Jump to content
Annons

Tips på musik och oljud för monitorlyssning


BoJoel

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha tips på lämplig musik och/eller inspelade oljud för att ha med mig vid monitorlyssning.

Förrutom det rent subjektiva, dvs att jag själv tycker att monitorerna låter bra med den musik jag själv valt, så vore det bra att ha med sig musik med partier där monitorerna på ett eller annat sätt får visa vad dom går för.

Dessutom vore det bra om det fanns inspelade oljud, tex nätbrum, resonanser från mickstativ via fotstamp etc, som vid uppspelning visar om monitorerna verkligen klarar av dom ljud/oljud som inte är önskvärda men som just därför är så viktiga att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sök efter nåt som heter bink audio cd eller liknande

sen tar du å lägger till musik som du själv vet du tycker låter bra - och dålig

låter det dåliga bra så är det dåliga monotorer

låter det dåliga riktigt uselt å det bra riktigt bra så är det nog rätt bra monitorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta musik i helt olika genre också - från visor till opera, från jazz till soul, från pop till hårdrock etc. Allt ska låta bra ("bra" med betydelsen "naturtroget" - och inte med betydelsen "stormarknads-hifi"). Om alla genre inte låter som de ska, så är det inte en bra monitor. Just klassiskt är bra att använda, eftersom det kan vara väldigt dynamiskt, ibland från pp till ff i samma stycke - och så finns det många instrument som man kan försöka skilja ut i lyssningen. Många "monitorer" smetar nämligen ut ljudet och ger för dålig upplösning, så att man inte kan höra tillräckligt mycket detaljer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, Bink Audio var ungefär vad jag var ute efter.

Jag har än så länge bara ett par billiga lurar och några gamla datorhögtalare med sub som följde med ett hemdatorpaket för typ 5 år sedan. Dessutom har min trogna NAD-stärkare lämnat in så det är dåligt med HI-Fi lyssningen för tillfället.

Med andra ord låter allt dåligt just nu, även det som bör låta bra. Jag antar att det som skall låta bra låter dåligt och det dåliga låter uselt, men egentligen vet jag inte riktigt vad som är vad just nu. När jag lyssnar i en musikaffär låter i alla fall allt bra jämfört med vad jag har hemma, men det skall bannemej bli ändring på det inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tack för det, Bink Audio var ungefär vad jag var ute efter.

Jag har än så länge bara ett par billiga lurar och några gamla datorhögtalare med sub som följde med ett hemdatorpaket för typ 5 år sedan. Dessutom har min trogna NAD-stärkare lämnat in så det är dåligt med HI-Fi lyssningen för tillfället.

Med andra ord låter allt dåligt just nu, även det som bör låta bra. Jag antar att det som skall låta bra låter dåligt och det dåliga låter uselt, men egentligen vet jag inte riktigt vad som är vad just nu. När jag lyssnar i en musikaffär låter i alla fall allt bra jämfört med vad jag har hemma, men det skall bannemej bli ändring på det inom kort.

Ta lite blandad musik som ligger i olika frekvenser, det viktigaste är dock att inte använda mp3 då formatet är så komprimerat kör wav, eller vanlig cd-skiva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, Bink Audio var ungefär vad jag var ute efter.

Jag har än så länge bara ett par billiga lurar och några gamla datorhögtalare med sub som följde med ett hemdatorpaket för typ 5 år sedan. Dessutom har min trogna NAD-stärkare lämnat in så det är dåligt med HI-Fi lyssningen för tillfället.

Med andra ord låter allt dåligt just nu, även det som bör låta bra. Jag antar att det som skall låta bra låter dåligt och det dåliga låter uselt, men egentligen vet jag inte riktigt vad som är vad just nu. När jag lyssnar i en musikaffär låter i alla fall allt bra jämfört med vad jag har hemma, men det skall bannemej bli ändring på det inom kort.

Ta lite blandad musik som ligger i olika frekvenser, det viktigaste är dock att inte använda mp3 då formatet är så komprimerat kör wav, eller vanlig cd-skiva!

Att MP3 inte låter så bra hade jag inte tänkt på innan jag började läsa i forumet, så den kunskapen har jag med mig till nästa gång det är dags att köpa högtalare. Den här gången blev ett par Behringer truth 2030A och är jag är väldigt nöjd med dom än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...