Jump to content
Annons

Mick för munspel?


AmAziA

Recommended Posts

Annons

Klassikern är ju shure Green Bullet. Testade den för en vecka sedan genom en Peavey förstärkare. Blev riktigt skitigt och gott. Testade även att spela in direkt i en MT87:a, men soundet blev tråkigt och platt. Mitt förslag. Green Bullet och en gitarrförstärkare.

MVH

Anders

EDIT: Vad den kostar har jag ingen koll på.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hohner Bluesblaster som är en kristallmick är utmärkt om du vill spela genom försträrkare och micka upp förstärkaren. Tror den går på 1500-2000 (nog billigare i Tyskland t.ex). Men det förutsätter att du vill spela med micken i handen och att du har bra mikrofonteknik för munspel annars låter det lätt tunnt och tråkigt, tät kupa extremt viktigt. Kritallmicken funkar dock inte så bra för sång tror jag, ialla fall inte om du vill ha någorlunda naturlig återgivning, då kan det vara bättre att satsa på Shure SM57 eller 58 så blir du nog mer allround.

Spelar du däremot akustikt och inte vill förstärka munspelet så funkar en rördriven mikrofon eller stormembrans kondensatormikrofon bra och funkar då även till sång.

Skicka gärna ett PM så kan vi utbyta tankar runt inspelning av munspel!

Må väl!

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tackar för infon.

Jo jag tänkte använda micken för att spela in munspel aukustikt in i mick-ljudkort-data.

Har kollat runt lite grann nu på stormembransmickar eftersom att jag vill kunna sjunga och kanske lira in lite aukustik gitarr och det lutar åt STUDIO PROJECTS B1 och sen köpa ett usb ljudkort EMU 0404 USB som verkar vara ett bra förstaljudkort med en bra latency, sen har jag ett M-AUDIO AXIOM 61 midiklav.

Mvh Reine

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tackar för infon.

Jo jag tänkte använda micken för att spela in munspel aukustikt in i mick-ljudkort-data.

Har kollat runt lite grann nu på stormembransmickar eftersom att jag vill kunna sjunga och kanske lira in lite aukustik gitarr och det lutar åt STUDIO PROJECTS B1 och sen köpa ett usb ljudkort EMU 0404 USB som verkar vara ett bra förstaljudkort med en bra latency, sen har jag ett M-AUDIO AXIOM 61 midiklav.

Mvh Reine

Kommer säkerligen funka alldeles utmärkt, har själv en JJLabs stormembransmick (lillebror till BMC2, kommer inte ihåg vad den heter) som gör jobbet tillfredsställande. Jag kanske blir mer kräsen senare men än så länge funkar det.

Lycka till!

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Ok tackar för infon.

Jo jag tänkte använda micken för att spela in munspel aukustikt in i mick-ljudkort-data.

Har kollat runt lite grann nu på stormembransmickar eftersom att jag vill kunna sjunga och kanske lira in lite aukustik gitarr och det lutar åt STUDIO PROJECTS B1 och sen köpa ett usb ljudkort EMU 0404 USB som verkar vara ett bra förstaljudkort med en bra latency, sen har jag ett M-AUDIO AXIOM 61 midiklav.

Mvh Reine

Kommer säkerligen funka alldeles utmärkt, har själv en JJLabs stormembransmick (lillebror till BMC2, kommer inte ihåg vad den heter) som gör jobbet tillfredsställande. Jag kanske blir mer kräsen senare men än så länge funkar det.

Lycka till!

/F

Jag skulle inte valt nån bright konding till munspel, det kan bli grymt jobbigt att lyssna på.

Prövade en bandmick (aea R84) på munspel och var tvungen att dämpa lite diskant där till och med.

Då menar jag munspel akustiskt och inte genom stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...