Jump to content
Annons

Behringer B-Control BCF2000 - Nåt att ha?


Hitmanslim

Recommended Posts

Undrar om det är värt att skaffa o om nån av er erfarna har testat det.

Finns andra alternativ i "ungefär" samma prisklass?

Kan passa på o fråga oxå hur det funkar.

http://www.musikborsen.se/itm_img/med_138511.jpg

Tack på förhand!

Redigerat av Olsberg
Gör rubrik gemen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

jag har en BCF2000 och är kanonnöjd med den. Använder den som DAW-controller till Adobe Audition och Pro Tools LE och den funkar fint till båda. Det den inte kan, som en del dyrare kan, är att styra plugins i DAW och dessutom finns det ingen knapp som heter "play" eller "rec" etc. på den eftersom man kan köra den i olika lägen och knapparna då får olika funktioner. En negativ grej jag har hört andra säga om den är att reglarna låter för mycket men det har jag aldrig upplevt. Vad hade du tänkt använda den till?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en BCF2000 och är kanonnöjd med den. Använder den som DAW-controller till Adobe Audition och Pro Tools LE och den funkar fint till båda. Det den inte kan, som en del dyrare kan, är att styra plugins i DAW och dessutom finns det ingen knapp som heter "play" eller "rec" etc. på den eftersom man kan köra den i olika lägen och knapparna då får olika funktioner. En negativ grej jag har hört andra säga om den är att reglarna låter för mycket men det har jag aldrig upplevt. Vad hade du tänkt använda den till?

Vill ha mer "hands on" så att säga. Har inte läst på så mycket om den än.

Skulle tycka det vore skönt att fysiskt flytta reglarna o så. Berätta gärana mer om den, vad den är bra på o hur den generellt funkar. Använder själv Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Vill ha mer "hands on" så att säga. Har inte läst på så mycket om den än.

Skulle tycka det vore skönt att fysiskt flytta reglarna o så. Berätta gärana mer om den, vad den är bra på o hur den generellt funkar. Använder själv Cubase.

Det finns inte så mycket att säga om den... Eftersom man kan emulera olika controllerstandards på den blir den inte specifik för ett speciellt program utan knapparna får olika funktioner i olika program. Fördelen är ju som sagt att den inte enbart går att använda med Cubase eller Pro Tools utan mer universellt. Nackdelen är just att det inte finns någon utpräglad play-knapp. En del av sporten med den blir alltså att lista ut vad de olika knapparna gör för en av knapparna är säkert play, frågan är bara vilken. Hoppas du försår det där även om det blev rörigt 🙂

Det finns gott om forum på nätet där man kan få hjälp om man inte lyckas själv.

Jag vet inte hur den jobbar mot Cubase men mot Audition och Pro Tools finns de vanligaste "finnesserna" som snabbknappar. Självklart kan man styra faders, pannorering och bus-sends men även funktioner som EQ, Record enable, Solo, Mute, View, Save, e.t.c. Tycker den gör jobbet jättebra och det blir både mycket roligare och "riktigare" att jobba med "hands on".

Har inte provat någon annan controller så jag vet inte hur den står sig jämfört med t.ex. Mackies controllers eller Command8 (Digidesign). Dessa ligger ju iofs i en helt annan prisklass och kan nog inte jämföras rakt av...

Tror Behringern står sig grymt bra om man ser pris/prestanda, och själv är jag som sagt grymt nöjd med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)
Vill ha mer "hands on" så att säga. Har inte läst på så mycket om den än.

Skulle tycka det vore skönt att fysiskt flytta reglarna o så. Berätta gärana mer om den, vad den är bra på o hur den generellt funkar. Använder själv Cubase.

Det finns inte så mycket att säga om den... Eftersom man kan emulera olika controllerstandards på den blir den inte specifik för ett speciellt program utan knapparna får olika funktioner i olika program. Fördelen är ju som sagt att den inte enbart går att använda med Cubase eller Pro Tools utan mer universellt. Nackdelen är just att det inte finns någon utpräglad play-knapp. En del av sporten med den blir alltså att lista ut vad de olika knapparna gör för en av knapparna är säkert play, frågan är bara vilken. Hoppas du försår det där även om det blev rörigt 🙂

Det finns gott om forum på nätet där man kan få hjälp om man inte lyckas själv.

Jag vet inte hur den jobbar mot Cubase men mot Audition och Pro Tools finns de vanligaste "finnesserna" som snabbknappar. Självklart kan man styra faders, pannorering och bus-sends men även funktioner som EQ, Record enable, Solo, Mute, View, Save, e.t.c. Tycker den gör jobbet jättebra och det blir både mycket roligare och "riktigare" att jobba med "hands on".

Har inte provat någon annan controller så jag vet inte hur den står sig jämfört med t.ex. Mackies controllers eller Command8 (Digidesign). Dessa ligger ju iofs i en helt annan prisklass och kan nog inte jämföras rakt av...

Tror Behringern står sig grymt bra om man ser pris/prestanda, och själv är jag som sagt grymt nöjd med den.

Slänger in en liten fråga här då.

Var den svår att ställa in till protools eller var det bara att plugga i den och köra? Är själv lite sugen på en kontrollerenhet som inte kostar över 10 papp och har funderat på just behringern. Finns det några uppenbara nackdelar att använda den just till PT och så?

Sen kan man ju alltid designa om den lite själv och skriva dit play osv:)

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en BFC2000 och är mycket nöjd! Kör Mackie Control i SX3 och man lär sig verkligen den snabbt. Efter bara 4 månader känns den som en förlängning av kroppen.

Dra ner reglarna på noll oh gör en ny mix på 20 sekunder beroende på vad du vill lyssna på! Grym pryl! Saknar dock en "rec-knapp" i Mackie Control-läge.

1880kr på Thoman.de.

Redigerat av Linkoon
Link to comment
Dela på andra sajter

kör en själv, och den är klart prisvärd.....

det är väl dedikerade knappar man saknar från mackiecontrol (logiccontrol) tror jag den hette när jag jobbade med den sist....

en annan sak som skulle kunna bli jobbig (upplever det inte själv då vi har ett separat inspelningsrum) är väl möjligtvis att den låter en del (mer än andra) när reglarna rör sig....den jobbar inte direkt tyst. snabba rörelser upp och ner skapar lite oljud, och väldigt välsigt mjuk automation skapar lite surrande/klickande ljud från reglarna....inget som stör mig det minsta, men kan kanske fastna på inspelning....

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Vill ha mer "hands on" så att säga. Har inte läst på så mycket om den än.

Skulle tycka det vore skönt att fysiskt flytta reglarna o så. Berätta gärana mer om den, vad den är bra på o hur den generellt funkar. Använder själv Cubase.

Det finns inte så mycket att säga om den... Eftersom man kan emulera olika controllerstandards på den blir den inte specifik för ett speciellt program utan knapparna får olika funktioner i olika program. Fördelen är ju som sagt att den inte enbart går att använda med Cubase eller Pro Tools utan mer universellt. Nackdelen är just att det inte finns någon utpräglad play-knapp. En del av sporten med den blir alltså att lista ut vad de olika knapparna gör för en av knapparna är säkert play, frågan är bara vilken. Hoppas du försår det där även om det blev rörigt 🥰

Det finns gott om forum på nätet där man kan få hjälp om man inte lyckas själv.

Jag vet inte hur den jobbar mot Cubase men mot Audition och Pro Tools finns de vanligaste "finnesserna" som snabbknappar. Självklart kan man styra faders, pannorering och bus-sends men även funktioner som EQ, Record enable, Solo, Mute, View, Save, e.t.c. Tycker den gör jobbet jättebra och det blir både mycket roligare och "riktigare" att jobba med "hands on".

Har inte provat någon annan controller så jag vet inte hur den står sig jämfört med t.ex. Mackies controllers eller Command8 (Digidesign). Dessa ligger ju iofs i en helt annan prisklass och kan nog inte jämföras rakt av...

Tror Behringern står sig grymt bra om man ser pris/prestanda, och själv är jag som sagt grymt nöjd med den.

Slänger in en liten fråga här då.

Var den svår att ställa in till protools eller var det bara att plugga i den och köra? Är själv lite sugen på en kontrollerenhet som inte kostar över 10 papp och har funderat på just behringern. Finns det några uppenbara nackdelar att använda den just till PT och så?

Sen kan man ju alltid designa om den lite själv och skriva dit play osv:)

dr.kaufman

Ursäkta att jag inte svarat... har haft mycket att göra ett tag. Det är jätteenkelt att ställa in den mot PT och jag tycker som sagt det funkar kanonbra. Enda nackdelen jag ser jämfört med att använda Command8 är att man inte kan styra pluggarna med den. Däremot alla faders, 4 sends, pannorering, o.s.v.

Här läsa mer om för- och nackdelar samt hur man ställer in den

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...