Jump to content
Annons

Addera 48V till en fantommatning


Sphinxter

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett ljudkort som har fantommatning men utan 48v.

Tänkte köpa en ny mikrofon (type B1) men vill behålla mitt ljudkort. Så jag vill inte investera i pre-amp.

Har hört att det finns en billig lösning som man tydligen kopplar mellan fantommatningnen i ljudkortet och micke.

Tack 😛🙂⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett ljudkort som har fantommatning men utan 48v.

??? Fantommatning men inte 48V? Vad har kortet då för fantommatning?

Kanske skulle förenkla om du beskrev vilket kort det är.

Många mickar, inklusive B1, fungerar även på en lägre spänning om nu kortet klarar 30V eller så. Alternativt finns det burkar som ger fantommatning, antingen med batteri eller nätdrift. Kolla till exempel hos jam.se . Ett problem är att de inte är gratis de heller. Ex: Leem PHW-22 fantommatning för 2 mikar inkl. trafo kosta 495:-. Närmar sig priset för en preamp.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har ett ljudkort som har fantommatning men utan 48v.

Tänkte köpa en ny mikrofon (type B1) men vill behålla mitt ljudkort. Så jag vill inte investera i pre-amp.

Har hört att det finns en billig lösning som man tydligen kopplar mellan fantommatningnen i ljudkortet och micke.

Tack 😉😏🙁

Gissar att har ett E-MU ASP med 16 V fantommatning. Släng iväg ett mail till Studio Projects och fråga. Det finns en liten chans att B1 klarar sig med 16 V trots att det står 48 V i specarna.

Jag tänker så här: Om du nu vill investera i en mick, satsa på att få en bra kedja ,dvs mikrofon, preamp, a/d-omvandlare. Det är möjligt att ditt korts A/D funkar hyffsat, jag är mer tveksam till preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...