Jump to content
Annons

Tonarts problem


Powel

Recommended Posts

Hur kan jag hoppa tillbaka till en tidigare tonart? 😛

Jag har tonarten A i min låt men i solot så hoppar jag från A till D (tror jag), ungefär så här:

(tonart A) A-D-E- (och fortsätt med nedan)

(tonart D) G-A-D

hur hoppar jag tillbaka till tonart A igen på ett bra sätt?? 😉

jag har tappat bort mig hahaha

tackar för hjälp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

S.k. dominantackord är alltid trevligt när man ska byta tonart, eller bara "landa" på något speciellt ackord. Lite beroende på hur många ackord du har tänkt att låten ska innehålla kan man göra lite olika varianter. Det enkalste är att bara slänga in ett E11 (E som baston och D som ackord om man förenklar det lite) innan man byter tillbaks till A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag. När du solat på G-A-D så tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E

Hmmm ... det tycker jag leder till Eb.

"maart's" förslag är ju annars en klockren schlagerlösning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Förslag. När du solat på G-A-D så tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E

Hmmm ... det tycker jag leder till Eb.

Hehe, verkar som vi har två olika skolor här. jag skulle tro att Lindpop menar B7 som H7 medan Assar tolkar det som Bb7. jag vet inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag. När du solat på G-A-D så tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E

Hmmm ... det tycker jag leder till Eb.

"maart's" förslag är ju annars en klockren schlagerlösning. 😉

Bb7 blir substitutdominannt till A, så det leder till både Eb och A...

Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bb7 blir substitutdominannt till A, så det leder till både Eb och A...

Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater.

Jag är visserligen ingen hejdundrande hejar på harmonilära (läste det bara i 6 år i skolan och har antagligen glömt det mesta) men det där låter som du fått nåt om bakfoten. Rätta mig om jag har fel, vilket inte är omöjligt, men förklara då lite mer utförligt. Och gärna med nån hänvisning ... ety jag är skeptisk ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Bb7 blir substitutdominannt till A, så det leder till både Eb och A...

Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater.

Jag är visserligen ingen hejdundrande hejar på harmonilära (läste det bara i 6 år i skolan och har antagligen glömt det mesta) men det där låter som du fått nåt om bakfoten. Rätta mig om jag har fel, vilket inte är omöjligt, men förklara då lite mer utförligt. Och gärna med nån hänvisning ... ety jag är skeptisk ... 😱

Nejdå, mattiasd har helt rätt. Alla dominantackord kan bytas ut mot en substitutdominant som ligger på tritonusintervall (tre heltoner, blir samma ton oavsett om man går upp eller ner i skalan) från dominantackordet. Rent teoretiskt kan man förklara det som att det i princip innehåller samma toner som ett vanligt dominant7-ackord. Man brukar även färga så att meloditonen finns med i substitutdominanten, det vanligaste är 7#11 (#11 är just tritonustonen).

Detta är en ganska vanlig lösning i II-V-I-progressioner då man alltså byter ut 5:an mot en tritonus. En vanlig II-V-I:a i C-dur skulle bli Dm7-G7-Cmaj7 medan en med substitutdominant skulle bli Dm7-Db7(#11)-Cmaj7, alltså kromatiskt mellan II och I.

Link to comment
Dela på andra sajter

A dim chord takes you anywhere, säger Tony Banks från Genesis... 😛

ja men det beror ju på att de innehåller samma toner som ett V7b9 ju

Nästan...

För grundtonen i V finns inte i dimackordet.

Men menar du att det funkar endast för att dimackordet 'nästan' är ett dominant ack?

Finns det inte andra sätt att använda dim?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag skulle nog inte vilja kalla dim-ackord för särskillt dominat. För som Amateur sa så har man inte med grundtonen vilket gör att man inte får känslan av att det leder lika bra som ett dominantackord. Man (jag iaf) vill ju oftast ha kvintfall. Däremot funkar dim-ackord bra som mellanackord, t.ex. mellan subdominant->dominant. Ta subdominantackordet, byt lägg på lilla 7:an och höj bastonen ½ tonsteg så har du ett dim.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja men det beror ju på att de innehåller samma toner som ett V7b9 ju

😄

Vad är den gemensamma nämnaren mellan ett gott författarskap och ett djupt grammatiskt kunnande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inte nödvändigtvis något samband då gramatik är en sentida konstruktion och det finns stora författarskap även innan gramatiken. Däremot var versmått och rytm viktigt men det har ingenting med gramatik att göra.

Då det gäller musik tror jag definitivt att det är viktigt och framförallt en stor fördel att kunna harmonilära och satslära men det är inte nödvändigt för att kunna hantera en låtstruktur. Mycket av det här är dock konstruerat precis som gramatiken så ett måste är det verkligen inte och i synnerhet om inte moll och dur är relevanta element i den musik man vill åstakomma. Men efter som frågan rörde tonartshöjning så finns det nog ett samband.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle nog inte vilja kalla dim-ackord för särskillt dominat. För som Amateur sa så har man inte med grundtonen vilket gör att man inte får känslan av att det leder lika bra som ett dominantackord. Man (jag iaf) vill ju oftast ha kvintfall. Däremot funkar dim-ackord bra som mellanackord, t.ex. mellan subdominant->dominant. Ta subdominantackordet, byt lägg på lilla 7:an och höj bastonen ½ tonsteg så har du ett dim.

Ja det funkar just precis eftersom att det nästan blir en mellandominat. Man skulle kunna analysera det som

V7b9 med tersbas som leder till V(i tonarten)

en annan vanlig förekomst e mellan ettan å tvåan i en tonart

tex Imaj7 - #Io - IIm7

istf Imaj7 - V7/II (femsju till två) - IIm7

Å angående att det saknar grundton? Ja det gör det... men den spelar man ju ändå inte...

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Ja det funkar just precis eftersom att det nästan blir en mellandominat. Man skulle kunna analysera det som

V7b9 med tersbas som leder till V(i tonarten)

en annan vanlig förekomst e mellan ettan å tvåan i en tonart

tex Imaj7 - #Io - IIm7

istf Imaj7 - V7/II (femsju till två) - IIm7

Precis, här blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, så långt är jag med.

Å angående att det saknar grundton? Ja det gör det... men den spelar man ju ändå inte...

Hur menar du där...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen händer väl, basisten tar ju ändå hand om det, men om det är en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma på något exempel där man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tänker du isf (är nyfiken!)? själv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro).

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, här blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, så långt är jag med.

...

Hur menar du där...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen händer väl, basisten tar ju ändå hand om det, men om det är en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma på något exempel där man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tänker du isf (är nyfiken!)? själv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro).

jag menar precis så..

å ja, jag håller oftast till i jazz å besläktade genrer... arrangerar en hel del för storband

å till andra här i tråden:

jag tycker inte om tonen på några av ovanstående inlägg, så om jag inte missupfattat något så drar jag mig nu tillbaka å hänvisar till befintlig litteratur i ämnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnäst här....

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Precis, här blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, så långt är jag med.

...

Hur menar du där...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen händer väl, basisten tar ju ändå hand om det, men om det är en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma på något exempel där man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tänker du isf (är nyfiken!)? själv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro).

jag menar precis så..

å ja, jag håller oftast till i jazz å besläktade genrer... arrangerar en hel del för storband

å till andra här i tråden:

jag tycker inte om tonen på några av ovanstående inlägg, så om jag inte missupfattat något så drar jag mig nu tillbaka å hänvisar till befintlig litteratur i ämnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnäst här....

Då är jag med på vad du menar! Tack för "lektionen" 😕

synd att du känner dig avsnäst. Det är aldrig skoj att bli ironiserad...

Link to comment
Dela på andra sajter

å till andra här i tråden:

jag tycker inte om tonen på några av ovanstående inlägg, så om jag inte missupfattat något så drar jag mig nu tillbaka å hänvisar till befintlig litteratur i ämnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnäst här....

Jag förstår vad du menar, men jag tycker inte du ska dra dig tillbaka. 'Ironikerna' har ju än så länge inte kunnat utveckla sina tankar, vilket ju är upp till dom att göra när de 'konfronterar' någon. Dom kanske inte vet nånting alls, uppriktigt sagt. Redigerat av amateur
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...