Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej hej jag håller på mkt med musik och har skrivit mkt låtmaterial som jag gärna vill spela in på ett sjysst sätt. går en musikutbildning på gymnasiet o hålelr på en del med macs o logic där så ahr bestämt mig för att det e det jag vill ha. det jag då vill veta är:

Jag ska spela in både akustiskt o elgitarr. och min akustiska gitarr ahr en mkt djup o härlig klang som jag absolut inte vill tappa pga en för dålig mick. jag funderar på en Imac 2.4 ghz och hoppas på att den ska klara av logic 8 med många kanaler utan att lagga.

hursomhelst. antar att jag behöver kondensator mig för sång och gitarr. kan man då köpe en som funkar te både och för en inte alltfördyr peng. tänkte mig kanske ca 2000 men om det verkligen behövs så kan jag kanske offra 4000.

ljudkort behöver jag ju också då har kollat upp Edirol ua-25 och det verkar vara schysst och inte allt för dyrt.

sen vill jag gärna ha ett midiklaviatur med. behöver inte va så avancerat bara det inte e för lite oktaver.

sen behövs ju självklart sjyssta högtalare så jag kan höra hur det kommer låta så jag inte mixar efter några kassa högtalare osså kommer det låtta jättekonstigt om någon spelar upp musiken i sina fina monstergrejjor. några tips? högtalare kan jag inget om what-so-ever.

skulle va himla fint om man kunde få allt det för under 20000 o då har jag alltså inte räknat med datorn eller logic studio är detta något som ni tror e möjligt eller behöver jag lägga ut mer?

sen hur e det med EQ:n jag ska spela in i ett helt vanligt hemmarum alltså ingen studio. det kan ju va en fördel o kunna EQ:a på något sätt

tack på förhand för era svar

Annons
Posted (edited)

Ljudkort: Apogee Duet 4995:-

Kondensatormikrofon: Røde NT2-A 3250:-

Dynamisk mikrofon (till exempelvis gitarrförstärkare): Shure SM57 995:-

Midi-keyboard: M-Audio Oxygen 49 1495:-

Mickstativ: König & Mayer mickstativ 580:-

XLR-Kabel: Proel 6m 240:-

Puffskydd: König & Mayer Popkiller 290:-

Hörlurar: Beyerdynamic DT770 1495:-

Summa: 13.340:-

Drar man av det från din budget på 20.000 har du 6660 kronor över att köpa monitorer för. Och nej, jag jobbar inte på 4Sound, var bara enklast att ta alla länkar från samma ställe. Det mesta går att hitta på alla möjliga ställen och säkert billigare. Det här är dessutom inte något facit, bara en lista på välbeprövade prylar som generellt anses vara prisvärda och bra.

Eq har du i Logic som fungerar utmärkt. Någon extern behövs inte.

Edited by Emil
Posted
Ljudkort: Apogee Duet 4995:-

Kondensatormikrofon: Røde NT2-A 3250:-

Dynamisk mikrofon (till exempelvis gitarrförstärkare): Shure SM57 995:-

Midi-keyboard: M-Audio Oxygen 49 1495:-

Mickstativ: König & Mayer mickstativ 580:-

XLR-Kabel: Proel 6m 240:-

Puffskydd: König & Mayer Popkiller 290:-

Hörlurar: Beyerdynamic DT770 1495:-

Summa: 13.340:-

Drar man av det från din budget på 20.000 har du 6660 kronor över att köpa monitorer för. Och nej, jag jobbar inte på 4Sound, var bara enklast att ta alla länkar från samma ställe. Det mesta går att hitta på alla möjliga ställen och säkert billigare. Det här är dessutom inte något facit, bara en lista på välbeprövade prylar som generellt anses vara prisvärda och bra.

Eq har du i Logic som fungerar utmärkt. Någon extern behövs inte.

tack men nu va det ju så att för dom 20000 så måste jag köpa datorn o logic också så så mkt vet jag ej om jag kan lägga. men fick tips av min kusin att satsa på bra hörlurar o spara till monitorsystem lite senare

Posted
Ett tips, använd sökfunktionen. Du kommer att hitta svar på alla dina frågor.

har gjort det men inte hittat så jättenkt bra svar till så som jag tänker:/

Posted
tack men nu va det ju så att för dom 20000 så måste jag köpa datorn o logic också så så mkt vet jag ej om jag kan lägga. men fick tips av min kusin att satsa på bra hörlurar o spara till monitorsystem lite senare

OJ!

Ja då blir det verkligen inte mycket pengar kvar när din dator kommer kosta 13.495:- (ungefär). Du borde dessutom köpa til lite minne (minst 2 GB), men köp inte det av Apple.

Du kanske ska börja med Garageband (som följer med Macen gratis) eller Logic Express som kostar lite mindre (1895:-).

Då har du knappt 5000:- att handla annan hårdvara för.

Apogee-kortet är verkligen bra, men det kanske är bättre för dig att hitta ett runt 2000:- med inbyggda preamps. Det finns en del att välja på. De flesta är helt ok (till sitt pris).

Satsa sedan på en kondensatormick runt tusenlappen. Sound Projects B-1 varkar vara den de flesta rekommenderar till det priset. Tillsammans med de klaviatur som rekommenderas samt ett par hyfsade lurar borde du hamna på 20.000:-.

Fast du borde kanske titta efter en begagnad iMac. De finns faktiskt till rätt bra priser. Då kan du kanske investera i ett lite bättre ljudkort eller mikrofon. Eller bara spara dom tills du kommit igång och lär dig mer om vad du skulle behöva.

Dessutom finns det ju en del begagnade mikrofoner och ljudkort att köpa också!

Posted
Hur uppstår dubbelpostningar egentligen?

Du har inte tålamod att vänta då du tryckt första gången, du tror att du inte tryckt och trycker igen.

Posted

OJ!

Ja då blir det verkligen inte mycket pengar kvar när din dator kommer kosta 13.495:- (ungefär). Du borde dessutom köpa til lite minne (minst 2 GB), men köp inte det av Apple.

Du kanske ska börja med Garageband (som följer med Macen gratis) eller Logic Express som kostar lite mindre (1895:-).

Apogee-kortet är verkligen bra, men det kanske är bättre för dig att hitta ett runt 2000:- med inbyggda preamps. Det finns en del att välja på. De flesta är helt ok (till sitt pris).

Satsa sedan på en kondensatormick runt tusenlappen. Sound Projects B-1 varkar vara den de flesta rekommenderar till det priset. Tillsammans med de klaviatur som rekommenderas samt ett par hyfsade lurar borde du hamna på 20.000:-.

Fast du borde kanske titta efter en begagnad iMac. De finns faktiskt till rätt bra priser. Då kan du kanske investera i ett lite bättre ljudkort eller mikrofon. Eller bara spara dom tills du kommit igång och lär dig mer om vad du skulle behöva.

nej det stämmer inte för dollarn ligger så lågt nu så jag får en imac 20" 2.4 ghz för 9600 och logic för 3194 o jag ahr kollat upp lite grejjor o så o det blir ungefär 20000 men vet ej om dom e så prisvärda för jagkan inte så mkt det jag kollat upp e: M-audio ozygen49 (midiklaviatur)

Edirol UA-25 ljudkort

Sonotronics STC-2 kondensatormick

samt ett par hölurara hade jag tänkt mig för ca 1-2000

Posted

OJ!

nej det stämmer inte för dollarn ligger så lågt nu så jag får en imac 20" 2.4 ghz för 9600 och logic för 3194 o jag ahr kollat upp lite grejjor o så o det blir ungefär 20000 men vet ej om dom e så prisvärda för jagkan inte så mkt det jag kollat upp e: M-audio ozygen49 (midiklaviatur)

Edirol UA-25 ljudkort

Sonotronics STC-2 kondensatormick

samt ett par hölurara hade jag tänkt mig för ca 1-2000

Hur har du räknat då? Köper du från USA måste du lägga till moms och tull också. Då skiljer det helt plötsligt inte alls lika mycket.

Posted (edited)

Jag vill spela in sång (ska köpa en kondensatormic) + halvakustisk gitarr, och kunna använda MIDI-klaviatur. Jag har inte förstärkare till gitarren utan tänkte plugga in den direkt i ljudkortet - blir det mycket sämre?

Kan i princip ingenting om ljudkort och sådant men har efter att ha läst i massa forum mm förstått att jag behöver ljudkort med inbyggda preamps, vet dock inte vilket.. Hoppas kunna få lite hjälp här!

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?ar...136153&fm=1 <-- vad tror ni om detta?

Jag kan tänka mig att betala runt 2000 kr.

Edited by Olsberg
Slår ihop med tråd i samma ämne
Posted
Sök i forumet. Det finns hundratals trådar om detta.

jag har sökt, men jag förstår inte begreppen i produktbeskrivningarna, typ

"• Mik/Gitarr XLR Combo ingång med 48V fantommatning och Gainratt" - jaha, vad är det då!?

Jag behöver hjälp av någon som gör det.. jag vet inte alls vad jag ska leta efter!

Posted

Om elgitarr: "UX2" annars; Firefly302, 0404 USB, Firebox, Konnekt8, Saffire LE.

Bara lite förslag.

Om det är akustisk gitarr så vill du spela in med en kondensatormikrofon som behöver ström (48V ”fantommatning”) som alla ljudkort jag tipsat om kan ge. Gain = förstärkning.

Posted

Bara lite förslag.

Om det är akustisk gitarr så vill du spela in med en kondensatormikrofon som behöver ström (48V ”fantommatning”) som alla ljudkort jag tipsat om kan ge. Gain = förstärkning.

okej tack! så dessa har teleingång? på många står det ingenting om att de har tele, finns det något annat ord som betyder det?

Posted (edited)

Bara lite förslag.

okej tack! så dessa har teleingång? på många står det ingenting om att de har tele, finns det något annat ord som betyder det?

Line in brukar fungera, och du ser på bilden av ljudkortet om det finns tele ingångar 🙂

Har ett UX 2 och det fungerar bra, 2 XLR och 2 Tele ingångar

Edited by Chris_Emil
Posted

Diggar mitt Native Instruments audio kontrol 1. Bra och snyggt ljudkort ;D med alla funktioner du behöver. Cubase le, och bra gitarr / synth pluggar följer med 🙂

Posted

Bara lite förslag.

Tele = Jack, TRS/TS (Tip, (Ring), Sleve). Hi-Z står för högimpedansingång och är dedikerad för att ta emot en gitarrsignal som mår bäst av att möta "motstånd" vid ingången annars kan pickuppsen på gitarren/basen få förändrad karaktär (oftast klenare bas). Om du spelar elgitarr/elbas så är UX2:an ett mycket populärt val, men om du spelar akustisk gitarr så kommer du att använda en kondensatormikrofon och sätta framför gitarren för bästa resultat, och då finns det roligare alternativ med bättre mickstärkare, t ex: 0404 USB, & Konnekt8 (eller Konnekt6 som kommer snart).