Jump to content
Annons

Är detta en bra nybörjarmusikdator?


rookie

Recommended Posts

hejsan!

skulle ni kunna ge mig ett spontant men igenomtänkt svar, är detta en bra nybörjarmusikdator? tänkte satsa på ngt sådant:

Chieftec BX Miditower, Svart

Asus P5GD1 Moderkort för S775 (lämplig för musikproduktion?)

Intel Pentium 4 540 3.2 GHz Boxed

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA (en för ljud)

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA (en för program)

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

LG DVD-brännare IDE GSA-4120 bulk Svart

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart

PowerColor Radeon X300SE 128MB DDR PCI-E

+ Audiophile 2496

tack på förhand, era svar är guld värda!

mvh//RG

EDIT: tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser ju trevligt ut. Jag utgår från att du har kollat att moderkortet har stöd för PCI-Express. Kanske skulle jag köra på en bulk-CPU istället för boxad och köpa bra (och tyst) kylning separat. P4:an blir rätt varm och den medföljande fläkten är inte direkt diskret. Chassit vet jag inget om, men kolla att det inte är bullrigt. Det är ett klassiskt misstag att snåla in på chassit.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

har inte kollat pci-express, men jag antar att jag borde det nu....vad skulle det vara för ngt? vad ska jag titta efter?

tack

Det grafikkort du har listat har PCI-express vilket ju betyder att moderkortet måste stödja den (nya) standarden. Jag kollade på ASUS hemsida och moderkortet har stöd för det, så det är lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Medföljande Nätagg i ditt Chieftec är ju inte att föredra. Man kan ha tur och få ett bra, men oftast håller dom lite sämre kvalitet. Dom flesta nöjer sig med det, men jag skulle rekommendera ett nätagg från tex Tagan, som jag själv använder.

Sen är det ju frågan om den boxade cpu-fläkten håller måttet. Vid mitt senaste datorköp

investerade jag i en Zalman 7000B-CU ... fast det var inte till socket 775.

Minnet är också klurigt, fast TwinMos ska nog gå. Corsair brukas annars rekommenderas. CAS 2.5 som du har, är ju bra!

Lycka Till!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för de visa orden...jag måste säga att det är lite knepigt det där med fläkten, den räcker inte eller? hjälper det om man har ett större chassi? alltså blir med mer luftigt eller spelar det ingen roll?

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fläkten är knepig, speciellt om du inte kan montera den själv!? Det kan vara lite klurigt och man vill ju inte göra fel.

Problemet är väl att Intels processorer gärna blir lite varma, speciellt Prescott. Cpu-fläkten som följer med ska såklart räcka, men det är nog på håret.

Större chassi.. mjo! Är du lite händig så införskaffa två chassifläktar .. den ena suger in luft och den andra blåser ut. på så sätt får du en bra genomströmmning .. glöm inte dammfilter vid insuget bara. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Dont underestimate the power of the floppydrive!

Har haft kanonanvändning för flyppyn när jag varit tvungen att "boota" datorn. Vissa moderkort stöder heller inte tex SATA direkt när man köpt det och då måste man, innan man kan installera WIN, uppdatera BIOS genom att koppa uppdateringen till...just det...en diskett!!

För en hundring (för det är vad det kostar idag) är det en bra sak att ha!

Angående Rookies datorpaket tycker jag det verkar helt ok. Visst kan du du mixtra lite genom att inte köra med Processor + fläkt och chassi utan nätdel och köpa dessa separat. Men om man inte vill betala de extra lapparna så tycker jag man kan skita i det. Jag har kört med "orginaldelar" och det är inte så pass mycket ljud som sipprar in i micken så jag vill byta!

Det är som mycket annat...beroende på vilken nivå man vill lägga sig på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dont underestimate the power of the floppydrive!

Har haft kanonanvändning för flyppyn när jag varit tvungen att "boota" datorn. Vissa moderkort stöder heller inte tex SATA direkt när man köpt det och då måste man, innan man kan installera WIN, uppdatera BIOS genom att koppa uppdateringen till...just det...en diskett!!

För en hundring (för det är vad det kostar idag) är det en bra sak att ha!

Angående Rookies datorpaket tycker jag det verkar helt ok. Visst kan du du mixtra lite genom att inte köra med Processor + fläkt och chassi utan nätdel och köpa dessa separat. Men om man inte vill betala de extra lapparna så tycker jag man kan skita i det. Jag har kört med "orginaldelar" och det är inte så pass mycket ljud som sipprar in i micken så jag vill byta!

Det är som mycket annat...beroende på vilken nivå man vill lägga sig på!

Kan hålla med. Jag hade också problem med installation av min dator. Det läste sig dock ganska lätt när jag lånade en floppy och kunde boota datorjn med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte en enda maskin med floppydisk. Bara dumt att låsa upp en (eller en del av en) IRQ som sällan eller aldrig används. Säg till BIOS att boota från CD/DVD-ROM. Prio ett är att alltid hålla nere antalet hårdvaruenheter som processorn ska snacka med. Och det hjälper inte att inaktivera dem i enhetshanteraren. Syns de där så tar de processorkraft i onödan. En diskettstation tar mellan 1-3% av prestandan på en ny maskin. Den prestandan kan användas till annat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man skapa en startcd på samma sätt som en floppy? I sådana fall kan jag hålla med. Då känns floppy förlegat. Hade varit bra om någon skulle kunna svara på detta. Vad kommer detta datorbygge att gå på? Kolla gärna in mitt eget och kommentera. Topicen under. Bygga dator/datorbygge.

Sjysst!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bygger datorer får är det ända sättet ibland att boota med floppy. Det är väl en sak att ställa in Primary boot i BIOS men har man nya komponenter är det svårare.

SlapTap: Hoppas du är nöjd med all prestanda du vunnit under åren genom att inte använda floppy! Jag är säker på att du kunnat ladda in en 2-3 extra Spectrasonocs Atmosphere i dina låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bygger datorer får är det ända sättet ibland att boota med floppy. Det är väl en sak att ställa in Primary boot i BIOS men har man nya komponenter är det svårare.

SlapTap: Hoppas du är nöjd med all prestanda du vunnit under åren genom att inte använda floppy! Jag är säker på att du kunnat ladda in en 2-3 extra Spectrasonocs Atmosphere i dina låtar!

Vad är Spectrasonocs Atmosphere? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...