Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en blues deville gitarrförstärkare med 4 tior i som jag undrar om man kan använda som basförstärkare. Förstärkaren bygger på fender bassman. Tanken är att använda den som bastopp då jag har ett 15 tumselement fast med 4ohms

Förstärkarens specifikationer

60 watt into 8 ohms at 5% THD

Impedance

input1 1M Ohms

input2 136K Ohms

Frågan är: kan jag koppla ihop stärkaren med den lådan eller är det risk att det händer något?

Hur fungerar det här med ohmen?

Annons
Postat

Seriekoppling:

R1 + R2 = R

Två element med 8 ohm ger dig alltså en resulterande impedans på 16 ohm om du seriekopplar.

Parallellkoppling:

1/R1 + 1/R2 = 1/R

Två element med 8 ohm ger dig ett resultat på 4 ohm om du parallellkopplar.

(1/8 + 1/8 = 1/4)

Ett enkelt sätt att kolla snabbt om du har tänkt rätt när du räknar, är att vid parallellkoppling blir resultatet alltid lägre impedans än det element som har lägst impedans individuellt. Tänk också på att ett element som har lägre impedans (om man alltså har två olika), kommer att få större del av signalen från slutsteget - och bör alltså vara dimensionerat därefter...

Postat (redigerat)

Tack Claes.

Det finns ett extra högtaluttag som är parallellt, men jag har bara tänkt använda 15 tummaren på 4ohm och undrar hur det går för stärkaren då?

Blir det högre belastning?

Skulle jag använda båda högtalarlådorna, hur blir det då?

1/8 + 1/4 = 3/8?

Det verkar inte riktigt bra.

Det känns lite onödigt att köpa ett nytt slutsteg till basen om jag inte måste. Det är mest i replokalen den skall användas så det är inga höga volymer ute på lokal eller så.

I spec kan man parallellkoppla 1/8 + 1/8= 1/4

Kan man inte då anv 15 tummaren med samma resultat?

Redigerat av Lindpop
Postat
I spec kan man parallellkoppla 1/8 + 1/8= 1/4

Kan man inte då anv 15 tummaren med samma resultat?

jo om det står att den tål 4 ohm så kan du köra 15":aren

bara du är säker på att det verkligen är parallellkoppling som menas

Postat

Det står ingenting om 4ohm.

Det är två ingångar för att koppla till en extra högtalare på 8ohm och att ingångarna är parallellkopplade. Hur tolkar man det?

Postat
Det står ingenting om 4ohm.

Det är två ingångar för att koppla till en extra högtalare på 8ohm och att ingångarna är parallellkopplade. Hur tolkar man det?

för säkerhetsskull att du inte ska koppla in en högtalare på 4

Postat

Tack för hjälpen. Nu kollade jag på fenders hemsida och det verkar grönt i deras online manual att använda 4 ohm

• 60 watts output into 4Ω or 8Ω

3*“Open” plug (without speakers) + External 4Ω

Det stod inte i min handbok

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.