Jump to content
Annons

Tips till studiomateriel


Shinwa

Recommended Posts

Hej!

Jag ber om ursäkt ifall det finns fler trådar som tar upp samma ämne, försökte söka men hittade inget som riktigt passar mig. Finns det, så visa mig gärna den tråden =)

Till mina frågor/funderingar;

Jag skall inom en snar framtid börja bygga på en hemmastudio för inspelning av min musik. Musiken det rör sig om är aukustisk gitarr och sång, sing-and-songwriter-stuk. Det jag antar att jag behöver är ett ljudkort (helst med inbyggd preamp) med 2 kanaler, bra studiomic för sång och lika så för gitarr (då den inbyggda micen på gitarren - ursäkta min franska- suger). Är inte säker på att jag behöver monitorer då mina högtalare till min stereo, som är kopplad till min dator, fungerar väldigt bra. Eller är det värt att införskaffa sig sådana också?

Jag är också intresserad av någon slags effekt till aukustisk gitarr för att få den att låta så ren, men ändå en djup klang som möjligt. Vet inte om det är något som man kan fixa med mixningen i själva datorn i programmet (planerar att köra cubase eller liknande).

Behöver jag ett externt mixerbord? Antar att det kan vara en fördel. Men blir det då Mic -> ljudkort -> mixerbord -> dator?

Och vad för utrustning är värt att köpa? Jag kan tänka mig ligga på medelpris, vill inte ha det billigaste värdelösa möget, utan så bra utrustning för rimliga pengar. Har fått tipset av en kompis att köpa från thomann.de, och de verkar ha hyfsad utrustning.

Men ja, till kontentan; vad behöver jag? Tips, idéer och förslag av alla slag är välkomna. Tacksam för svar.

Edit: En vidare fråga är vad för anslutning jag bör använda till datorn? Funkar USB eller skall jag införskaffa mig ett firewirekort?

MVH

Joakim

Redigerat av Shinwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Eftersom du inte har några jättespecifika krav på dina grejer och inte verkar ha provat dig fram så mycket än, så är mitt bästa tips: Häng inte upp dig för mycket på prylarna i början. Då är det lätt att gå vilse. Skaffa utrustning som verkar funka och lär känna den ordentligt. När du vet vilka styrkor och svagheter dina grejer har är det mycket lättare för dig att gå vidare. Jag tror att man lätt lurar sig själv om man ska köpa ett helt paket med "de perfekta prylarna" på en gång...

Om du redan har en dator skulle jag börja med att skaffa ett ljudkort och en mikrofon. Själv har jag ett kort som heter E-mu 1820 som har två inbyggda mickpreamps, samt diverse andra ingångar. Kortet byggs in i datorn på en PCI-plats, men har en extern låda till vilken man kopplar micksladdar och annat. Jag vet inte om kortet fortfarande säljs nytt - det är ett par år sedan jag köpte mitt.

Till inspelning av akustisk gitarr brukar jag använda en mikrofon som heter Line Audio Design CM2. Den är svensktillverkad, billig och låter jättebra (tycker jag). Sedan jag skaffade den har den kommit en ny variant som heter CM3. Jag tror att www.jam.se säljer dem.

Det finns förstås tusentals olika sätt att komma igång, som är mer eller mindre bra, men som sagt - jag tror att det är klokt att inte stirra sig blind på prylarna utan ta lite i taget så att man inte tappar bort musiken på vägen...

Lycka till!

Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ber om ursäkt ifall det finns fler trådar som tar upp samma ämne, försökte söka men hittade inget som riktigt passar mig. Finns det, så visa mig gärna den tråden =)

Till mina frågor/funderingar;

Jag skall inom en snar framtid börja bygga på en hemmastudio för inspelning av min musik. Musiken det rör sig om är aukustisk gitarr och sång, sing-and-songwriter-stuk. Det jag antar att jag behöver är ett ljudkort (helst med inbyggd preamp) med 2 kanaler, bra studiomic för sång och lika så för gitarr (då den inbyggda micen på gitarren - ursäkta min franska- suger). Är inte säker på att jag behöver monitorer då mina högtalare till min stereo, som är kopplad till min dator, fungerar väldigt bra. Eller är det värt att införskaffa sig sådana också?

Jag är också intresserad av någon slags effekt till aukustisk gitarr för att få den att låta så ren, men ändå en djup klang som möjligt. Vet inte om det är något som man kan fixa med mixningen i själva datorn i programmet (planerar att köra cubase eller liknande).

Behöver jag ett externt mixerbord? Antar att det kan vara en fördel. Men blir det då Mic -> ljudkort -> mixerbord -> dator?

Och vad för utrustning är värt att köpa? Jag kan tänka mig ligga på medelpris, vill inte ha det billigaste värdelösa möget, utan så bra utrustning för rimliga pengar. Har fått tipset av en kompis att köpa från thomann.de, och de verkar ha hyfsad utrustning.

Men ja, till kontentan; vad behöver jag? Tips, idéer och förslag av alla slag är välkomna. Tacksam för svar.

Edit: En vidare fråga är vad för anslutning jag bör använda till datorn? Funkar USB eller skall jag införskaffa mig ett firewirekort?

MVH

Joakim

Du behöver inget mixerbord om du har ljudkort med preamps i.

Sen angående monitorer är det nog ganska onödigt att köpa några om du har hyfsade stereohögtalare och inte ska göra några avancerade grejer. Självklart är det bra att ha, men det är nog roligare att lägga pengarna på något annat. Se däremot till att isf lära dig hur dina högtalare färgar ljudet, så att du lär dig mixa neutralt i dem. Lyssna på dina mixar i flera olika högtalare och bilda dig en uppfattning om hur det egentligen låter. En bra grej är även att skaffa ett par rejäla hörlurar, dels för medhörning när du spelar in, och dels för att jämföra med när du mixar.

Sen angående själva inspelningen så får du nog bäst resultat genom att bara köpa en mikrofon, och spela in gitarren och sången för sig. Då slipper du dessutom läck och fasfel.

Och effekter och sånt pillar du i efterhand i datorn.

Har ingen koll på vilka prylar det finns i rätt prisklass, men det kan du garanterat söka på och finna tusen svar här.

Redigerat av mimla
Link to comment
Dela på andra sajter

knicklas (oregistrerad)

Jag är i ungefär samma situation, och har kollat runt en del. Detta förslag har jag fått från Musikbörsen:

Ljudkort Mbox 2 Mini: 2995:-

Mikrofon Behringer C1: 500:-

Puffskydd Popfilter P2: 195:-

Mikrofonkabel SKBB106/25: 129:-

Stativ MIC5C: 199:-

Hörlur AKG K271 Studio: 1495:-

In alles: 5513:-

Enligt hans förslag använder man sig av Pro Tools, som ska vara mkt bra för en nybörjare som mig. Sen tyckte han att man ska satsa mesta pengarna på först och främst bra hörlurar, framför en dyr mick.

Själv har jag väl bestämt mig för Mbox 2 Mini, resten av grejorna vete fasen. Bra lurar kan man nog få för under 1000-lappen, och då istället välja en Studio Projects B1 mikrofon. Det finns väl inte nåt rätt eller fel i detta, jag tror nog det bästa är att börja lite försiktigt med grejor som funkar, men inte kostar skjortan, och sen uppgradera sig varefter man fått kläm på vad man vill ha! Som när man köper ett gammalt hus t.ex, bättre att "bo in sig" en tid innan man börjar slå ut en massa väggar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...