt mycket på senaste tiden) annars är Thomann ett bra tips. Sök på Adam Hall och du hittar både schyssta hörnbeslag/styrlister/vinkellister. Kör med infällda handtag och butterflylås, annars ångrar du dig när du ska börja humpa grejerna. Köp inte de minsta hörnen, de täcker inte tillräckligt. Ett tips på inredningsmaterial är betongtäckmatta... Det ser ut som liggunderlag och används av t ex skanska och ncc när de ska isolera betongfundament utomhus. Klockren inredning -skyddar grejerna och är isolerande. Kolla med dina lokala byggfirmor, det borde inte vara svårt att få en spillbit gratis. Nita casen med 4,8 mm nitar. Det håller bergsäkert och är snyggt. Ska du ha hjul på casen, välj minst 2 med bromsklack - man vet ju aldrig vart casen hamnar i släpen/lastutrymmet... Måla plywoodbitarna innan du monterar listerna. Du sparar både tid och det blir snyggare. Måla minst 2 lager, gärna med ett lager klarlack också. Inte bara för utseende - det ska ju först o främst skydda plywooden mot all möjlig påfrestning som väta osv. Limma inredningen och plywooden för att kyla kan göra att inredningen släpper. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...