Jump to content
Annons

För mycket pengar.


thetrueprefix

Recommended Posts

En gång i tiden hade jag för mycket pengar och ett nästan fanatiskt frireligiöst kall att komma igång med en hemmastudio.

Detta har resulterat i att jag sitter med ganska mycket hårdvaruprylar och alldeles för lite kunskap, men det stora intresset kvarstår.

En sak gör mig fortfarnade sömnlös många nätter.

Hur kopplar jag bäst/smidigast i hop min utrustning?

Hårdvara:

Nord Lead 3

Korg MicroX

Roland Mc 303

Beheringer DX32

Cme Midiklav

ESI near06

ESI midi inerface 4x4

M-Audio Delta 1010LT

PC-intel p4, 2gig mm

Mjukvara:

Cubase

Live

Reason4

För tillfället så har jag kopplat alla syntar in i mixern, och har ett väldigt problem att få dom att synka och få in dom i datorn. Inte heller helt nöjd med resultatat när jag midiprogramerar dom via cubase, det tappas toner osv.

Denna okunskap har lett till att jag typ enbart sitter och jobbar i reason och att jag mår dåligt när jag tittar på min fina röda vän (NordLead3) som bara får agera liveinstrument.

Jag ska tillägga att jag pysslar med Trance/techno.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
En gång i tiden hade jag för mycket pengar och ett nästan fanatiskt frireligiöst kall att komma igång med en hemmastudio.

Detta har resulterat i att jag sitter med ganska mycket hårdvaruprylar och alldeles för lite kunskap, men det stora intresset kvarstår.

En sak gör mig fortfarnade sömnlös många nätter.

Hur kopplar jag bäst/smidigast i hop min utrustning?

Hårdvara:

Nord Lead 3

Korg MicroX

Roland Mc 303

Beheringer DX32

Cme Midiklav

ESI near06

ESI midi inerface 4x4

M-Audio Delta 1010LT

PC-intel p4, 2gig mm

Mjukvara:

Cubase

Live

Reason4

För tillfället så har jag kopplat alla syntar in i mixern, och har ett väldigt problem att få dom att synka och få in dom i datorn. Inte heller helt nöjd med resultatat när jag midiprogramerar dom via cubase, det tappas toner osv.

Denna okunskap har lett till att jag typ enbart sitter och jobbar i reason och att jag mår dåligt när jag tittar på min fina röda vän (NordLead3) som bara får agera liveinstrument.

Jag ska tillägga att jag pysslar med Trance/techno.

Tack på förhand.

Allvarligt talat så förstår jag inte varför man har flera sequenserprogram eftersom de alla erbjuder i stort sett detsamma och är lika bra. Okej för Reason då som kan erjuda mycket bra sakeratt det kan vara lönt köpa det istället för en massa fristående synthar, samplers. Anledningen till att jag säger detta är att jag läst flertal som haft fullt med prylar som du har men de kommer aldrig igång. För mycket saker leder lätt till det. Det är bättre att börja smått med ett fåtal saker och lära sig dem och bygga på allt eftersom istället för tvärtom. Med ett begränsat antal saker tvingas man lära sig dem istället för hoppa runt, runt, runt och runt och kommer till.....ingenting. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

hejdenberg (oregistrerad)

tack för tippsen .

drömmar finns iallafall än hos mej.

jodå mixer finns behringer+ lite instrument

en casio , pc mm

så vet inte hur jag ska gå vidare men får väl kolla lite på forumet och prata runt lite så får vi se om de blir nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvara:

Nord Lead 3

Korg MicroX

Roland Mc 303

-> Koppla in dessa i DELTA 1010LT

Beheringer DX32

-> Behövs inte

Cme Midiklav

-> Koppla in i datorn via USB

ESI near06

-> Koppla på någon av delta:ns out-portar

ESI midi inerface 4x4

-> Koppla in i datorn via USB

-> Midi out/in till respektive synth

M-Audio Delta 1010LT

-> PLugga in i datorn

PC-intel p4, 2gig mm

Mjukvara:

Cubase

Live

Reason4

-> Använd det du trivs med

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kopplingstipsen Kirre, lite synd att mixern blev ratad (tror att jag komer att använda den ändå för mixning eller nått). 🥰

Några tips på bra vst-effekter (gärna delay och kompressorer), nu när syntarna sitter direkt in i ljudkortet. Har ingen extern effektburk, använde de inbyggda i mixern innan(med inte så lyckat resultat dock).

Hur tungt är det för datorn med vst effekter och mjukvarusyntar?

Tusen frågor. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kopplingstipsen Kirre, lite synd att mixern blev ratad (tror att jag komer att använda den ändå för mixning eller nått). 😉

Några tips på bra vst-effekter (gärna delay och kompressorer), nu när syntarna sitter direkt in i ljudkortet. Har ingen extern effektburk, använde de inbyggda i mixern innan(med inte så lyckat resultat dock).

Hur tungt är det för datorn med vst effekter och mjukvarusyntar?

Tusen frågor. 🙂

Jag gillar classic-serien från Kjaerhaus audio som faktiskt är gratis. Beror lite på vad du är ute efter. KVR har en plugindatabas med betygsatta plugins där man kan kolla runt lite också.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack för kopplingstipsen Kirre, lite synd att mixern blev ratad (tror att jag komer att använda den ändå för mixning eller nått). 🙂

Några tips på bra vst-effekter (gärna delay och kompressorer), nu när syntarna sitter direkt in i ljudkortet. Har ingen extern effektburk, använde de inbyggda i mixern innan(med inte så lyckat resultat dock).

Hur tungt är det för datorn med vst effekter och mjukvarusyntar?

Tusen frågor. 🙂

🙁 ja du och vissa lär sig aldrig. vad ska du med ännu mera effekter till som du inte använder? du har redan mycket bra effekter som delay och kompressorer i Reason och Cubase som håller mycket hög klass. eller har du inte ens orkat titta på dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...