Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är en nybörjare inom att skapa musik med hjälp av dator men har kollat runt lite och jag tycker att denna uppsättning verkar vara en bra början.

Vill egentligen skapa lite blandad musik med både sång,gitarr,munspel,piano och kunna lägga på lite sköna stråkar,effekter o sånt.

Vad tycks om det här:

Midiklav M-AUDIO AXIOM 61

http://www.thomann.de/se/maudio_axiom_61.htm

Mick STUDIO PROJECTS B1

http://www.thomann.de/se/studio_projects_b1.htm

Hörlurar AKG K-271 STUDIO

http://www.thomann.de/se/akg_k271_studio_s...okopfhoerer.htm

Ljudkort EMU 0404 USB (Har inte FW på stationära)

http://www.thomann.de/se/emu_0404_usb.htm

Monitor ESI NEAR05

http://www.thomann.de/se/esi_near05_aktive...eldmonitore.htm

Digitalpiano YAMAHA P85

http://www.thomann.de/se/yamaha_p85.htm

Skulle vara jättekul och höra lite synpunkter på detta paket, känns som att det duger och börja med?

Mvh Reine

Annons
Postat (redigerat)

Ser helt okej ut.

Har själv et par ESINer 04 (lillebrossan till 05an) o dom funkar fint.

Sedan behöver du jue någon slags sequnser tx Logic (mac) eller Cubase (Pc).

Sedan borde du detikera musikdatorn till enbart musik.

Mycket RAM är bra att ha.

sedan behöver du några vst/au pluggar.

Föresten, ljudkortet, e det phantom på den? Alltså en preeamp.

Kikade på länken o det tycks inte finnas.

Lyckatill med byget!

Redigerat av ThomasJ
Postat

Behöver du verkligen digitalpianot? Mycket pengar är det. Skulle kanske överväga att lägga de slantarna på akustikbehandling, med tanke på att du ska micka upp och spela in en del live. Finns ju en del övertygande piano-pluggar att använda med Axiom istället.

Postat

Det enda jag reagerar negativt på är ljudkortet, kollar man länken så verkar det inte finnas 48v i det. Det finns några USB-ljudkort som har det och ligger i ungefär samma prisklass, så kolla på dom istället. Ska du köpa den micken du har tagit med så behöver du 48v från ljudkortet eller en extern preamp. En del ljudkort följer en mindre version av Cubase med, köper du ett sånt så sparar du ju in kostnaden för programvara också.

Sedan reagerar jag på hörlurarna också, inte negativt men jag läste mycket om att dom skulle vara så bra och köpte ett par för en tid sedan. Jag är inte alls nöjd med dom, så mitt tips är att du inte gör samma misstag som jag gjorde och bara köper dom utan att provlyssna. Provlyssna istället på några olika hörlurar och välj dom du tycker låter bäst.

Sist av allt så undrar jag också varför du vill ha två klaviaturer, det räcker oftast att ha ett i en hemmastudio. Strunta i midiklaviaturet om du vill ha ett digitalpiano, men å andra sidan så kan du strunta i digitalpianot och köpa ett bra mjukvarupiano (t.ex Native Instruments Akoustik Piano) billigare än vad digitalpianot kostar.

Postat
Behöver du verkligen digitalpianot? Mycket pengar är det. Skulle kanske överväga att lägga de slantarna på akustikbehandling, med tanke på att du ska micka upp och spela in en del live. Finns ju en del övertygande piano-pluggar att använda med Axiom istället.

Instämmer för om jag inte missminner mig så är det väll vägda tangenter även på Axiom? eller är de bara semi? Hur som helst vanligtvis så är väll ett "stagepiano" ett kompliment till ett vanligt enkelt midikeyboard vilket jag ej anser att Axiom är.

Hur du än gör så önskar jag dig all lycka med din framtida produktion.

Mvh Pelle

Postat

et godt digitalpiano må man ha, 61tangenter er ikke det samme.

har selv roland fp-4, anbefales. Rimligste av roland sine som gir pianofølelse når du spiller på det. kan ikke si at yamaha sin p-serie gjorde det samme for meg.

Postat
Det enda jag reagerar negativt på är ljudkortet, kollar man länken så verkar det inte finnas 48v i det. Det finns några USB-ljudkort som har det och ligger i ungefär samma prisklass, så kolla på dom istället. Ska du köpa den micken du har tagit med så behöver du 48v från ljudkortet eller en extern preamp. En del ljudkort följer en mindre version av Cubase med, köper du ett sånt så sparar du ju in kostnaden för programvara också.

detta ljud kort har fantommatning 48 v

så det blir inget problem med micen...

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...p;product=15185

cubase le, sonar le och ableton le ingår väl här också...

om du köper digitalpiano och inte midiklaviaturet så se till att digotalpianot även har midi

ser inte om detta har det

men det är ju som sagt onödigt med båda

sen tycker jag att det är onödigt att köpa monitorer som nybörjare

vänta tills du har lite låtar du vill börja mixa med

att mixa med en vanlig stereo och hörlurar är inget problem i början...

Postat

Hehe jo förstår att digitalpianot inte är nödvändigt kanske inte skulle skrivit med det. Jag kommer att köpa det mest för att jag spelar "riktigt" piano en del men kommer inte att ha tillgång till det snart så jag vill ha ett substitut att spela på, kommer förmodligen att använda midiklavet och spela in med men digitalpianot för att få lite skönare känsla med fullstort klaviatur och lite bättre vägda tangenter, kommer nog inte spela spela in så mycket med det.

Och jag måste kanske kolla upp det där med kompabiliteten mellan mick och ljudkort.

Någon kanske vet en stormembransmick och ett usb-ljudkort med en hyfsad latency som fungerar ihop gärna med inbyggd preamp, så man slipper o köpa det extern?

En annan fråga bör man koppla in midiklavet via midi in i ljudkortet eller kan man ha det inkopplat i en usb-port och ljudkortet i en annan usb-port, vad fungerar bäst?

Mvh Reine

Postat
Hehe jo förstår att digitalpianot inte är nödvändigt kanske inte skulle skrivit med det. Jag kommer att köpa det mest för att jag spelar "riktigt" piano en del men kommer inte att ha tillgång till det snart så jag vill ha ett substitut att spela på, kommer förmodligen att använda midiklavet och spela in med men digitalpianot för att få lite skönare känsla med fullstort klaviatur och lite bättre vägda tangenter, kommer nog inte spela spela in så mycket med det.

Och jag måste kanske kolla upp det där med kompabiliteten mellan mick och ljudkort.

Någon kanske vet en stormembransmick och ett usb-ljudkort med en hyfsad latency som fungerar ihop gärna med inbyggd preamp, så man slipper o köpa det extern?

En annan fråga bör man koppla in midiklavet via midi in i ljudkortet eller kan man ha det inkopplat i en usb-port och ljudkortet i en annan usb-port, vad fungerar bäst?

Mvh Reine

det finns bra midiklaviatur med vägda tangenter

men du kan ju även änvända ett digitalpiano som ett midiklaviatur.

ljudkortet funkar bra med din mic

att köra midi via usb eller midikabel borde kvitta.

du kan även köra flera usbinterface via samma usbport i nödfall...

Postat

Mvh Reine

det finns bra midiklaviatur med vägda tangenter

men du kan ju även änvända ett digitalpiano som ett midiklaviatur.

ljudkortet funkar bra med din mic

att köra midi via usb eller midikabel borde kvitta.

du kan även köra flera usbinterface via samma usbport i nödfall...

hum.

micken han vill ha kräver preeamp, vilket ikke fins på ljudkoret.

Postat

Jo, kan vara värt att kolla in t.ex. CMEs klaviaturer med 88 tangenter. Bra känsla och billigare än ett digitalpiano. De har lite rattar och reglage också om du vill ha det, och det finns expansioner med pianoljud och lite olika synthar.

M-audio har också ett par midiklav med pianokänsla, men enligt många så är de tangenterna snäppet sämre.

Postat
hum.

EMU 0404 USB har 2 micpreampar med fantommatning

du menar kanske EMU 0404

Postat
hum.

EMU 0404 USB har 2 micpreampar med fantommatning

du menar kanske EMU 0404

hm, ja det kanske är så då😛

hehe

*släpper på prestigen*

Postat

Hallå gott folk!

Jag kommer nog att köpa dom sakerna som jag skrev från början, väntar lite med monitorerna och använder hörlurarna till en början.

Kollade lite spec på ljudkort och micken o dom verkar ju fungera ihop.

Förstår att det är många som tycker att det är onödigt med stagepianot men faktum är att jag har åkt runt hela stan och provat fullstora midiklaviaturer och inget som jag har provat är den riktigt sköna känslan att spela på. sen vill jag kunna spela utan att behöva använda datorn hela tiden. Sen vill man ju inte ha för tungt vägda tangenter på midiklavet, har redan iförskaffat mig Axiom 61 och tycker att det fungerar väldigt bra, nytt ljudkort bara så man får lite bättre latency 🙂

Hursom tackar för alla svar och synpunkter jag kommer

säkert posta en massa frågor sen när jag fått allt o inget funkar 😎 hehe

Mvh Reine

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.