Jump to content
Annons

Bra, processorsnåla och helst billiga reverb-pluggar!?


m95larek

Recommended Posts

Hej alla! Jag är lite av en nybörjare vad gäller datorinspelning (gammal porta-räv), men det går hyffsat bra hittills förutom vad gäller reverb. Jag använder Cubase SE3 och försöker använda deras medföljande reverb (mest på sång och ak-gitarr), men det blir antingen blött eller burkigt. Jag har även provat andra reverb, men låter de bra är de ofta för processorkrävande (t ex gratisreverbet Ambiance). Ett annat problem jag har är också att jag ofta saknar bra presets för t ex sång och ak-gitarr, eftersom jag varken kan eller har ork eller tid att sitta och ratta för mycket.

Alltså, har någon något tips på en reverb-plugg med dessa specs:

- Bra klang såklart

- Hyffsat processorsnålt

- Många och bra presets

- Prisvärt

?

Eller om ni har bra tips på hur man använder Cubase SE3's medföljande reverb-plugg på ett bra sätt är så jag också intresserad...

Tack på förhand,

Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej alla! Jag är lite av en nybörjare vad gäller datorinspelning (gammal porta-räv), men det går hyffsat bra hittills förutom vad gäller reverb. Jag använder Cubase SE3 och försöker använda deras medföljande reverb (mest på sång och ak-gitarr), men det blir antingen blött eller burkigt. Jag har även provat andra reverb, men låter de bra är de ofta för processorkrävande (t ex gratisreverbet Ambiance). Ett annat problem jag har är också att jag ofta saknar bra presets för t ex sång och ak-gitarr, eftersom jag varken kan eller har ork eller tid att sitta och ratta för mycket.

Alltså, har någon något tips på en reverb-plugg med dessa specs:

- Bra klang såklart

- Hyffsat processorsnålt

- Många och bra presets

- Prisvärt

?

Eller om ni har bra tips på hur man använder Cubase SE3's medföljande reverb-plugg på ett bra sätt är så jag också intresserad...

Tack på förhand,

Lars

Kan väl bidra med en länk. Här har du ett gäng gratispluggs som också är fulla med presets för det du eftersträvar..men lite rattande ska du väl orka med dessa eller andra pluggar, eller? Finns massor med trådar om tips på inställningar för exempelvis predelays för sång eller eq för den delen (och då kan du ju skapa dina egna presets efter vad du har för mick, röst eller ackegura för den delen etc etc...så går det undan sen) 😠

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett UAD-1-kort med Plate 140?

I och för sig så får du lägga runt 6000 för kortet och pluggen men då har du inte bara ett bra reverb, du har också andra bra pluggar på kortet och möjlighet att expandera med fler bra pluggar senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla! Jag är lite av en nybörjare vad gäller datorinspelning (gammal porta-räv), men det går hyffsat bra hittills förutom vad gäller reverb. Jag använder Cubase SE3 och försöker använda deras medföljande reverb (mest på sång och ak-gitarr), men det blir antingen blött eller burkigt. Jag har även provat andra reverb, men låter de bra är de ofta för processorkrävande (t ex gratisreverbet Ambiance). Ett annat problem jag har är också att jag ofta saknar bra presets för t ex sång och ak-gitarr, eftersom jag varken kan eller har ork eller tid att sitta och ratta för mycket.

Alltså, har någon något tips på en reverb-plugg med dessa specs:

- Bra klang såklart

- Hyffsat processorsnålt

- Många och bra presets

- Prisvärt

?

Eller om ni har bra tips på hur man använder Cubase SE3's medföljande reverb-plugg på ett bra sätt är så jag också intresserad...

Tack på förhand,

Lars

Hejsan!

Jag kör också med Cubase SE3 och har liksom du jobbat en del på sista tiden med just reverb. Jag tycker du kan köra med Cubase reverb A eller B (tillräckligt bra). Om du vill spela in en låt med högre kvalite så rekomenderar jag dig hellre att hyra in dig i en proffs studio. Ska man börja jaga och köpa det bästa så kostar det multum.

Om du går in i Cubase och spelar in ett spår och sen ex. vill ha ett reverb A eller B så när du öppnat reverbet så klickar du högst upp i rutan default (svart liten ruta) Där finns lite förinställda värden ex. small, medium, large room osv. som du kan välja vad som passar just ditt spår. Sen behöver du småjustera bara efter eget tycke,,,, men som sagt, tycker du att det låter bra efter justeringarna så ,,, då är det bra,,,det viktigaste är nog att du personligen tycker att det låter bra. Det finns alltid de som kommer att tycka något annat.

Mvh Stickane,,,,, Kom gärna tillbaka och meddela mig hur det går med ditt reverb

Redigerat av stickane
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hej alla! Jag är lite av en nybörjare vad gäller datorinspelning (gammal porta-räv), men det går hyffsat bra hittills förutom vad gäller reverb. Jag använder Cubase SE3 och försöker använda deras medföljande reverb (mest på sång och ak-gitarr), men det blir antingen blött eller burkigt. Jag har även provat andra reverb, men låter de bra är de ofta för processorkrävande (t ex gratisreverbet Ambiance). Ett annat problem jag har är också att jag ofta saknar bra presets för t ex sång och ak-gitarr, eftersom jag varken kan eller har ork eller tid att sitta och ratta för mycket.

Alltså, har någon något tips på en reverb-plugg med dessa specs:

- Bra klang såklart

- Hyffsat processorsnålt

- Många och bra presets

- Prisvärt

?

Eller om ni har bra tips på hur man använder Cubase SE3's medföljande reverb-plugg på ett bra sätt är så jag också intresserad...

Tack på förhand,

Lars

Hejsan!

Jag kör också med Cubase SE3 och har liksom du jobbat en del på sista tiden med just reverb. Jag tycker du kan köra med Cubase reverb A eller B (tillräckligt bra). Om du vill spela in en låt med högre kvalite så rekomenderar jag dig hellre att hyra in dig i en proffs studio. Ska man börja jaga och köpa det bästa så kostar det multum.

Om du går in i Cubase och spelar in ett spår och sen ex. vill ha ett reverb A eller B så när du öppnat reverbet så klickar du högst upp i rutan default (svart liten ruta) Där finns lite förinställda värden ex. small, medium, large room osv. som du kan välja vad som passar just ditt spår. Sen behöver du småjustera bara efter eget tycke,,,, men som sagt, tycker du att det låter bra efter justeringarna så ,,, då är det bra,,,det viktigaste är nog att du personligen tycker att det låter bra. Det finns alltid de som kommer att tycka något annat.

Mvh Stickane,,,,, Kom gärna tillbaka och meddela mig hur det går med ditt reverb

Andvänder du SIR reverbet så kan du använda impulser från tex Lexicon 480 som varit mer eller studiostandard. Gratis. Processor snålt är dock inte SIR.

Men jag gör så att jag spelar in den våta signalen på disk och vips så frigjorde jag en massa cpu cykler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Upprepar KillWithSwitch rekommendation.. http://www.knufinke.de/sir/sir1.html Helt outstanding.. Kan emulera det mesta utan att processorn belastas märkbart.. Älskar detta reverb.. Har egna Lexicon-reflektioner som konkurrenterna äter så gott som 20 ggr mer av utan att låtabättre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...