Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Är pĂ„ jakt efter en förstĂ€rkarsimuleringspedal till gitarristen i mitt band. Idag kör vi gitarrstĂ€rkare "rĂ€tt ut", medan vi mickar sĂ„ng, blĂ„s, keyboards. Hypotesen Ă€r att det skulle bli bĂ€ttre mix och sound om man fick ut allt i PA:t. Plus att gitarrförstĂ€rkaren Ă€r typ paj. Vore ocksĂ„ Vi spelar jazz/pop/fusion, odistat till 90%, wah-wah pĂ„ ett par lĂ„tar

SĂ„ till frĂ„gan, har spanat in pod live XT och Floorpod. Har trots ivrigt googlande inte förstĂ„tt vad som Ă€r skillnaden mellan dem. Är det skillnad i antal in/utgĂ„ngar, typ? Antal ljud? Eller Ă€r det en annan pryl vi ska ha?

Redigerat av CharlesS
Annons
Postat
Floorpod Àr ju en gammal pod 2.0 i nytt fodral.

Skulle satsa pÄ XTliven.

SÄ XT:n Àr sÄpass mycket bÀttre? SÀg att man fÄr en beggad XT live för 2500-3000, och en ny floorpod för 2000.

Postat
Floorpod Àr ju en gammal pod 2.0 i nytt fodral.

Skulle satsa pÄ XTliven.

SÄ XT:n Àr sÄpass mycket bÀttre? SÀg att man fÄr en beggad XT live för 2500-3000, och en ny floorpod för 2000.

Jag skulle inte tveka 🙂 Det ÄR skillnad som definitivt Ă€r vĂ€rd pengarna.

Postat
Hej!

Är pĂ„ jakt efter en förstĂ€rkarsimuleringspedal till gitarristen i mitt band. Idag kör vi gitarrstĂ€rkare "rĂ€tt ut", medan vi mickar sĂ„ng, blĂ„s, keyboards. Hypotesen Ă€r att det skulle bli bĂ€ttre mix och sound om man fick ut allt i PA:t. Plus att gitarrförstĂ€rkaren Ă€r typ paj. Vore ocksĂ„ Vi spelar jazz/pop/fusion, odistat till 90%, wah-wah pĂ„ ett par lĂ„tar

SĂ„ till frĂ„gan, har spanat in pod live XT och Floorpod. Har trots ivrigt googlande inte förstĂ„tt vad som Ă€r skillnaden mellan dem. Är det skillnad i antal in/utgĂ„ngar, typ? Antal ljud? Eller Ă€r det en annan pryl vi ska ha?

Kör ni odistat till 90% skulle jag definitivt kolla in Vox Tonelab-modellerna som jag tycker lÄter mycket trevligare i de flesta fall.

Postat

Tack för alla svar!

Det lutar nog Ät en VOX Tonelab SE/LE dÄ. Sökte lite, och den verkar helt rÀtt för vÄrt sound.

FöljdfrÄgan blir dÄ SE eller LE. Separata pedaler för expression och volym verkar ju bra pÄ SE:n?

Postat
Tack för alla svar!

Det lutar nog Ät en VOX Tonelab SE/LE dÄ. Sökte lite, och den verkar helt rÀtt för vÄrt sound.

FöljdfrÄgan blir dÄ SE eller LE. Separata pedaler för expression och volym verkar ju bra pÄ SE:n?

Ja, det kan ju verka bra. Men eftersom att SE Àr den gamla och LE Àr den nya, sÄ finns

det dock lite förbÀttringar pÄ LE-modellen (som jag sjÀlv kör pÄ). Det har t.ex tjatats lite om att

SE:n Àr rÀtt dÄlig pÄ att fÄ till riktigt tunga distljud. Detta exempel har förbÀttrats avsevÀrt

till LE-modellen. Även en del andra funktioner och sĂ„dĂ€r har förbĂ€ttrats sedan SE-modellen.

Men jag hÄller med dig. Jag har gÀrna ocksÄ sett tvÄ expressions-pedaler Àven pÄ LE:n.

Postat

Ärligt talat, hur mĂ„nga gĂ„nger behöver man verkligen ha tvĂ„ gaspedaler? NĂ€r jag köpte min Boss GT-8 tĂ€nkte jag att jag skulle köpa till en extra expression-pedal (finns uttag för det), men har hitills inte haft nĂ„got behov av det. Behöver man anvĂ€nda den redan existerande för nĂ„got annat Ă€n volym (t ex wha-wha) sĂ„ brukar ju det vara under kortare passager i en lĂ„t. DĂ„ har man gott om tid pĂ„ sig att Ă€ndra tillbaka till volym-lĂ€ge igen.

Annars kan man ju köpa en volympedal och koppla in antingen för LE:n, efter LE:n eller i effektloopen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.