FiveReal Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Tjena! Har fixat mig en liten ministudio. Köpte en kondensatormick i veckan och har nu testat mig fram med diverse program för att se vilket som passar mig bäst. I tex Audacity, Ableton Live, Cool Edit, Fruityloops mm så har jag inga problem med mikrofonen, men i Cubase så hörs den knappt! Jag har satt Volym mätaren på max, dragit upp alla mätare under "F3". Har exakt samma device inställningar som i dem andra progemmen, men jag måste typ "stopa in micken i munnen och skrika" för att ljudaktivitets mätaren ska komma upp i en mellan nivå. Varför sjutton är det såhär? Tacksam för svar 😛
MarAfrem Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Hmmm... reglarna under "F3" har iaf inget med in-volymen att göra. Vad jag vet är det bara ut-volymen från ditt ljudkort, preamp m.m. som kan påverka. Har du ställt in audio-spårets input så att det är rätt output från ljudkortet som spelas in? Cubase har hittat ditt ljudkort? Du har gjort eventuella inställningar (om det står nåt om det i manualen)?
lavrell Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Tjena! Har fixat mig en liten ministudio. Köpte en kondensatormick i veckan och har nu testat mig fram med diverse program för att se vilket som passar mig bäst. I tex Audacity, Ableton Live, Cool Edit, Fruityloops mm så har jag inga problem med mikrofonen, men i Cubase så hörs den knappt! Jag har satt Volym mätaren på max, dragit upp alla mätare under "F3". Har exakt samma device inställningar som i dem andra progemmen, men jag måste typ "stopa in micken i munnen och skrika" för att ljudaktivitets mätaren ska komma upp i en mellan nivå. Varför sjutton är det såhär? Tacksam för svar 🙂 Har du ett ljudkort med preamp och fantommatning?
FiveReal Postat 16 mars 2008 Trådstartare Postat 16 mars 2008 (redigerat) Slagit på fantommatningen? yes, +48v knappen intryckt och spaken på micken som jag inte vet vad den heter, men som justerar hur mycket mycket ljud som kommer in i dem 3 olika lägena 0 -20 -10, står på 0 Så allt är precis som jag har det i dem andra inspelningsprogrammen, men ändå vill inte cubase... Här har jag bifogat en länk till en bild på hur det ser ut, Jag håller samma volym på rösten i bäggeprogrammen, och som ni ser så maxar nästan mätaren i mixcraf, medans jag i cubase har höjt några mätare men ändå kommer den inte långt upp så att säga.. En sak tycker jag är väldigt konstig... om jag skruvar ner mick ratten till 0 på externa ljudkortet när jag anbänder mixcraft, så dör ju ljudet, inget kommer in, Om jag gör samma sak i Cybase så händer inget, utan det kommer fortfarande in lika mycket ljud?! Väldigt tacksam för hjälp. Ljudkort : Externt Firewire, Phonic Firefly 302 Mick : TSM MT103 Redigerat 16 mars 2008 av FiveReal
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.