snowjim Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 (redigerat) Tja! NÀr man spelar in en en klaviatur sÄ kan man med lÀtthet fÄ ett sÄ kallat "dry sound", alltsÄ att parametrar om tangenttryck lagras. Detta gör att man kan Àndra pÄ ev fel som man gör nÀr man spelar in, kanske en ton hamnar lite för tidigt, eller sÄ blir en ton fel. Dessutom kan man Àven lÀgga pÄ effekterna i efterhand. Min frÄga Àr nu om detta gÄr att göra med elgitarrer med och isÄfall vad krÀvs för att det ska fungera? Redigerat 27 februari 2008 av snowjim
Demonproducenten Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Tja! NÀr man spelar in en en klaviatur sÄ kan man med lÀtthet fÄ ett sÄ kallat "dry sound", alltsÄ att parametrar om tangenttryck lagras. Detta gör att man kan Àndra pÄ ev fel som man gör nÀr man spelar in, kanske en ton hamnar lite för tidigt, eller sÄ blir en ton fel. Dessutom kan man Àven lÀgga pÄ effekterna i efterhand. Min frÄga Àr nu om detta gÄr att göra med elgitarrer med och isÄfall vad krÀvs för att det ska fungera? ja om du har en midigitarr
Limpan Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 enkelt svar: nej. en sĂ„dan gitarr skulle isĂ„fall vara en midi-gitarr, men ja vet knappt om ja vill kalla det en gitarr đ
snowjim Postat 27 februari 2008 TrĂ„dstartare Postat 27 februari 2008 Hehe ja men den kostade ju en del đ PĂ„ Pod XT finns det MIDI utgĂ„ng, fungerar det inte med denna ?
Daniel H Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Hehe ja men den kostade ju en del đ PĂ„ Pod XT finns det MIDI utgĂ„ng, fungerar det inte med denna ? Det finns en lillebror till den dĂ€r ocksĂ„ som Ă€r lite billigare, kolla jams sida om du Ă€r intresserad. SĂ€kert andra som har dem ocksĂ„, men jag har bara sett dem pĂ„ jam. Var vĂ€l ett test i studio pĂ„ dem för nĂ„got Ă„r sedan ocksĂ„.
Crownfield Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 AlltsÄ, du mÄste skilja mellan LJUD och MIDI. MIDI (Musical Instrument Digital Interface, har jag för mig att det stÄr för) Àr "styrsignaler", och Àr alltsÄ det du spelar in i datorn (och sedan upp) nÀr du pratar om klaviatur. Eftersom det Àr kontrollsignaler gÄr det mycket riktigt att Àndra toner osv i efterhand. Det Àr ju inte tonerna du har spelat in. Det Àr kontrollsignalerna (sÄ kallade "MIDI-meddelanden") om att en tangent ska tryckas in resp slÀppas (förenklat). Datorn spelar alltsÄ in MIDI-meddelanden (MIDI-inspelning) frÄn synten nÀr du spelar pÄ dess klaviatur. Datorn presenterar sedan detta grafiskt pÄ skÀrmen i tex Cubase, och dÀr kan du Àndra fram och tillbaks. Och sedan nÀr du spelar upp, sÄ skickar datorn tillbaks MIDI-meddelanden till synten som dÄ följer order och spelar upp melodin igen. Detta gÄr eftersom synten Àr en dator och ljudet som alstras av/inuti synten styrs av datorn. Inuti gör synten i princip ingen skillnad pÄ en signal frÄn dess egna klaviatur eller via MIDI (frÄn datorn). En elgitarr Àr ju ett mekaniskt instrument sÄtillvida att du alstrar ljudet genom att fysiskt slÄ an strÀngarna och fÄ dem att vibrera. Ljudet fÄngas upp av mikrofonerna och det omvandlas till elektriska impulser som skickas analogt via en kabel till (förenklat) ett ljudkort, och spelas in i datorn (tex Cubase) som en ljudinspelning. Signalerna som kommer in i datorn Àr sÄledes inte kontrollinformation (sÄsom i fallet med MIDI), utan den information Àr digitaliserad (inspelad) analog ljudinformation om hur ljudet lÀt. NÀr du sedan spelar upp Àr det ju inte lÀngre gitarren som spelar, utan en inspelning av gitarren som gÄr direkt frÄn datorn och ut i högtalarna (den fysiska, riktiga elgitarren Àr ju inte inblandad lÀngre). Men det finns ju som sagt "MIDI-gitarrer", som alltsÄ ser ut och fungerar rent mekaniskt som en vanlig elgitarr, men inuti omvandlar den information om hur du spelar till MIDI-meddelanden som den skickar ut och som spelas in i datorn (i tex Cubase), precis som om det kom frÄn en vanlig MIDI-klaviatur/synt. Datorn ser ingen som helst skillnad pÄ dessa meddelanden; den ser bara MIDI-meddelanden, oavsett om de kommer frÄn en klaviatur eller som i det hÀr fallet frÄn en MIDI-gitarr. DÀremot fungerar i regel sÄdana MIDI-gitarrer inte som ljudkÀllor i sig sjÀlva, dvs du kan inte skicka tillbaks MIDI-meddelande till den frÄn datorn. Du kan alltsÄ inte fÄ den att spela upp ljud igen, utan dina inspelade MIDI-meddelanden mÄste du skicka till nÄgon annan ljudkÀlla (en annan synt, ett mjukvaruinstrument, osv). NÄja, hoppas jag inte gjort dig mer förvirrad! Lycka till /R.
Crownfield Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 HÀr kan du lÀsa mer om MIDI (dvs information om kontrollinformationen som du fÄr in i datorn om du spelar in din klaviaturs MIDI-signaler): http://sv.wikipedia.org/wiki/MIDI (pÄ svenska) eller hÀr http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI (mer detaljerad information pÄ engelska). HÀr kan du lÀsa mer om "digital audio" (dvs informationen som du fÄr in i datorn om du spelar in din elgitarr): http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio.
snowjim Postat 27 februari 2008 TrÄdstartare Postat 27 februari 2008 Tack sÄ mycket, jag förstod egentligen större delen av det dÀr redan. Efter som det uppenbarligen finns midi gitarrer dÀr en strÀngs vibrationer genom en mick kan göras om till midi signal sÄ hoppades jag att det fanns Àven extern hÄrdvara som kunde Ästakomma detta. Ex koppla Gittaren in till POD XT och sen lÄta den omvandla rena signaler frÄn gitarren(utan effekt) till midi medelanden och skicka till datorn. I datorn kan jag sen laburera hur jag vill med effekterna och tonerna.
Crownfield Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Tack sÄ mycket, jag förstod egentligen större delen av det dÀr redan. Efter som det uppenbarligen finns midi gitarrer dÀr en strÀngs vibrationer genom en mick kan göras om till midi signal sÄ hoppades jag att det fanns Àven extern hÄrdvara som kunde Ästakomma detta. Ex koppla Gittaren in till POD XT och sen lÄta den omvandla rena signaler frÄn gitarren(utan effekt) till midi medelanden och skicka till datorn. I datorn kan jag sen laburera hur jag vill med effekterna och tonerna. DÄ borde du lika vÀl kunna hitta en mjukvara som kan analysera inspelad audioinformation och skapa MIDI-information av det. Efter en snabb Google:ing pÄ "audio to midi" hittade jag tex "Digital Ear 3.0". Ingen aning vad det Àr och har inte provat det, men kanske nÄt att kolla nÀrmare pÄ. Finns sÀkert mÀngder av sÄdana verktyg, med varierande kvalitet. Mvh R.
Gain Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Tja! NĂ€r man spelar in en en klaviatur sĂ„ kan man med lĂ€tthet fĂ„ ett sĂ„ kallat "dry sound", alltsĂ„ att parametrar om tangenttryck lagras. Detta gör att man kan Ă€ndra pĂ„ ev fel som man gör nĂ€r man spelar in, kanske en ton hamnar lite för tidigt, eller sĂ„ blir en ton fel. Dessutom kan man Ă€ven lĂ€gga pĂ„ effekterna i efterhand. Min frĂ„ga Ă€r nu om detta gĂ„r att göra med elgitarrer med och isĂ„fall vad krĂ€vs för att det ska fungera? Ett ps. frĂ„n mig..eftersom anmĂ€lknappen Ă€r borta sĂ„ kan du vĂ€l Ă€ndra topic pĂ„ trĂ„den. Typ Elgitarr till MIDI-signaler eller nĂ„t đ
Claes Holmerup Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Tack sÄ mycket, jag förstod egentligen större delen av det dÀr redan. Efter som det uppenbarligen finns midi gitarrer dÀr en strÀngs vibrationer genom en mick kan göras om till midi signal sÄ hoppades jag att det fanns Àven extern hÄrdvara som kunde Ästakomma detta. Ex koppla Gittaren in till POD XT och sen lÄta den omvandla rena signaler frÄn gitarren(utan effekt) till midi medelanden och skicka till datorn. I datorn kan jag sen laburera hur jag vill med effekterna och tonerna. DÄ borde du lika vÀl kunna hitta en mjukvara som kan analysera inspelad audioinformation och skapa MIDI-information av det. Efter en snabb Google:ing pÄ "audio to midi" hittade jag tex "Digital Ear 3.0". Ingen aning vad det Àr och har inte provat det, men kanske nÄt att kolla nÀrmare pÄ. Finns sÀkert mÀngder av sÄdana verktyg, med varierande kvalitet. Mvh R. Program som Melodyne kan skapa en midifil av audiosignaler - men det fungerar bara pÄ monofoniska inspelningar, sÄ om man har spelat ackord, Àr det bara att glömma. Det Àr helt enkelt inte möjligt att fÄ ut korrekta toner pÄ ett tillförlitligt sÀtt nÀr det inte bara handlar om en ton i taget.
Magpie Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Tja! NĂ€r man spelar in en en klaviatur sĂ„ kan man med lĂ€tthet fĂ„ ett sĂ„ kallat "dry sound", alltsĂ„ att parametrar om tangenttryck lagras. Detta gör att man kan Ă€ndra pĂ„ ev fel som man gör nĂ€r man spelar in, kanske en ton hamnar lite för tidigt, eller sĂ„ blir en ton fel. Dessutom kan man Ă€ven lĂ€gga pĂ„ effekterna i efterhand. Min frĂ„ga Ă€r nu om detta gĂ„r att göra med elgitarrer med och isĂ„fall vad krĂ€vs för att det ska fungera? Ăr det "reamp" du menar? Det gĂ„r utmĂ€rkt att göra med pod-xt via usb inspelningen samtidigt som en "vanlig" signal. Eller för den delen pĂ„ annat sĂ€tt med andra gitarrprylar. Med reamp sĂ„ fĂ„r du en helt torr signal som du sedan kan pĂ„verka hur du vill i efterhand.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.