Jump to content
Annons

Dags för nya CDJs och mixer (Hjälp)


depp

Recommended Posts

Nu har jag kört på med min numark cd mix2 i ett år.. och känner att det är fett dags att "uppgradera" sig.

Måste säga att jag är vädligt nöjd med numark. så jag funderar starkt på Numark Axis 9.

Är det någon här som har erfarenhet av Axis? den verkar hur schysst som helst, snygg design, och väldigt rimlig till priset.

Eller ska man lägga flera 1000kroner extra på pioneer(tex cdj200)? Är pioneer verkligen så mycket bättre? Och isåfall vad är det som är så mycket bättre..

tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjena!

skulle lätt lagt ut lite mer pengar på nya prylar...

enligt min mening och uppfattning så är pioneer och denon industristandard och är just det för en anledning.

medans numark kommer straxt bakom, med en massa sovrumsdj´s i handen.

nu vet jag inte vad du har för prioriteringar för övrigt men istället för att gå på tex design, så kan du kolla funktion och driftsäkerhet, speciellt det sista, det är en dj´s mardröm att förstöra någons tex bröllop pga att man tummat på kvaliteteten.

numark är säkert jättebra, har tyvärr inte fått chansen att spela på sådana än, och det i sig säger en del.

hoppas du fått någe tips!

mvh marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en av de svåraste frågorna för någon som ska köpa nya prylar. Det mesta beror i stort sett på ekonomin. Jag själv spelar med Pioneers 200-spelare och 400-mixer och jag ångrar inte mitt köp en sekund, även om priset är relativt högt jämfört med tex Numark. Anledningen till att jag inte köpte numark var dels att känslan i pioneers spelare enligt mig är mycket skönare. De känns på något sätt stabilare och bättre utformade både i design och kvalitet. En annan anledning till att jag valde pioneer är som tidigare nämnt att det är klubbstandard. Jag hade som mål när jag köpte mina spelare att komma ut och spela på klubbarna i stan och då är det en fördel att känna in sig på samma prylar som klubbarna använder. Har du som mål att spela ute på klubbar och gärna lär dig nya mixningar hemma så tycker jag det kan vara värt att lägga ut lite extra. Annars finns det ingen som helst anledning till att öpa dyra grejer och sedan få ångest över att man betalat för saker som man inte hade behövt. Man skulle väl grovt kunna sammanfatta det med att det är som att jämföra leksak med arbetsverktyg.(även om axis 9 är en bra spelare). Steget mellan kombinerad cd/mixer och axis-spelaren är mycket mycket större än mellan axis och pioneer-200. Men som sagt handlar det mest om ekonomi och vilken spelare man själv känner för. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte direkt tänkt och vara ute och spela på klubbar.. då den musik jag intresserar mig av inte spelas på "vanliga" klubbar.

enligt alla så är ju Pioneer mycket skönare och bättre att spela på, detta vet jag (även ifall jag inte spelat på några än).. men är fortfarande tveksam då min ekonomi inte är den bästa 😆

Tack för alla svar hittills men skulle gärna vilja höra fler åsiker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag har alltid gått efter tankarna "go big" och det gjorde jag när jag var i ditt dilemma.

Jag satsadep å djm-600 mixer och cdj-800 spelare och ångrar mig inte en sekund! Helt klart värda dom pengar extra då det kostar lite mer med pioneer, men de har inte svikit mig.

min setup är för övrigt till salu då jag satsar på att köpa in lite studio matrial :/

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte mina grejer tänkte jag att det är lika bra att köpa lite dyrare grejer direkt, som håller.. och det ångrar jag inte! Jag har 2 st cdj200 o en djm400. Funkar skitbra! Men, du kan även slänga en titt på pioneers nya cdj400. Dom verkar riktigt feta! Har aldrig provat dem, men alla säger att dom är riktigt bra.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har några planer på att spela ute så funkar nog axis spelarna hur bra som helst för dig! Något jag gärna vill kunna med en cd är att kunna söka med ett jogg-hjul i stället för med pitchknappar då jag kan söka mycket snabbare, även att kunna pitchbenda på ett hjul tycker jag är mycket skönare än med knappar då jag inte har samma kontroll på dem.

Sen beror valet av mixer lite mer på vad du spelar för musik, det finns kanske ingen anledning att köpa mixer med fler än två kanaler, du kanske inte heller har så stort behov av effekter. I sånna fall kan du ju köpa t.ex. Numarks DXM01 som har USB ut/in-gång som du kan koppla till datorn för att använda den som en tredje spelare och du kan även spela in dina mixar för att kunna lyssna igenom i efterhand vilket är jäkligt nice för att kunna utvecklas ännu mer. Den går på ungefär 1800 inkl frakt på Thomann.de

Link to comment
Dela på andra sajter

Pioneers sovrumsspelare håller ungefär samma klass som Numark. De är enligt pioneer själva inte gjorda för mobilt bruk utan mest en hemmapryl. De enda jag kan rekomendera som även är roliga att spela på är cdj 1000. men som sagt så kostar de ju lite mer. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pioneers sovrumsspelare håller ungefär samma klass som Numark. De är enligt pioneer själva inte gjorda för mobilt bruk utan mest en hemmapryl. De enda jag kan rekomendera som även är roliga att spela på är cdj 1000. men som sagt så kostar de ju lite mer. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Jag håller med helt, om du har över 25000 kr i kontanter som du vill blåsa bort. Det finns ingen anledning över huvud taget att köpa 1000-spelare om man inte har väldigt gott om pengar eller verkligen behöver kunna utnyttja spelarens stabilitet och funktioner. Om vi nu pratar i prisklassen axis 9 så rekommenderar jag fortfarande cdj-200. Det är en bra spelare som har det mesta man behöver. Det jag saknar på 200 som 1000-spelaren har är större jog-hjul, hot cue och i vissa fall vinyl, men vi pratar om 3 gånger så mycket pengar. Satsa på 200-spelarna.

(Pioneers mindre spelare håller högre klass än numarks. Numark ger ofta mer effekter och funktioner till samma pris, men Pioneer ÄR kvalitet)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Well, slänger in även min åsikt här...

Ska du satsa på klubbar ute eller hyra ut dina grejor, go big. Jag rekomenderar i sådana fall DJM-400-mixern från Pioneer. Självklart roligare med en 600/800 men som privatperson är et inte värt de extra pengarna för det extra du får. Dessutom hade du väl bara tänmkt köra med två cd-spelare så då räcker en tvåkanalare finfint.

Ska du bara ha det hemma samt på mindre fester och events, typ ett bröllop på 50 pers skulle jag köpa ett par beggade CDJ-100 från pioneer som du kan få för ca 2000:- styck samt en behringermixer, ex djx-400 elelr djx-700 som är "exakta" kopior på Pioneers 400 & 600-mixer.

Kvalitén går naturligtvis inte att jämföra men är ändamålet som sagt hemammix, mindre privatfester och liknande så räcker det gått och väl och då har du ett bra kit för 5000. Lägg till en tusenlapp till så får du ett bra case att slöpa runt på allt i oxå.

Som vettiga budgetlurar rekomenderar jag starkt "dj1" från Ultrazone. Runt 800:- med grymt bra ljud och basåtergivning.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...