Jump to content
Annons

Felkontroll av hårddisken

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

I förmiddags gjorde jag en defragmentering av den interna hårddisken, vilket tog 2 tim och 10 min. Men en felkontroll av hårddisken kunde inte utföras, varken före eller efter defragmenteringen.

[Jag pratar om de verktyg (fliken) som finns om man klickar på en här Datorn och väljer enhet.]

Varför kan inte en kontroll av hårddisken utföras? 60 GB av dess 80 GB var använda, har det någon betydelse?

🥰

:musik

Annons
Postat
Hej!

I förmiddags gjorde jag en defragmentering av den interna hårddisken, vilket tog 2 tim och 10 min. Men en felkontroll av hårddisken kunde inte utföras, varken före eller efter defragmenteringen.

[Jag pratar om de verktyg (fliken) som finns om man klickar på en här Datorn och väljer enhet.]

Varför kan inte en kontroll av hårddisken utföras? 60 GB av dess 80 GB var använda, har det någon betydelse?

🥰

Det verkar konstigt att det inte går att göra en felkontroll. Hur gammal är disken - och har du backup...? Risken finns att den är på väg att gå till de sälla jaktmarkerna...

musik (oregistrerad)
Postat

Jag får göra en backup. Jag har iofs gjort backuper av program redan - de som det gått att göra sådan ifrån vill säga, inte alla. Men då har det stått i brännarprogrammet innan bränning "går ej att kopiera programmet".

Hårddisken är 2.5 år. Jag har aldrig haft en hårddisk som hållit så länge, det är rekord för mig. Efter 1 år brukar de paja.

😏

Postat

Får du upp sådana meddelanden när du försöker kopiera, så tyder det på att det finns antingen dåliga sektorer på disken eller fel i filsystemet. Fel i filsystemet brukar fixas när man köra diskkontrollen, men fysiska fel på disken är det värre med. De kan eventuellt mappas bort av diskkontrollen, så at de inte används framöver, men när det har börjat uppträda sådana, så brukar problemen öka efter hand - så jag skulle absolut rekommendera att du tar backup av så mycket som möjligt och sedan skaffar en ny disk.

musik (oregistrerad)
Postat
Får du upp sådana meddelanden när du försöker kopiera, så tyder det på att det finns antingen dåliga sektorer på disken eller fel i filsystemet. Fel i filsystemet brukar fixas när man köra diskkontrollen, men fysiska fel på disken är det värre med. De kan eventuellt mappas bort av diskkontrollen, så at de inte används framöver, men när det har börjat uppträda sådana, så brukar problemen öka efter hand - så jag skulle absolut rekommendera att du tar backup av så mycket som möjligt och sedan skaffar en ny disk.

Men så har det varit med disken sedan jag köpte den sprillans ny. Vissa program har aldrig kunnat kopieras. Vid kontakter dels med affären som sålde datorn och dels även med vissa programtillverkare så sa de att det inte var något konstigt alls, att det skulle vara så. Det hade med någon kod, ett skydd att göra, att programmen inte kunde kopieras. Trots att jag registrerat programmen hos dem.

Jag har dock kunnat göra felkontroll av disken i ett par år, dock inte senaste halvåret.

En följdfråga, detta är ju en inbyggd hdd till min laptop vi pratar om. Kan jag byta den själv? Kan jag istället köpa en extern hdd och skippa att ha den liggandes inuti?

😏

Postat

hejsan musik..

ursäkta att jag går ot..men jag tror aldrig att jag hört någon musik från dig..

skulle vara spännande att få höra något..finns det någonstans man kan lyssna??

ha det gott

/Larsson

😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.