Jump to content
Annons

Problem med bas-bygget


Bassebas

Recommended Posts

Tjao,

Jag håller på bygger en bas av typen precission bas och nu när jag börjat mecka ihop den

så märker jag att bara en micken fungerar. d.v.s det kommer bara ljud på E och A strängen och helt dött på D och G.

Det är ett par nya Dimarzio mickar som är seriekopplade enligt beskrivning....

Betyder detta att micken är slut?? 😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjao,

Jag håller på bygger en bas av typen precission bas och nu när jag börjat mecka ihop den

så märker jag att bara en micken fungerar. d.v.s det kommer bara ljud på E och A strängen och helt dött på D och G.

Det är ett par nya Dimarzio mickar som är seriekopplade enligt beskrivning....

Betyder detta att micken är slut?? 😆😛

dum fråga

men du är säker på att du kopplat rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, jag har tagit elektroniken från en squier p-bas.

De nya mickarna har kablar med färgerna vit och grön på ena och svart och röd på den andra.

Och enligt beskrivningen så ska man löda ihop den vita och svarta, så att de blir seriekopplade.

Sen har jag anslutit de två resterande kablarna där förra mickarna har varit anslutna.

För om det su vara typ fasfel eller nåt. "plus till minus och minus till plus" Så skulle väl inte bara ena sluta fungera..

Hmm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, jag har tagit elektroniken från en squier p-bas.

De nya mickarna har kablar med färgerna vit och grön på ena och svart och röd på den andra.

Och enligt beskrivningen så ska man löda ihop den vita och svarta, så att de blir seriekopplade.

Sen har jag anslutit de två resterande kablarna där förra mickarna har varit anslutna.

För om det su vara typ fasfel eller nåt. "plus till minus och minus till plus" Så skulle väl inte bara ena sluta fungera..

Hmm..

nej ville bara kolla

eftersom det blir ljud i den ena så är ju kretsen sluten iaf

är ingen elektronikexpert men mickar är väl egentligen bara spolar - alltså tråd som lindats en sjuhelvetes massa varv

å det är dom trådarna som man kopplar igenom också (väl? Claes!!??) så om ena låter borde ström passera den andra också - vilket i sin tur borde ge ljud från den också om inte den är kortsluten nånstans så slingan i den spolen för kort (obefintlig) vilket ändå kan leda signal från den andra....

puh!

tänka är jobbigt

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag kan tänka mig, är att 1. micken sitter för nära strängen som påverkas av magnetfältet.

2. magneterna för de två understa strängarna är avmagnetiserade. 3. du har kopllat konstigt..

här har du massa olika sorters kopplingsschema för git. och bas:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag kan tänka mig, är att 1. micken sitter för nära strängen som påverkas av magnetfältet.

2. magneterna för de två understa strängarna är avmagnetiserade. 3. du har kopllat konstigt..

här har du massa olika sorters kopplingsschema för git. och bas:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Åhh, tack för länken till el-schema!

1. är det inte iaf

2. hur går det till? (bara undrar)

3. Finns en risk jo

Men om en sån mick är sönder, leder den eller leder den inte ström då? nån som vet helt säkert?

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag kan tänka mig, är att 1. micken sitter för nära strängen som påverkas av magnetfältet.

2. magneterna för de två understa strängarna är avmagnetiserade. 3. du har kopllat konstigt..

här har du massa olika sorters kopplingsschema för git. och bas:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Åhh, tack för länken till el-schema!

1. är det inte iaf

2. hur går det till? (bara undrar)

3. Finns en risk jo

Men om en sån mick är sönder, leder den eller leder den inte ström då? nån som vet helt säkert?

1. ok

2. kan vara så att en magnet tappat sin magnetisering. dvs. blivit avmagnetiserad. kan man råka göra om man vänder elektronerna åt fel håll. typ ställer micken för nära en kraftig magnet så att den magnetiseras åt fel håll.. kan tänka mig att det inte funkar då. Jag har haft liknande problem på en pbas en gång, men det var bara folkopplat. eller liknande.. det var likadant. :rolleyes:

3. sannerligen!! ta en titt på ett kopplingsschema och löd om ALLT, så du börjar om från scratch är väl mitt mest konkreta tips. då slipper du chansa på att det kan ha varit rätt innan..

lycka till. nu ska jag kolla på gitarrcase. 😆 sen hem o löda mickar jag med, fast på en les paul custombygge som jag arbetar på nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om basen, så ser den ut så här för tillfället (inte klar)!

81650-Basen.JPG

Nästan helt handbyggd och är helt handslipad och polerad 😮

Basen och plektrumskyddet är gjort i aluminium och är solid, ej ihopsvetsad eller skruvad.

Ganska tung dock 10 kg typ 😄

Men den är ju frän iaf.

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om basen, så ser den ut så här för tillfället (inte klar)!

81650-Basen.JPG

Nästan helt handbyggd och är helt handslipad och polerad 😮

Basen och plektrumskyddet är gjort i aluminium och är solid, ej ihopsvetsad eller skruvad.

Ganska tung dock 10 kg typ 😄

Men den är ju frän iaf.

ser helfräck ut.. personligen gillar jag inte plektrumskyddet dock. men helheten ser riktigt bra ut. det är roligast med handbyggda instrument. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...