Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska dÀmpa rummet i nya lokalen jag har hyrt. Drar upp en regelstomme och lÀgger isolering emellan, tÀcker över med ett tunnar tyg för att dölja upp och lÀgger sedan trÀspalt över. Funderar pÄ vilken isolering man ska anvÀnda. NÄgra idéer? Jag VET att jag lÀste nÄgonstans för bara nÄgra dagar sedan att det ena materialet var bÀttre att anvÀnda Àn det ena men nu har jag letat hela eftermiddagen utan att hitta var det stod.

SÄ vilket material och hur tjockt? Bör tillÀgga att det inte behöver isolera utÄt eller innÄt utan bara dÀmpa.

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

ska du dÀmpa rummets karaktÀr eller bara bygga basfÀllor?

beroende pÄ storleken pÄ rummet sÄ bör du ju ha minst 20-30 cm med isolering för att basen ska bli kontrollerad..

kolla in http://www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp för att rÀkna lite pÄ vilka frekvenser som kommer att resonera i ditt rum.

Postat

Jag ska bara dÀmpa karaktÀren. För tillfÀllet har det en efterklang som hÀnger kvar ett bra tag.

Menar du 20-30 cm pÄ var vÀgg? LÄter rejÀlt tilltaget. Jag var inne pÄ 15 pÄ var vÀgg.

Postat
Jag ska bara dÀmpa karaktÀren. För tillfÀllet har det en efterklang som hÀnger kvar ett bra tag.

Menar du 20-30 cm pÄ var vÀgg? LÄter rejÀlt tilltaget. Jag var inne pÄ 15 pÄ var vÀgg.

ok!

gör nÄgra mÀtninar och berÀkningar pÄ ditt rum med hjÀlp av den lÀnken jag skickade, sen kan du enkelt rÀkna ut hur djupa absorbenter du behöver för att fÄ en neutral klang i rummet.

15 cm kan du dÀmpa ner till 3-400 Hz med. Allt under det kommer resonera vÀldigt mkt. men som sagt beroende pÄ storlek av rum, sÄ kommer det med sÀkerhet att resonera vÀldigt mkt under 80 Hz och nerÄt, och dÄ blir rummet bumligt och stökigt, och ska man spela in bastrumma eller kontrabas eller basförstÀrkare dÀr inne kommer det lÄta hemskt..!!!

nÀr man akustikbehandlar mÄste man tÀnka pÄ hela registret!!!

Postat

NĂ„gra basinstrument Ă€r det inte frĂ„ga om direkt. Är mest ett litet produktionsutrymma. Line:a gitarrer och lĂ€gga lite sĂ„ng. Den dĂ€r sidan har jag kikat pĂ„ innan vet jag men fattar Ă€rligt talat inte nĂ„gonting alls av den. 😄 Den ber en skriva in ETT mĂ„tt i rummet. Borde den inte ta alla? Vad Ă€r det den visar?

Har en snabb ritning jag gjorde men hur laddar jag upp den? Hittar bara för att lÀnka till en bild.

Postat
NĂ„gra basinstrument Ă€r det inte frĂ„ga om direkt. Är mest ett litet produktionsutrymma. Line:a gitarrer och lĂ€gga lite sĂ„ng. Den dĂ€r sidan har jag kikat pĂ„ innan vet jag men fattar Ă€rligt talat inte nĂ„gonting alls av den. 😄 Den ber en skriva in ETT mĂ„tt i rummet. Borde den inte ta alla? Vad Ă€r det den visar?

Har en snabb ritning jag gjorde men hur laddar jag upp den? Hittar bara för att lÀnka till en bild.

forumbilder.se

Postat

jag skulle, om jag vore du, satsa pÄ att bygga bra frÄn början och bygga efter konstens alla grundlÀggande regler. men om du kÀnner att du inte har tid lust eller rÄd att bygga ett rum som lÄter bra frÄn grunden sÄ Àr det ju sjÀlvklart ditt val. du kan definitivt slÀnga upp ngra moln pÄ vÀggarna med trÀreglar som binder in glasull, men frÄgan Àr hur lÀnge det rÀcker. tÀnkt dig om du fÄr ett jobb dÀr du ska banda trummor eller bas?

iofs gör du nog inte sĂ€mre musik för att du vĂ€ljer en "genvĂ€g".. 😄

Postat (redigerat)
jag skulle, om jag vore du, satsa pÄ att bygga bra frÄn början och bygga efter konstens alla grundlÀggande regler. men om du kÀnner att du inte har tid lust eller rÄd att bygga ett rum som lÄter bra frÄn grunden sÄ Àr det ju sjÀlvklart ditt val. du kan definitivt slÀnga upp ngra moln pÄ vÀggarna med trÀreglar som binder in glasull, men frÄgan Àr hur lÀnge det rÀcker. tÀnkt dig om du fÄr ett jobb dÀr du ska banda trummor eller bas?

iofs gör du nog inte sĂ€mre musik för att du vĂ€ljer en "genvĂ€g".. 🙂

Fett nice lÀnk! Tack för den!

Som jag sa innan sĂ„ Ă€r det hĂ€r bara ett utrymme pĂ„ 17 kvm, ett rum, som jag ska ha som produktionslokal. Det Ă€r inte nĂ„gon studio i sig utan jag behöver den för mitt eget lĂ„tskrivande och postproduction-arbete. Behöver inget vĂ€lljudande rum med klockren akustik för trummor eller bas. Det enda (i stort sett) akustiska som lĂ€ggs Ă€r sĂ„ng. Kanske dĂ„ och dĂ„ mickar upp nĂ„gon akustisk gura men mer Ă€n sĂ„ blir det inte. Behöver jag göra det bĂ€ttre sĂ„ har jag KM Studio... 🙂

HÀr Àr planlösningen:

planlösning.jpg

Redigerat av saverman
Postat

ok!!! rummet har ngt vÀldigt bra. en redan fÀrdig sak. en snevÀgg.. det kommer förmodligen stoppa riktigt lÄgfrekventa stÄende vÄgor. eller stoppa, snarare förhindra.

följ DrHans recept pÄ absorbenter. det kommer hjÀlpa dig lÄngt!!

du kan bygga ett litet rum dĂ€r du kan stĂ€nga in sĂ„ngare/sĂ„ngerskor och gitstĂ€rkare!! đŸ˜Č

Postat

Hehe, nja, nÄgot litet bÄs tror jag att jag skippar den hÀr gÄngen.

Jag har en god och pÄlitlig kÀlla för hur jag ska göra med vÀggen (det sÀttet jag beskrev tidigare) och sjÀlv bÄde jobbat och lagt sÄng flera gÄnger i ett sÄdant ett rum med dessa vÀggar och gillat det skarpt. Just den gÄngen var det ett omgjort garage men hoppas att det gÄr att applicera pÄ min lilla kÀllarvrÄ. Jag funderade mest kring det dÀr med vilket material som skulle vara bÀst att anvÀnda i dÀmpningen, glasull eller vad det andra nu hette? Och jag VET ju sÄ vÀl att jag lÀste för bara nÄgon vecka sedan dÀr nÄgon skrev "anvÀnde 'det hÀr' istÀllet för 'det dÀr'..." men nu hittar jag som sagt inte diskussionen.

Postat

Är det ordet Markskivor du letar efter?

Personligen skulle jag nog ha valt just markskivor i ditt fall och jag skulle nog nöja mig med 15 cm eller vad du nu sa. Visst Àr det bÀttre med den dubbla tjockleken, men dÄ blir det dubbelt sÄ dyrt ocksÄ. Dessutom sÄ fÄr jag uppfattningen att du inte har ambitionerna att bygga en studio som ersÀtter Polar-studion! Ibland behöver man inte göra allting sÄ himla pretantiöst och det duger ofta vÀldigt gott ÀndÄ. Om du sedan vill sÄ kan du bygga nÄgra enkla basfÀllor som du placerar i hörnen. Jag gissar att du blir nöjd Àven med 15 cm.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
ok!!! rummet har ngt vÀldigt bra. en redan fÀrdig sak. en snevÀgg.. det kommer förmodligen stoppa riktigt lÄgfrekventa stÄende vÄgor. eller stoppa, snarare förhindra.

du kan bygga ett litet rum dĂ€r du kan stĂ€nga in sĂ„ngare/sĂ„ngerskor och gitstĂ€rkare!! 😐

Det Àr tyvÀrr en seglivad myt att snedstÀllda vÀggar förhindrar uppkomsten av stÄende vÄgor.

Postat

du kan bygga ett litet rum dĂ€r du kan stĂ€nga in sĂ„ngare/sĂ„ngerskor och gitstĂ€rkare!! đŸ˜Č

Det Àr tyvÀrr en seglivad myt att snedstÀllda vÀggar förhindrar uppkomsten av stÄende vÄgor.

Det minskar de kraftiga stĂ„ende vĂ„gor som hade uppstĂ„tt om rummet hade parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet fĂ„r man mĂ„nga fler stĂ„ende vĂ„gor som Ă€r svagare, men ocksĂ„ i princip omöjliga att rĂ€kna pĂ„... 😐

I sjÀlva verket kan det alltsÄ vara enklare att ha kvar den rektangulÀra formen pÄ rummet och bygga avstÀmda basfÀllor (alternativt anvÀnda bredbandiga absorbenter), i stÀllet för att bygga rummet utan parallella vÀggar och inte ha en chans att rÀkna ut vilka problemfrekvenser som kommer att uppstÄ.

Postat

Det minskar de kraftiga stĂ„ende vĂ„gor som hade uppstĂ„tt om rummet hade parallella vĂ€ggar - MEN i stĂ€llet fĂ„r man mĂ„nga fler stĂ„ende vĂ„gor som Ă€r svagare, men ocksĂ„ i princip omöjliga att rĂ€kna pĂ„... 😐

I sjÀlva verket kan det alltsÄ vara enklare att ha kvar den rektangulÀra formen pÄ rummet och bygga avstÀmda basfÀllor (alternativt anvÀnda bredbandiga absorbenter), i stÀllet för att bygga rummet utan parallella vÀggar och inte ha en chans att rÀkna ut vilka problemfrekvenser som kommer att uppstÄ.

Med större vinklar sÄ kan resonansernas amplitud minska med ca 10% men som du sÀger sÄ blir matten absurd.

Postat (redigerat)

Personligen skulle jag nog ha valt just markskivor i ditt fall och jag skulle nog nöja mig med 15 cm eller vad du nu sa. Visst Àr det bÀttre med den dubbla tjockleken, men dÄ blir det dubbelt sÄ dyrt ocksÄ. Dessutom sÄ fÄr jag uppfattningen att du inte har ambitionerna att bygga en studio som ersÀtter Polar-studion! Ibland behöver man inte göra allting sÄ himla pretantiöst och det duger ofta vÀldigt gott ÀndÄ. Om du sedan vill sÄ kan du bygga nÄgra enkla basfÀllor som du placerar i hörnen. Jag gissar att du blir nöjd Àven med 15 cm.

Markskivor? Vad Ă€r det? - blir mitt svar. 🙂 Jag vet inte, ska dra ivĂ€g och se vad alternativen blir. Glasull, vad f-n har jag skrivit tidigare?? Gullfiber menar jag ju sjĂ€lvklart. Det andra ordet jag sökte var stenfiber. Vad Ă€r detta?

Vad tror ni annars om vÀgglösningen? Upp med ett regelverk för att hÄlla isoleringen, lÀtt tyg över det och sen spalt över det med nÄgon knapp cm emellan. FÀster den bara i tak- och golvnivÄ sÄ att dom kan röra sig. LÄter det somen bra lösning? Taket har jag inte funderat sÄ mycket pÄ Àn sÄ lÀnge, fÄr bli nÀr jag ser hur vÀggen sköter sig.

Redigerat av saverman
Postat

Har varit ivĂ€g och kikat lite. Reglar Ă€r ju ingen kostand, utan det Ă€r ju pĂ„ isoleringen det drar ivĂ€g. NĂ„gon som har nĂ„got tips pĂ„ vilken man ska köpa? Dom jag hittade var gullfiber för runt 280-340kr/6kvm. Är det dĂ€r priserna ligger eller finns det chans att hitta billigare?

Postat

Jag har en god och pÄlitlig kÀlla för hur jag ska göra med vÀggen (det sÀttet jag beskrev tidigare) och sjÀlv bÄde jobbat och lagt sÄng flera gÄnger i ett sÄdant ett rum med dessa vÀggar och gillat det skarpt. Just den gÄngen var det ett omgjort garage men hoppas att det gÄr att applicera pÄ min lilla kÀllarvrÄ. Jag funderade mest kring det dÀr med vilket material som skulle vara bÀst att anvÀnda i dÀmpningen, glasull eller vad det andra nu hette? Och jag VET ju sÄ vÀl att jag lÀste för bara nÄgon vecka sedan dÀr nÄgon skrev "anvÀnde 'det hÀr' istÀllet för 'det dÀr'..." men nu hittar jag som sagt inte diskussionen.

Stenull?

Postat
Har varit ivĂ€g och kikat lite. Reglar Ă€r ju ingen kostand, utan det Ă€r ju pĂ„ isoleringen det drar ivĂ€g. NĂ„gon som har nĂ„got tips pĂ„ vilken man ska köpa? Dom jag hittade var gullfiber för runt 280-340kr/6kvm. Är det dĂ€r priserna ligger eller finns det chans att hitta billigare?

budget finns det en modell som heter, och den Àr billigare...

Jag köpte tre rullar för ngt Är sen , har en stÄende kvar hÀr och en halv i studion. funkar gör bra.

Postat (redigerat)
Stenull?

Ja, jag kom pĂ„ det efter mĂ„nga om och men. 😄

Jag köpte tre rullar för ngt Är sen , har en stÄende kvar hÀr och en halv i studion. funkar gör bra.

Precis, jag fick syn pÄ den. Du rekomenderar den alltsÄ? Ska kika lite nÀrmre pÄ det imorgon. TÀnkte glida förbi dÄ. Dom verkar iofs bara ha 95mm, klarar man sig pÄ det?

Redigerat av saverman
Postat

Markskivor? Vad Ă€r det? - blir mitt svar. 😄 Jag vet inte, ska dra ivĂ€g och se vad alternativen blir. Glasull, vad f-n har jag skrivit tidigare?? Gullfiber menar jag ju sjĂ€lvklart. Det andra ordet jag sökte var stenfiber. Vad Ă€r detta?

Vad tror ni annars om vÀgglösningen? Upp med ett regelverk för att hÄlla isoleringen, lÀtt tyg över det och sen spalt över det med nÄgon knapp cm emellan. FÀster den bara i tak- och golvnivÄ sÄ att dom kan röra sig. LÄter det somen bra lösning? Taket har jag inte funderat sÄ mycket pÄ Àn sÄ lÀnge, fÄr bli nÀr jag ser hur vÀggen sköter sig.

GĂ„ till din byggvaruhandlare och be honom visa dig hur en markskiva ser ut. Markskivor Ă€r loftast ite militĂ€rgröna till fĂ€rgen, Ă€r rektangulera i utformningen. Det Ă€r en rĂ€tt tĂ€t och hĂ„rt packad isoleringsmaterial som dessutom Ă€r brandklassad. Är mycket bra i hela frekvensregistret och Ă€r vanlig i bl.a. studiobyggen. Ju tjockare markskivan Ă€r destor bĂ€ttre effekt Ă€ven för basregistret. Den hanteras mycket enkelt nĂ€r man ska hĂ„lla pĂ„ med bygget och den gĂ„r mycket lĂ€tt att formanpassa med hjĂ€lp av t.ex. en sk. kinasĂ„g. Om du vill fĂ„ ett bra pris sĂ„ kan du alltid frĂ„ga tillverkaren direkt om ett bra sponsringspris eller gĂ„ till ett bygge som kanske kan sĂ€lja direkt till dig. Butiken kanske ocksĂ„ kan ge dig ett bra pris, men dĂ€r Ă€r chansen mycket mindre. SjĂ€lv fick jag halva priset frĂ„n tillverkaren, sĂ„ det kan ibalnd lyckas med att fĂ„ bra priser.

Annars tror jag att det lÄter bra med ett regelverk som hÄller isoleringen pÄ plats (CC-60 eller vad den nu brukar vara) och lite tyg över. Men en gardin i fall framför blir nog kanske bÄde snyggare och enklare men jag vet inte om det dyrare eller billigare. BÄde vanligt tyg och gardintyg finns billigt pÄ IKEA men Àven hos Jotex.

Om du vÀljer att ha gardiner i fall sÄ ger Àven detta ytterligare en akustisk effekt i positiv mening. DÄ bör gardinen placeras en bit ut frÄn vÀggen/isoleringen. Ca.2 dm ifrÄn Àr lagom.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Markskivor? Vad Ă€r det? - blir mitt svar. 😄 Jag vet inte, ska dra ivĂ€g och se vad alternativen blir. Glasull, vad f-n har jag skrivit tidigare?? Gullfiber menar jag ju sjĂ€lvklart. Det andra ordet jag sökte var stenfiber. Vad Ă€r detta?

GĂ„ till din byggvaruhandlare och be honom visa dig hur en markskiva ser ut. Markskivor Ă€r loftast ite militĂ€rgröna till fĂ€rgen, Ă€r rektangulera i utformningen. Det Ă€r en rĂ€tt tĂ€t och hĂ„rt packad isoleringsmaterial som dessutom Ă€r brandklassad. Är mycket bra i hela frekvensregistret och Ă€r vanlig i bl.a. studiobyggen. Ju tjockare markskivan Ă€r destor bĂ€ttre effekt Ă€ven för basregistret. Den hanteras mycket enkelt nĂ€r man ska hĂ„lla pĂ„ med bygget och den gĂ„r mycket lĂ€tt att formanpassa med hjĂ€lp av t.ex. en sk. kinasĂ„g. Om du vill fĂ„ ett bra pris sĂ„ kan du alltid frĂ„ga tillverkaren direkt om ett bra sponsringspris eller gĂ„ till ett bygge som kanske kan sĂ€lja direkt till dig. Butiken kanske ocksĂ„ kan ge dig ett bra pris, men dĂ€r Ă€r chansen mycket mindre. SjĂ€lv fick jag halva priset frĂ„n tillverkaren, sĂ„ det kan ibalnd lyckas med att fĂ„ bra priser.

Annars tror jag att det lÄter bra med ett regelverk som hÄller isoleringen pÄ plats (CC-60 eller vad den nu brukar vara) och lite tyg över. Men en gardin i fall framför blir nog kanske bÄde snyggare och enklare men jag vet inte om det dyrare eller billigare. BÄde vanligt tyg och gardintyg finns billigt pÄ IKEA men Àven hos Jotex.

Om du vÀljer att ha gardiner i fall sÄ ger Àven detta ytterligare en akustisk effekt i positiv mening. DÄ bör gardinen placeras en bit ut frÄn vÀggen/isoleringen. Ca.2 dm ifrÄn Àr lagom.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Intressant! Hur tjock skulle markskivan behöva vara tycker du?

Postat

LÀste det oxÄ och tror att det var Claes som hÀvdade att stenull var bÀttre för det ena och glasull för det andra men kommer inte heller ihÄg vilket som var vilket!

(Testa att kolla Claes inlÀgg en vecka tillbaks).

Postat

LÀste det oxÄ och tror att det var Claes som hÀvdade att stenull var bÀttre för det ena och glasull för det andra men kommer inte heller ihÄg vilket som var vilket!

(Testa att kolla Claes inlÀgg en vecka tillbaks).

Ska jag göra!

Postat

Lee skrev sÄ hÀr i en tidigare trÄd hÀr pÄ forumet:

"Du skall anvÀnda stenull. NÀr det gÀller ljudisolering sÄ finns det bara ett sÀtt att stoppa ljud och det Àr massa (vikt alltsÄ)"

Postat

Intressant! Hur tjock skulle markskivan behöva vara tycker du?

Allt beror helt pĂ„ vilken effekt du vill uppnĂ„ och vilken budget du har. Olika material Ă€r olika effektiva till olika Ă€ndamĂ„l. Markskivan har dock en rĂ€tt bra balans i hela registret och tillsammans med de övriga egenskaperna som att den t.ex. Ă€r lĂ€tthanterlig vid byggtillfĂ€llet ger mycket effekt för pengarna. Även om den faktiskt inte Ă€r sĂ„ billig, men det Ă€r ju inget isoleringsmaterial. Jag skulle tro att du med de ambitoner som du tycks ha kommer vĂ€ldigt lĂ„ngt med 70 till 100 mm.

Till tak sĂ„ Ă€r dĂ€remot markskivorna inte lika lĂ€mpliga som till vĂ€gg och golv. Inte pga. sjĂ€lva effekten uten mer för att markskivan inte har nĂ„got skyddande ytterskikt i form av t.ex. en vĂ€v eller tyg. I tak sĂ„ Ă€r dĂ€rför vanliga akustikskivor att föredra, men dessa Ă€r absolut inte gratis! Å andra sidan sĂ„ kanske det rĂ€cker med att sĂ€tta upp nĂ„gra bara punktvis istĂ€llet för i precis hela taket.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Lee skrev sÄ hÀr i en tidigare trÄd hÀr pÄ forumet:

"Du skall anvÀnda stenull. NÀr det gÀller ljudisolering sÄ finns det bara ett sÀtt att stoppa ljud och det Àr massa (vikt alltsÄ)"

Precis!

Ljudisolering = stenull

Akustikbehandling = glasull (som faktiskt ÄR rĂ€tt benĂ€mning, eftersom Gullfiber Ă€r ett varumĂ€rke, men det finns ju andra tillverkare av glasull ocksĂ„... 😄 )

Postat
Stenull?

Ja, jag kom pĂ„ det efter mĂ„nga om och men. 🙂

Precis, jag fick syn pÄ den. Du rekomenderar den alltsÄ? Ska kika lite nÀrmre pÄ det imorgon. TÀnkte glida förbi dÄ. Dom verkar iofs bara ha 95mm, klarar man sig pÄ det?

hÄller med Pelle! Glid till byggmax, de e billigast och bÀst, inte cheapy, dom har fan inget, och kolla lite. frÄga ngn i personalen efter Glasull. Finns ett par sorter, och Àr inte sÄ dyrt. Kostar runt 2-300 pix för en rulle!

En bra grej som jag gjort tidigare Àr att dra upp reglarna, sÀtta in glasullen, sÀtta plastband över som hÄller fast isoleringen, sÀtta upp tyget framför med hÀftapparat, och sen slutligen sÀtta upp lister pÄ över reglarna, dÀr hÀftklarmarna sitter, och pÄ sÄ sÀtt dölja dom. Det blir snyggt och prydligt.

kan se ut sÄhÀr:

D7AF9F03.jpg

se vÀnster i bild. De e en hörnabsorbent vi har i studion.

Postat

NÀ jag fÄr nog ge mig in i diskussionen i alla fall.

Du skall inte anvÀnda dig stenull eller markskivor för akustikbehandling inomhus om du inte tÀnker bygga basfÀllor. (Med basfÀllor gör det inget om man anvÀnder stenull för man försöker dÀmpa energin i vÄgen. Precis som Claes sa.) Du skall anvÀnda glasull.

Sen tror jag alla, inkusive Saver sjÀlv, har glömt bort hans första intention att bygga "slat absorbers" i rummet. Fördelen med dessa Àr att man behÄller ett visst liv i lokalen samtidigt som man dÀmpar kÀnda problemfrekvenser. KÀnner man inte till frekvenserna sÄ kan man ÀndÄ bygga bredbandabsorbenter som hjÀlper ljudbilden. Men de kÀkar utrymme pÄ ett sÀtt som kan vara rÀtt jobbigt. I alla fall om man bara har 17kvm att anvÀnda sig av.

SjÀlv anvÀnder jag corner absorbers i en egen model. (Byggbeskrivning pÄ Lightweight Corner Absorber) Sedan har jag ett heldÀmpat hörn för sÄnginspelning. Runt monitorplatsen anvÀnds GoldenAge plattor för dÀmpning. I taket hÀnger "moln" av samma typ som hörnabsorbenterna. (Fast DrHans har ett par snygga pÄ forumet som kan var vÀrda att kolla ocksÄ.) Jag struntade helt i slat abosrbers eftersom de kÀkade upp för mycket av utrymmet. Dessutom, genom att placera ut dÀmpskummet med lite mellanrum sÄ fÄr man lite reflekterat och lite dÀmpat vilket gör att rummet fÄr en behaglig klang.

Om du ÀndÄ har bestÀmt dig för slat absorbers sÄ tycker jag att du skall greppa en del av John Seyers idéer i ditt rum. Han Àlskar slat absorber och anvÀnder dem i sina konstruktioner. DIY Wall Units

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.