Jump to content
Annons

Bygga studio i garage storlek


feffe (oregistrerad)

Recommended Posts

feffe (oregistrerad)

Har kanske plats som motsvarar garage till att bygga studio i.

Sådana garage där bilen får plats precis typ.

Fassten det är itne i ett garage, men är precis lika stort ungefär 😉 Min bil går in iaf.

Täntke ha ettt trum rum o ett kontroll rum. Men mycket bra isolering så man hör så lite som möjligt i kontrollrummet när man bankar på trummorna.

tips på hur man kan bygga?

Jag hade tänkt mig ungefär någont som jag försökt skissa upp här nedan.

tips tas gärna =)

Glas ska ajg nog skippa i emellan rummen.

-= väggar

.= tommrumm

|---------|

|...........| <- dörr ett tillkontrollrum

|---------|

|...........| <- dörr till trumrum

|...........|

|---------|

Redigerat av feffe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du tänker spela in trummore så måste du ha väldigt tjocka väggar för att det inte ska låta ut , är detta inte ett problem så skulle jag nog fundera på att bygga ett litet rum " Hall , Passage " Mellan trumrummet och kontroll rummet för att hindra att ljudet läcker igenom.

Men som sagt med lite mått blir det lättare att fundera ut en bra lösning.

Men on du säger att din bil precis går in så är bredden inte mer är 2,2m och längden under 6 m och med så små mått blir det nog inte mycket till rum över när all Isolering & Gips sitter på plats..

du kan nog räkna med att EN SIDA på väggen bygger ca 60 cm , 2 blir 1,2 . m.a.o bara en meter kvar att röra sig på...TRÅNGT....

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

50 DB Motsvara ungerfär Högt prat , SKulle inte spela in trummor i ett sånt rum om jag hade Elaka Grannar ...

Men för att korrigera mitt tidigare svar så är 60 kanske lite i överkant men

13 mm + 70 mm + 13 mm + 13 mm , 10 mm + 13 mm + 70 mm + 13 mm + 13 mm =

228 mm = ca 25 cm Per sida , OCH det tror jag fortfarande inte räcker för att Dämpa ett rum där man ska spela in trummor.

"13 mm + 70 mm + 13 mm + 13 mm , 10 mm + 13 mm + 70 mm + 13 mm + 13 mm"

" gips , isolering , gips , gips , Luftspalt , Gips , Isolering , Gips , Gips "

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

för det första ligger vanligt prat vid ca 60dB... och om man tar bort 50dB på ett trumljud som är säg 100dB.. blir 50dB kvar.. vilket i sig inte är jättemycket.. sedan finns den befintliga väggen i garaget.. som gör sin beskärda del...

Och det här med flera olika lager är ingen god idé... max två lager massa mellan de rum man skal isolera.. annars blir isoleringen sämre, speciellt i låga frekvenser, vilket man oftast har problem med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med ett gäng förra sommaren och vrålisolerade ett gammalt duvslag för att användas som replokal, då dom annars skulle ha fått världens problem med grannarna.

Vi började med att hämta torr finkornig sand från ett badställe för att lägga ut i en ram bestående av vanligt regelvirke 45x45 mm. 4,5 cm tjock sandlager alltså. La en stadig skiva ovanpå och på med hela trumkitet. Resultat - baskick försvann effektivt , allt annat knappast alls.

Fortsatte samma grej för basstärkaren - bra resultat. Basljudet fortplantade sig inte alls farligt jämfört med förut då den stod på ett vanligt plankgolv.

Väggisolering - bara ett som gäller för att få bästa resultat .. att bygga ett rum i rummet som inte på något sätt har kontakt med varandra och massor med isolering emellan - det borde suga upp mellanregistret effektivt.

Nackdel : En fullständig akustiskt tråkig lokal där gitarrstärkaren hade stora problem med att sjunga ut ordentligt , trummorna lät blaha blaha och sånganläggningen hade rumsreverb inställd på 7 (av 10 möjliga) för att överhuvudtaget få till något sound alls.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)

intresanta svar...

Tänkte på att jag kanske inte behöver dämpa så himmla mycket..

man spelar juh in trummor och mixar det efter hand, okej så mycket isolering som möjligt är juh bra men man får väll hänga lite mattor på alla väggar o sen en backdropp som sitter ett par centimeter ifrån väggen eller någe... o sen 50cm dmäpning per vägg och ett podium av sand 😠 som trummorna får stå på! =P

/feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter vettigt, feffe ! Man kan alltid knöla in mer isolering om grannarna skulle klaga. Jag glömde tillägga att ,om du bygger ett podium, så ska skivan som trummorna står på helst inte fästas i ramen utan bara vila på sanden.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

"max två lager massa mellan de rum man skal isolera.. annars blir isoleringen sämre, speciellt i låga frekvenser, vilket man oftast har problem med... "

Och hur skulle isolering försämras om man har mer , Det finnns ju ingen som helst logik i det..

Link to comment
Dela på andra sajter

jodå... det kallas resonans... om där e fler än två lager så kommer väggarna att resonera olika vilket ger sämre isolering vif låga frekvenser.. .. mass-air-mass heter det på engleska... googla på det och läs.....

Men du har rätt i att att det blir bättre om man har mer.. fast bara i två "massor"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponkass har rätt. Väggarna bör bestå av två skikt för maximal dämpning, varken mer eller mindre. Jag kör två skikt på ena sidan och tre på den andra, total tjocklek 290 mm:

Gips: 13x5= 65 mm

Reglar: 95x2= 180 mm

Luftspalt mellan reglarnas insidor: 45 mm

Summa: 290 mm.

För högre dämpning - ett skikt gips till på varje sida (viktigt att det är olika tjocklekar på vägghalvorna). För ännu högre dämpning: Mura i tegel.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

För ytterligare isolering är det bra om gipsskivorna är av olika tjocklekar (tex 13,16).. tyvär ärr 16mm helt sjukligt dyrt. Man kan oxo göra en "sandwich". Att imellan gipset ha annan högdensitets material. Detta eftersom ljud ogillar att gå igenom olika densiteter och oregelbundheter (heter det verkligen så?..=)..)

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej är ventileringen. När man står i ett tokisolerat rum och allra helst några stycken som spelar och piska skinn då blir det massor med värme från kropparna (Läste att en människokropp alstrar lika mycket värme som en 125 watts lampa i vila) plus att en kropp producerar svett i form av vattenånga ca 1,5 liter/dag.

Luften måste växlas i lokalen annars ber man om en mögelodling som ögon,hals tar stryk av.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

hör för mig att resonans fromel ser ut (60/√d)*√((m1+m2/m1*m2)

där d är avståndet mellan skivorna i en regelkonstruktion och m1 och m2 är massan av skivorna. Krävs ca 50 cm för att effektivt komma åt frekvenser under 40 hz. Gäller att se till att den kritiskafrekvensen inte ligger för högt och att resonasfrekvensen ligger mycket lågt gärna runt 10-15 Hz. Gips har en benägenhet att vara mycketdålig för vissa specifikafrekkvenser vilkes uppdasga om man gör en ljudmätning med större nogrannhet än den klassiska tersbandasmätningen. Exakt var dessa frekvenser finns är jag osäker på. Borde iofs vara hyffsat lätt att räkna på.

Gips har en massa på 10.4 kg/kvm vill man öka på det tar man ett lager av 3 med minerit 12mm tungt stabilt, dyrt och effektivt. Det har en vikt på kanske 20kg/kvm. Effektivast är dock att ha betong, denna härliga betong men nu är inte det ett alternativ tyvärr.

Ett annat tips är att gör 3 lagers principen. FÖrst en dubbel vägg 95/95 3 0 3 M 95?95 med en luftspalt på 50 mm. Sedan gör man ytterligare en gipsvägg av 45mm reglar på ett avstånd på uppåt 50 cm med 3 lager gips. Det tar plats och kräver ytor.Sen skall ju rummet helst ha hyffsad volym också så det är inget alternativ:-)

Inte kul och sitta och spela in i en välisolerad tändsticksask....

Och som någon påpkeade ventilation är ett bekymmer det går att lösa men det är dyrt, dyrt dyrt. Förmodligen en utav de dyrare posterna i bygget.

Det kostar att ligga på topp tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi började med att hämta torr finkornig sand från ett badställe för att lägga ut i en ram bestående av vanligt regelvirke 45x45 mm. 4,5 cm tjock sandlager alltså. La en stadig skiva ovanpå och på med hela trumkitet.

Hade ni inte en skiva i bottnen på regelverket? Hur tjock och i vilket material var skivan som trummsetet står på? I din beskrivning låter det som om denna skiva skulle sticka upp ovanför regelverket, kommer inte sanden ut då?

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiva i botten på podiet behöver man ej ha om du har ett golv som inte släpper igenom sanden. Skivan som läggs på regelverket skär man till så att den precis passar podiet minus reglarna, man lägger den därgör innanför reglarna, skivan "flyter" alltså på sanden. En så tung skiva (skivor ) som möjligt, ex.vis en golvspånskiva i grov tjocklek . På så sätt bygger man bort en del resonanser som annars skulle ha fortplantad sig från regel till golv. Måste vara tung också därför att den inte får flytta sig i onödan så fort man sitter bakom trummorna. Man kan ju även sätta distansklossar i gummi mellan podieskivan och regelverket så är man säker på att skivan inte flyter iväg över reglarna och inte kommer i kontakt med dom heller. Man kan göra på lite olika sätt ---- kanske kan man experimentera med gummi lite mera genom att göra en slags packning mellan podieskiva och regelverk dvs - limma fast en tjock gummisträng innanför regelverket så att du alltid ett avstånd mellan podieskiva/reglar.

Men sanden är viktig att den finns ,därför att den sväljer vibrationer från baskaggen jättebra. Finns inget billigare i vilket fall.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...